سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ |۲۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 2, 2024
کد خبر: 1167538
۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۵
با غدیر و الغدیر

حوزه/ در کتاب «با غدیر و الغدیر» به قلم غلامرضا حیدری ابهری مباحثی چون زندگی‌نامه علامه امینی، روایت کوتاهی از واقعه غدیر، آشنایی مختصر با سند حدیث غدیر، معنای لغات حدیث غدیر و جایگاه کتاب ارزشمند الغدیر علامه امینی را خواهید خواند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دوازدهم تیرماه سالروز وفات علامه امینی، صاحب کتاب الغدیر است که به این مناسبت، به معرفی کتاب با غدیر و الغدیر به قلم غلامرضا حیدری ابهری خواهیم پرداخت.

کتاب الغدیر یک اثر به یادماندنی و بسیار مهم در تاریخ هزار و چهارصد ساله تشیع است. مرحوم علامه عبدالحسین امینی عمرش را پای این کتاب گذاشت و انصافا اثری بی‌نظیر پدید آورد.

این کتاب که تاکنون یازده جلدش منتشر شده به زبان عربی نوشته شده و مباحث اعتقادی و تاریخی زیادی درباره حدیث غدیر، اسناد غدیر، معنای دقیق کلمات این حدیث و نیز اطلاعات مفیدی درباره شخصیت‌های مهم جهان اسلام را در خود جای داده است. با این وجود بسیاری از مردم عربی بلد نیستند و یا فرصت کافی برای مراجعه به مجموعه یازده جلدی الغدیر را ندارن؛. از این روی لازم است کتاب‌هایی کوچک‌تر از الغدیر و از دل آن متولد شود تا مردم بتوانند آن را بخوانند و با محتوای ارزشمند شاهکار علامه امینی آشنا شوند.

«با غدیر و الغدیر» دقیقا چنین ویژگی‌ای دارد. نویسنده این کتاب، حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری که سال‌ها عمر خود را صرف مطالعه معارف اهل بیت و بازگویی آن به زبان ساده برای کودکان و بزرگسالان کرده در این کتاب مصاحبه‌ای خیالی با علامه امینی ترتیب داده است. البته خیالی بودن مصاحبه به این معنا نیست که مطالب کتاب بی‌منبع و نامستند است بلکه نویسنده خود را در مقام خبرنگار قرار داده و با پرسیدن سوالاتی از علامه امینی، پاسخ‌های آن را از کتاب الغدیر یا دیگر آثار روایی معتبر آورده است. «با غدیر و الغدیر» بسیار روان و خوش‌خوان است و با تصویرگری‌های مرضیه قائدی، زیبایی‌ کتاب دو چندان شده است.

در این کتاب مباحثی چون زندگی‌نامه علامه امینی، روایت کوتاهی از واقعه غدیر، آشنایی مختصر با سند حدیث غدیر، معنای لغات حدیث غدیر و جایگاه کتاب ارزشمند الغدیر علامه امینی را خواهید خواند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

خبرنگار: حالا اگر کسی بگوید درست است که پیامبر (ص) علی (ع) را به جانشینی خود برگزید؛ امّا کسانی که به جای علی (ع) حکومت را به دست گرفتند نیز آدم‌های شایسته‌ای بودند. زیرا آنان هم احکام اسلام را می‌شناختند و آن را خوب اجرا می‌کردند. آیا این حرف را می‌توان پذیرفت؟

علاّمه امینی: این حرف درستی نیست. بر اساس اسنادی که در منابعِ خودِ اهل سنّت آمده، ابوبکر و عمر، اسلام و احکام اسلام را به درستی نمی‌شناختند؛ از این رو نمی‌توانستند اسلام را به درستی اجرا کنند. آن دو، بخش عمده‌ای از عمرشان را در دوران جاهلیّت گذرانده و به شدّت تحت تأثیر عصر جاهلی بودند. برای همین است که می‌بینید عمر، شیوه حجّ تمتع را به شیوه عصر جاهلی برگرداند.

گفتنی است انتشارات بین‌المللی جمال این کتاب را در ۹۶ صفحه و به قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر کرده که می‌توانید از سایت انتشارات تهیه کنید.

با کتاب "با غدیر و الغدیر" بیشتر آشنا شویم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha