شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ |۲۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 6, 2024
دهقان

حوزه / یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: حماسه عاشورا جاری و ساری در تمامی طول تاریخ است و هیچگاه پیام و کارکرد آن قدیمی نمی‌شود زیرا قیامی بود که علیه ظلم صورت گرفت.

جعفر دهقان؛ بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه ظرفیت‌های معنایی عاشورا می‌تواند تمام سینما را در برگیرد، گفت: حماسه عاشورا جاری و ساری در تمامی طول تاریخ است و هیچگاه پیام و کارکرد آن قدیمی نمی‌شود زیرا قیامی بود که علیه ظلم صورت گرفت؛ قیامی الهی که پیروزی خون بر شمشیر را رقم زد. در عاشورا ظاهرا پیروزی نصیب جبهه کفر شد اما در باطن آنچه رخ داد پیروزی حق بر علیه باطل بود.

وی افزود: از واقعه عاشورا حدود ۱۴۰۰ سال می‌گذرد اما هنوز هم مردم در ایام محرم عزاداری کرده و برای امام خود مراسم عزاداری برپا می‌کند. این امر نشان از پیروزی حق بر علیه باطل دارد که همیشه خدا آن را وعده داده است. عاشورا جدا از اینکه پیروزی خون بر شمشیر بود به تمامی نسل‌های بشر درس آزادگی را آموخت و نشان داد هیچگاه نباید در مقابل ظلم سر خم فرود آورد.

بازیگر فیلم «پرواز در شب» اظهار کرد: در عرصه هنر می‌توان به اشکال مختلف قیام عاشورا را محور قرار داد. برای مثال در حوزه نقاشی نیز آثار بسیار زیبایی با محوریت عاشورا تولید شده است. در حوزه ادبیات نیز این اتفاق رخ داده است. در عرصه سینما و تلویزیون به عنوان جذاب‌ترین بخش از هنر هم کارهای متعددی با محوریت قیام امام حسین (ع) تولید شده‌اند که نمود بارز آن را در سریال «مختارنامه» به خوبی شاهد هستیم.

این بازیگر ادامه داد: در سینمای ایران نیز فیلم‌های بسیاری وجود داشته‌اند که به صورت غیر مستقیم به عاشورا نظر کرده‌اند. سینمای دفاع مقدس بهترین نمونه در این رابطه است. در این شکل از سینما، گوشه‌ای از رشادت‌های رزمندگان اسلام مورد توجه قرار می‌گیرد، چراکه ۸ سال دفاع مقدس ما وامدار اندیشه‌های امام حسین (ع) است. رزمندگان اسلام در تمامی ایام جنگ با یاد اباعبدالله (ع) در مقابل دشمن بعثی ایستادند و به پیروزی رسیدند.

دهقان تاکید کرد: یکی از نمونه‌های موفق در سینمای دفاع مقدس فیلم سینمایی «پرواز در شب» ساخته رسول ملاقلی‌پور است. این فیلم تجلی زیبا از عاشورا را به ما نشان می‌دهد. همین امر ماندگاری این اثر شایسته را رقم زده است. دیگر فیلم‌های دفاع مقدسی ما نیز به انحای مختلف به عاشورا نظر کرده‌اند. در این میان نکته‌ای وجود دارد. استفاده کلیشه وار از مفهوم عاشورا آسیبی جدی برای تولیدات این حوزه حسوب می‌شود.

وی در انتها تاکید کرد: برای اینکه بتوان نگاهی کارشناسانه به موضوع داشت پیشنهاد می‌کنم سازندگان چنین فیلم‌هایی از مشاوره کارشناسان خبره سود ببرند. همچنین باید توجه داشت فیلمسازی که قرار است موضوع عاشورا را در فیلم خود جلوی دوربین ببرد حتماً باید به موضوع باور و ایمان قلبی داشته باشد وگرنه کارش سطحی و شعاری خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha