دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
نمازجمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم گفت: شمر و یزید امروز نتانیاهو است و عمر سعدهای امروز هم سران کشورهای به ظاهر مسلمان هستند که به این رژیم کودک کش کمک کرده و به دنبال رابطه با آن هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۲ تیر ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: بار دیگر ملت ایران حماسه‌ای رقم زدند و همه سلیقه‌ها زیر یک پرچم و در کنار همدیگر پای صندوق رأی آمدند تا سکان دار قوه مجریه را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: برگزاری انتخابات مردمی و عزت‌مندانه ریاست جمهوری ایران و حضور پر شور و حماسی ملت ایران در پای صندوق های رأی، بی تردید مهر دیگری بر دلبستگی و علاقمندی مردم به انقلاب اسلامی، پیشرفت و تعالی کشور و لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب است.

امام جمعه قم ضمن تبریک به رئیس جمهور منتخب گفت: برای موفقیت ایشان در حل مشکلات مردم به ویژه تورم، گرانی، تقویت ارزش پول ملی، بهبود وضعیت معیشتی و افزایش سطح رضایت مندی مردم دعا می‌کنیم و از همه قوا، دستگاه‌ها و مردم می خواهیم که ایشان را برای رسیدن به وعده هایی که دادند یاری کنند.

وی اضافه کرد: تاسوعا و عاشورا محصور به یک زمان و مکان خاص نیست بلکه عاشورا آغازی بی پایان و طلوعی بدون غروب است. پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «إِنَّ لِقَتْلِ‏ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً؛ شهادت امام حسین(ع) داغی بر دل‌های مؤمنان گذاشته که هیچ‌گاه خنک نخواهد شد.»

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) اظهار کرد: عاشورا فرصت بی نظیری روشنگری، بصیرت افزایی، جهاد تبیین و شناخت دوست و دشمن فراهم آورده است. در تاسوعا وعاشورا آنچه از سوی اهل بیت (ع) اتفاق افتاد حماسه و افتخار بود اما آنچه از سوی حاکمان و مردم اتفاق افتاد فاجعه بود.

وی با بیان اینکه عامل اصلی آن حماسه و افتخار امر به معروف و نهی از منکر بود و عامل اصلی آن فاجعه نیز ترک امر به معروف و نهی از منکر بود، تصریح کرد: در روایات آمده است:« تَأمُرَنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهَنَّ عَنِ الْمُنْکَرِ، اَوْ لَیَسْتَعْمِلَنَّ عَلَیْکُمْ شِرارُکُمْ فَیَدْعُو خِیارُکُمْ فَلا یُسْتَجابُ لَهُمْ؛ امر به معروف و نهی از منکر کنید، وگرنه اشرارتان بر شما مسلّط و حاکم می شوند، آنگاه خوبانتان هم دعا می کنند، امّا دعایشان مستجاب نمی شود.»

امام جمعه قم در تشریح ترکیب شخصیتی در صحنه کربلا گفت: در کربلا با سه گروه مواجه هستیم، گروه اول امام حسین (ع) و اصحابشان هستند که راه خود را انتخاب کردند و تا آخر ایستاد و هزینه این مقاومت با شکوه را پرداختند و به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: شخصیت دوم یزید است که همه را تسلیم و زیر سلطه خود می خواهد و مخالفت را تحمل نمی کند، دائم الخمر و زور است و سر حرف خود می ایستد تا جایی که بی آبرو و عذاب الهی را به جان خود می‌خرد تا به چیزی که می خواهد برسد اما به خواسته های خود نرسید.

خطیب جمعه قم افزود: شخصیت سوم عمر سعد است که بر اساس نقل تاریخ تا روز هشتم محرم در تردید بود، زیرا دنیا و آخرت، خدا و مردم، رضایت امام حسین(ع) و یزید، عمارت ری و احترام اهل بیت(ع) را هم می خواهد که با این تفکر و روش به هیچ کدام از چیز هایی که می خواست نرسید.

وی بیان کرد: شهید مطهری گفتند: «واللَّهِ و باللَّهِ ما در برابر این قضیه مسؤولیم. به خدا قسم مسؤولیت داریم. به خدا قسم ما غافل هستیم. واللَّهِ قضیه‌‏ای که دل پیغمبر اکرم را امروز خون کرده است، این قضیه است. داستانی که دل حسین بن علی را خون کرده، این قضیه است. اگر می‏‌خواهیم به خودمان ارزش بدهیم، اگر می‌‏خواهیم به عزاداری حسین بن علی ارزش‏ بدهیم، باید فکر کنیم که اگر حسین بن علی امروز بود و خودش می‏‌گفت برای من عزاداری کنید، می‌‏گفت چه شعاری بدهید؟ ... شعار امروز تو باید فلسطین باشد. شمرِ امروز موشه دایان‏ است. شمرِ هزار و سیصد سال پیش مُرد، شمرِ امروز را بشناس. امروز باید در و دیوار این شهر با شعار فلسطین تکان می‏‌خورد.»

نماینده ولی فقیه در قم تاکید کرد: شمر و یزید امروز نتانیاهو است و عمر سعد امروز هم سران کشورهای به ظاهر مسلمان هستند که به این رژیم کودک کش کمک کرده و به دنبال رابطه با آن هستند.

آیت‌الله سعیدی در خطبه اول عنوان کرد: تقوا باید در همه عرصه های زندگی حتی خلوت دل مومن وجود داشته باشد تا شهوات، شبهات، شک در حق و... در دل راه ندهد. خداوند در قران می فرماید:« ذَٰلِکَ وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ؛هر کسی شعایر خدا را بزرگ دارددر حقیقت آن [حاکی] از تقوا دلهاست.

وی در رابطه با جریان شناسی نفاق در عصر پیامبر(ص) گفت: خداوند در آیه ۹۶ سوره توبه می‌فرماید:« یَحْلِفُونَ لَکُمْ لِتَرْضَوْا عَنْهُمْ ۖ فَإِنْ تَرْضَوْا عَنْهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یَرْضَیٰ عَنِ الْقَوْمِ الْفَاسِقِینَ؛ (آن مردم منافق) برای اینکه شما از آنها راضی شوید قسمها یاد می‌کنند، پس اگر شما مؤمنان هم از آنها راضی شوید خدا هرگز از آن گروه فاسق راضی نخواهد شد.»

امام جمعه قم گفت: آیه ۹۵ و ۹۶ سوره درباره قسم خوردن منافقین است اما قسم های منافقین در این دو آیه تفاوت دارد. قسم منافقین در آیه ۹۵ سوره برای این است که مسلمانان در مقابل تخلف منافقین در جبهه نرفتن واکنشی نشان ندهند.

وی افزود: منافقین در آیه ۹۶ یک گام به جلو آمدند و برای این قسم می خوردند تا علاوه بر عدم واکنش مسلمانان نسبت به تخلف آنها، مسلمانان به صورت آشکار از آن‌ها حمایت و اعلام رضایت کنند تا از انزوای سیاسی و اجتماعی خارج شوند.

خطیب جمعه قم با بیان اینکه خداوند در این آیه به مومنان هشدار می‌دهد که اگر شما هم اعلام رضایت کنید خداوند از آن‌ها راضی نیست، تصریح کرد: رضایت مومنین از شخص یا گروهی دلیل بر حقانیت آن‌ها از نظر اسلام نیست همچنین مومنین موظف هستند نسبت به رضایت یا غضب شان نسبت به اشخاص و گروه‌ها از هرگونه تاثیرپذیری از نظر شخصی و رسانه ها احتراز کنند.

وی ادامه داد: مومنان باید دقت کنند که رضایت آن‌ها برخواسته از رضا و خشنودی خداوند باشد و حق ندارند از فرد یا گروهی احساس رضایت کند وقتی خداوند از آن‌ها راضی نیست.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) یادآور شد: رضایت یک امر قلبی است و قلوب در دست خداوند است و اگر کسی با خدا باشد و سرشار از ایمان باشد و رضایت الهی را بر خشنودی دیگران ترجیح بدهد خداوند محبت او را در دل های دیگران قرار می دهد.

وی اظهار کرد: برخی وقتی بین رضایت مخلوق و خالق قرار می گیرند رضایت مخلوق را انتخاب می کنند و ماجرای کربلا از این نوع است. امام سجاد(ع) وقتی در ایام اسارت در مسجد شام بودند و خطیب به ناسزا گویی به امام علی پرداخت، خطاب به او فرمود: «وَیلَکَ أیها الخَطیب اِشتَریتَ مَرضاةَ المخلوقِ بِسَخَطِ الخالِقِ فَتَبَوّء مَقعَدَکَ مِنَ النار؛ وای بر تو ای خطیب! برای تأمین رضایت مخلوق، سخط و خشم خالق را بر خود خریده‌ای؟! پس جایگاه تو در آتش است».

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha