جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ |۳ صفر ۱۴۴۶ | Aug 9, 2024
قیام امام حسین (ع) علاج انحراف امت رسول الله (ص)

حوزه/ حسین بن علی قطار دین اسلام و جامعه ی اسلامی را که از خط خارج شده بود و داشت میرفت به طرف ماده گرایی و رفاه کامل، با قیام خود به حال اول برگرداند. حکومت اسلامی بعد از او تشکیل نشد، اما رسمیت دین خدا و قرآن محفوظ ماند، در حالی که زمان قیام حسین بن علی یه کسی در رأس حکومت بود که صریحاً ضدّ اسلام بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به مناسبت ایام ماه محرم الحرام، گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب به عنوان پرونده ویژه «گفتمان عاشورا» در مورد جریان شناسی و تحلیل چرایی و اهداف قیام عاشورا تقدیم شما فرهیختگان می‌شود.

ماه محرم به مناسبت آغاز سال هجری از اوّل اسلام تا امروز حائز اهمیت بوده است و بعد از فاجعه ی عاشورا این اهمّیّت مضاعف شده است هر چه در تاریخ پیش میرویم حوادث گوناگون و قضایای مختلف اهمیت این ماه را باز هم افزون تر و بیشتر میکند.

فلسفه و هدف قیام امام حسین


این حرکتی که پیغمبر اسلام ایجاد میکند یک روال مستقیمی دارد؛ مثل قطاری که روی خط آهن قرار گرفته دارد پیش میرود؛ مشخص است از کجا شروع میکند از کجا میرود و به کجا خواهد رسید، آیا اصلاً ممکن است این قطار از خط خارج بشود؟ بله، ممکن است؛ چون،انسان آسیب پذیر است شما میبینید ناگهان یک آدم مؤمن خوب بر اثر یک حادثه ای تفکرش با عملش دگرگون میشود پس ممکن است فرض کنیم قطار انقلاب اسلامی و جامعه ی اسلامی چنان که در صدر اول حرکت میکرد به نقطه ای برسد که از خط خارج شود و خارج شد.مگر نشد؟
این خارج شدن از خط به این معناست که شما می بینید پنجاه سال بعد از رحلت رسول اکرم کسانی در رأس کار هستند که «جَعَلُوا مَالَ الله دَوَلاً وَ عِبَادَ الله خَوَلاً و دین الله دَخَلاً»،
کسانی که بندگان خدا را بردگان خودشان قرار دادند آنها را فریب میدهند و از آنها بار میکشند؛ کسانی که مال خدا یعنی بیت المال مسلمین را در سفره ی خودشان و نزدیکانشان می‌گذارند و مثل چراگاهی که حیوانی از آن استفاده می‌کند از بیت المال استفاده می‌کنند و هر کار دلشان می‌خواهد با دین خدا می‌کنند.

پنجاه سال بعد از وفات پیغمبر این حادثه در اسلام اتفاق افتاده یعنی شصت سال بعد از هجرت پیغمبر پر پیغمبر و جگر گوشه ی پیغمبر را با آن وضع فجیع جلوی چشم مردم کشتند و سرش را بریدند سر نیزه کردند؟ و زن و بچه اش را مثل اسیر در شهرها گرداندند. این انحراف است.


قیام امام حسین علاج انحراف


آیا وقتی قطار از خط خارج شد، باید نامید بود؟ آیا میشود آن را به خط برگرداند؟ پاسخ این است که بله. البته کار مشکلی است ،حرکتی میخواهد مثل حرکت اول و حرکت حسین بن علی یک چنین کاری است.

حسین بن علی قطار دین اسلام و جامعه ی اسلامی را که از خط خارج شده بود و داشت میرفت به طرف ماده گرایی و رفاه کامل ،با قیام خود به حال اول برگرداند. حکومت اسلامی بعد از او تشکیل نشد، اما رسمیت دین خدا و قرآن محفوظ ماند، در حالی که زمان قیام حسین بن علی یه کسی در رأس حکومت بود که علنی شراب میخورد، حرف میزد و شعار میداد، کسی صریحاً ضدّ اسلام هم چیزی نمیگفت.

بعد از قیام اگر چه فرماندهان و زمامداران مسلمان در رأس جامعه ی، اسلامی قلباً کافر بالله و کافر به قرآن بودند، اما رسمیت دین اسلام محفوظ بود به چه دلیل؟ به دلیل اینکه شما میبینید دین اسلام و قرآن در بستر ،تاریخ در طول قرون تا امروز باقی ماند و اسلام این فرصت را پیدا کرد که در هر برهه ای که زمانه و زمینه آماده باشد، دوباره سر بکشد و انقلاب اسلامی را یک بار دیگر به وجود بیاورد، زمان ما این انجام گرفته است.

حرکت حسین بن علی دقیقا حساب شده و روشن است

این به برکت حسین بن علی بود، اگر حسین بن علی سال ٦١ هجرت آن فداکاری را نمیکرد و تن به آن عزت و زحمت و ایثار نمیداد و آن مصیبتهایی که جامعه ی اسلامی هنوز نظیر آن را با آن حجم و با آن کیفیت به خودش ندیده که «لا یَوْمَ کَیَوْمَکَ یَا أَبَا عَبْد الله» تحمل نمیکرد، شما بدانید آن اسلامی نمیماند که بر اساس آن بشود در طول زمان متفکرین بنویسند، محققین تحقیق کنند، شورشگران شعار بدهند و انقلابیون انقلاب کنند و مردان خدا چنین جامعه ای بسازند، اصلاً اسلامی باقی نمیماند، این کار حسین بن علی بود. پس حرکت حسین بن علی دقیقا حساب شده و روشن است. فلسفه ی
-
قیام او این است، حسین بن علی میداند اگر قیام کند، ولو شهادت به دنبال او خواهد بود، اما این شهادت بقای دین را تضمین خواهد کرد، حسین بن علی به همه در طول تاریخ یاد داد که اگر دیدید قطار از خط خارج شده راهش این است که بروید جان خودتان را در معرض فداکاریهای بزرگ قرار بدهید و سخن حق را بگویید: «إنَّ رَسُولَ الله قَالَ مَنْ رَأَی سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحلاً لحرم الله ناکناً لعَهْد الله مُخَالفاً لسنة رَسُولِ الله یَعْمَلُ فِی عِبَادِ اللهِ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ فَلَمْ یُغَیْرُ عَلیه یفعل وَلا قَوْل کَانَ حَقًّا عَلَی اللهِ أَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَه».

کار حسین بن علی یعنی همین


یعنی وقتی که مثل یزیدی سرکار است، کار حسینهای زمانه هر چه هستند این است که من کردم لذا کار حسین بن علی یک کاری است برای طول تاریخ بشر.

من به شما عرض کنم برادران عزیز در طول تاریخ اسلام تا امروز هیچ ملتی از ملتهای مسلمان به قدر شما مردم کار حسین بن علی را بدرستی پیروی نکرده، چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب. قبل از پیروزی انقلاب همین شما مردم قم حزب الله شهر خون و قیام و اجتهاد آن حرکت عظیم را انجام دادید. من آن روزها در ایرانشهر تبعید بودم وقتی خبر آمد در قم غوغا شده و مردم به خیابانها ریختند و تعدادی کشته شدند والله باورمان نمی آمد میگفتیم مگر میشود؟ تا اینکه خبرها متواتر شد و بعد هم دوستانمان از قم آمدند برایمان خبر آوردند حادثه ی عظیمی بود بدانید اگر شما این کار را در قم نمیکردید امروز وضع ایران این نبود که هست. کار حسین بن علی یعنی همین.


پیام امام حسین به برای همه ی تاریخ


خون حسین بن علی و حرکتی که حسین بن علی کرد در طول الله تاریخ برای ما دورمانده ها از وطن اصلی اسلامی مان، از متن اسلامی که در دوران پیغمبر و خاندان رسالت بود، پیام داشت. حسین بن علی با عمل خود به ما نشان داد اگر میخواهید در هر دوره ای از دوره ها و در هر زمانی از زمانها اسلام را حفظ کنید و نگه بدارید راهش این است، این کار را ما کردیم، ملت ما این کار را کرد نتیجه اش را هم دیدیم. پس قدر عاشورا را بدانید و درس عاشورا را هرگز فراموش نکنید.«۱۳۶۷/۵/۲۳»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha