یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ |۳۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 7, 2024
باقری

حوزه/ سرپرست وزارت امور خارجه گفت: عضویت ایران در سازمان‌های مختلف بین المللی یک ظرفیت جدی است برای اینکه مؤلفه‌های قدرت کشور را به اقتدار در عرصه بین‌المللی تبدیل کنیم، چراکه هنر دیپلماسی تبدیل هوشمندانه مؤلفه‌های قدرت به اقتدار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، علی باقری روز یکشنبه در همایش «دیپلمات دانشور، منظومه فکری و دستاوردهای عملی شهید حسین امیرعبداللهیان» که در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه برگزار شد، اظهار داشت: شهید امیرعبداللهیان به سرمایه انقلاب اسلامی تبدیل شده است.

مناسبات امروز ما با همسایگان، فزاینده و مبتنی بر تعامل مشترک است
باقری با اشاره به پیشبرد سیاست همسایگی از سوی دولت سیزدهم و نقش شهیدان رئیسی و شهید امیرعبداللهیان در این ارتباط، گفت: مناسبات امروز ما با همسایگان، یک مناسبات فزاینده و مبتنی بر تعامل مشترک است و این انتخاب همه کشورهای منطقه و همسایه است که اجازه ندهند تفاوت‌ها و حتی اختلاف‌ها به منشائی برای واگرایی تبدیل شود.
سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حال حاضر بر اثر سیاست همسایگی که از سوی دولت سیزدهم دنبال شده ما شاهد یک هم‌سویی و هم‌گرایی در جهت پیشبرد اهداف و آرمان‌های مشترک از سوی کشورهای منطقه هستیم، ابراز کرد: این سخن به این معنا نیست که تفاوت دیدگاه و نظری بین کشورهای منطقه و همسایه وجود ندارد، بلکه هنر سیاست همسایگی این بود که اجازه ندهد تفاوت‌ها به اختلاف تبدیل شود و تلاش‌ها در این راستا بود که تفاوت‌ها از طریق گفت‌وگو به افق همکاری تبدیل شود.
مشکلات منطقه با تعامل و گفت‌وگو قابل حل هستند
باقری، با بیان اینکه اگر مشکلاتی در منطقه و بین کشورهای همسایه وجود دارد، این مشکلات با تعامل و گفت‌وگو قابل حل هستند، خاطرنشان کرد: هرچه در هم تنیدگی کشورهای منطقه بیشتر شود ممکن است مسائل بیشتری نیز ایجاد شود، اما مهم این است که اجازه ندهیم این مسائل به اختلاف تبدیل شود و همانطور که اشاره شد مسائل با گفت‌وگو و رایزنی قابل حل هستند.
سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: باید در هم تنیدگی اقتصادی کشورهای منطقه و همسایه افزایش پیدا کند و این در هم تنیدگی می‌تواند پایداری در مناسبات همسایگی را تضمین کند و در این شرایط است که می‌توانیم مدعی شویم کشورهای منطقه خودشان با همکاری یکدیگر می‌توانند ثبات در منطقه را تضمین کنند و اجازه ندهند که در امور منطقه، کشورهای فرامنطقه دخالت کنند.
باقری از دیگر ویژگی‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم که توسط شهید امیرعبداللهیان پیگیری شد را هم‌افزایی با کشورهای مستقل و قدرت‌های نوظهور عنوان کرد و یادآور شد: اگر ما تا دیروز در امور مختلف با این کشورها در امر اجرا همکاری می‌کردیم ولی امروز به واسطه سیاست‌ها و دیپلماسی هوشمند شهید امیرعبداللهیان به شریکی در تصمیم گیری‌ها تبدیل شده‌ایم.
هنر دیپلماسی، تبدیل هوشمندانه مؤلفه‌های قدرت به اقتدار است
وی با اشاره به عضویت دائم و رسمی ایران در سازمان شانگهای و بریکس، اظهار کرد: عضویت ایران در این سازمان‌ها باعث شده که ما تبدیل به بازیگری شویم که می‌توانیم در تصمیم‌گیری‌ها در این سازمان‌ها ایفای نقش کنیم و این یک ظرفیت جدی است برای اینکه مؤلفه‌های قدرت کشور را به اقتدار در عرصه بین‌المللی تبدیل کنیم، چراکه هنر دیپلماسی تبدیل هوشمندانه مؤلفه‌های قدرت به اقتدار است.
باقری با بیان این که یکی دیگر از دستاوردهای سیاست خارجی شهید امیرعبداللهیان موضوع بازدارندگی بود، گفت: با تدابیری که در طول سه سال گذشته اندیشیده شد و همچنین تصمیمات و اقداماتی که گرفته شد که نمونه بارز آن عملیات وعده صادق است، اکنون جمهوری اسلامی ایران با شجاعت و صراحت می‌تواند بگوید که در برابر دشمنان خود به بازدارندگی دست پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه امروز توانمندی ایران در عرصه بازدارندگی به منصه ظهور رسیده است، ابراز کرد: این سیاست که توسط دولت سیزدهم و به میدان‌داری و سیاست‌ورزی شهید امیرعبداللهیان محقق شد، نویدبخش ثبات، امنیت و صلح در منطقه و بسترسازی برای همکاری است.
باقری تأکید کرد: ایران در عرصه‌های مختلف از جمله بازدارندگی با توجه به مولفه‌های قدرت خود همواره به دنبال تضمین صلح و امنیت در منطقه بوده است و به دشمنان صلح و امنیت در منطقه نیز فهمانده است که اگر بخواهند خارج از چارچوب عمل کنند، باید هزینه سنگینی را پرداخت کنند.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha