یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ |۳۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 7, 2024
حجت الاسلام دانیاری

حوزه/ امام‌جمعه بدره ضمن ارائه توضیحاتی در رابطه‌با نحوه تغییر کاربری زمین کشاورزی به مسکونی، گفت: بدره با مشکل کمبود زمین مسکونی و مسجد روبروست و سال‌هاست طرح الحاق توسعه شهری در این منطقه اجرا نشده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از استان ایلام، حجت‌الاسلام دانیاری امام جمعه شهرستان بدره، با اشاره به عدم انجام اقدام عملی در طرح نهضت ملی مسکن شهرستان بدره گفت: فقدان تعامل فرمانداری و شورای شهر تأخیراتی را در عملیاتی‌سازی نهضت ملی مسکن به دنبال داشته است؛ متأسفانه زمینی که مالکین اهدا کردند، تا به‌حال قطعه‌بندی و نقشه‌برداری آن به اتمام نرسیده است.

وی در موضوع تغییر کاربری اراضی در نهضت ملی مسکن و پیگیری‌های امام‌جمعه در این راستا ضمن اشاره به این که طرح نهضت ملی مسکن از طرح‌های ارزشمند احیا شده شهید جمهور آیت‌الله رئیسی است، اظهار داشت: سهم شهرستان بدره از ۴ میلیون مسکن در چهار سال، ۱۳۹ واحد بود که تا کنون اقدام عملی خاصی در این راستا صورت نگرفته است.

امام جمعه شهرستان بدره با بیان این که استاندار محترم ایلام با این که یکی از ملاک‌های اصلی ارزیابی فرمانداران را اقدام عملیاتی در نهضت ملی مسکن توصیف کرد، متأسفانه اقدام عملی خاصی در این راستا صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: یکی از برجسته‌ترین موانع پیش روی طرح ملی مسکن در شهرستان بدره به عدم تعامل فرماندار با شورا و مالکین بر می‌گردد؛ باتوجه‌ به این که زمین‌های بدره به‌صورت شش دانگی است، مالکیت زمین‌ها گروهی اداره می‌شود، لذا فقدان تعامل فرمانداری با شورای شهر تأخیراتی را در اجرایی‌سازی نهضت ملی مسکن به دنبال داشته است.

حجت‌الاسلام دانیاری در تشریح بیشتر بحث به یکی از زمین‌های ۳۰ هزارمتری مالکین برای اجرایی‌سازی طرح نهضت ملی مسکن در آن اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از مالکین به نمایندگی از دیگر مالکان زمینی به اندازه ۳۰ هزار متر را برای نهضت ملی مسکن در اختیار دولت قرار داده است که در نقشه‌برداری اولیه سرانه مسکونی را ۴۴ قطعه ۲۰۰ متری در نظر گرفته بود که موجب نارضایتی مالکان قرار گرفته است لذا انتظار می‌رود به جهت کمبود زمین مسکونی در شهر بدره سرانه مسکونی این زمین بیشتر شود.

وی ضمن ارائه توضیحاتی در رابطه‌ با نحوه تغییر کاربری زمین کشاورزی به مسکونی، یادآور شد: بدره با مشکل کمبود زمین مسکونی و مسجد روبروست و سال‌هاست طرح الحاق توسعه شهری در این منطقه اجرا نشده است.

امام جمعه شهرستان بدره در ادامه بر اهمیت توجه به ارتقای سرانه مسکونی و فرهنگی شهر تأکید و به تغییر سرانه مسکونی زمین ۳۰ هزارمتری از ۴۴ قطعه به ۶۴ قطعه زمین اشاره نمود و اظهار داشت: متمرکزسازی فضای فرهنگی و عبادی در یک نقطه از شهر از جمله دغدغه‌هایی است که وجود دارد.

حجت‌الاسلام دانیاری ضمن اشاره به کلنگ‌زنی مسکن فرهنگیان شهرستان، از قراردادن مسکن ۴۰ واحدی فرهنگیان، جزء سهم ۱۳۹ واحدی شهرستان بدره انتقاد نمود و اظهار داشت: نهضت ملی مسکن مربوط به تمام آحاد جامعه شهری بوده، اختصاص‌دادن ۴۰ واحد از ۱۳۹ واحد به قشر خاص منصفانه نیست. هرچند بعد از کلنگ‌زنی این ۴۰ واحد فرهنگیان نیز پیشرفت محسوسی در آن انجام نشده است.

امام‌جمعه بدره بر اهمیت عدالت‌پیشگی در تغییر کاربری‌ها و قطعه‌بندی زمین‌ها اشاره نمود و اذعان داشت: به‌خاطر مشکل کمبود زمین، در شهرستان بدره قیمت اجاره بها و زمین نسبت به ظرفیت‌های شهری بسیار بالاست؛ در برخی از مواقع با شهرهای بزرگی که درآمد سرشاری دارند مقایسه می‌شود و در برخی از موارد از آن نیز قیمت‌هایی به‌مراتب بالاتر دارد.

وی با بیان این که متأسفانه در طرح نهضت ملی مسکن شهر بدره کار جدی صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: حداقل انتظار داشتیم در این مدت به‌تناسب بخش قابل توجهی از پروژه ۱۳۹ واحدی به اتمام می‌رسید؛ درحالی که متأسفانه زمینی هم که مالکین اهدا کردند، نه قطعه‌بندی شده و نه تغییر کاربری و نقشه‌برداری آن به اتمام رسیده اس.!

حجت‌الاسلام دانیاری افزود: در سفرهای دوگانه استاندار محترم به شهرستان بدره در حضور فرماندار، بارها بر اهمیت پیگیری کارهای مردم و تعامل با شورا و مالکین تصریح شده است؛ با این که پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن یکی از ملاک‌ها ارزیابی فرمانداران است، علی‌رغم گذشت سه سال هیچ اقدام خاصی تاکنون صورت نگرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha