شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ |۲۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 27, 2024
امور مساجد

حوزه/ معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، گفت: در طرح اسماء الحسنی به مسئله جمع‌آوری و بازیافت کتب قرآن و ادعیه بدون استفاده یا مستهلک و اسماء متبرکه از مساجد پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام امیرحسین احمدنیا در مراسم امضای تفاهمنامه طرح اسماء الحسنی گفت: در گام نخست طرح اسماء الحسنی به مسئله جمع‌آوری و بازیافت کتب قرآن و ادعیهٔ بدون استفاده یا مستهلک و اسماء متبرکه از مساجد پرداخته شده و در ادامه با همکاری ائمه جماعت آموزش‌های محیط زیستی لازم در اختیار آنان قرار می‌گیرد تا از مشکلات در این زمینه پیشگیری شود.

وی با اشاره به پیوند بین مسجد و امور عام‌المنفعه افزود: بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب مسجد را نهاد محوری جامعه اسلامی می‌دانند؛ همان‌طور که نبی مکرم اسلام نیز اداره حکومت را از مسجد انجام می‌دادند.

حجت‌الاسلام احمدنیا با اشاره به اینکه در حکومت حضرت حجت نیز اداره امور از مسجد خواهد بود، به این روایت از امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد که فرمودند؛ زمانی که حجت ظهور کند مسجدی را پشت کوفه بنا می‌کند که هزار در دارد و خانه‌های اهالی کوفه را تا نهر کربلا به هم متصل می‌کند.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان افزود:در روایت دیگری از امام باقر علیه‌السلام داریم که دارالحکومه حضرت حجت مسجد کوفه خواهد بود، بیت‌المال مسلمین مسجد سهله و مساجد دیگر نیز نقش محوری خواهند داشت.

وی ادامه داد: معتقدیم هر مسئله‌ای که نظام اسلامی با آن روبه‌رو است باید با مسجد پیوند داشته باشد و مسجد باید برای حل آن تلاش کند لذا سعی کردیم در هر مسئله اعم از مسائل مستحدثه یا سایر مسائلی که جامعه با آن روبه‌روست ورود کنیم.

حجت‌الاسلام احمدنیا تصریح کرد: در این راستا ۲۳ تشکل در مساجد استان‌های خراسان فعال است و با توجه به اینکه نگاه مدیریت مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان این است که در هر زمینه سازمان تخصصی آن هم حتما باید پای کار بیاید، این تشکل‌ها با همکاری ارگان‌هایی مثل قوه قضائیه، استانداری، ادارات کل استان، شهرداری و دیگر مراکز دولتی و خصوصی مشغول فعالیت است.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان یکی از موضوعات مهم جامعه را محیط زیست دانست و به این سخن رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که محیط زیست موضوعی تشریفاتی نیست، بلکه موضوعی حیاطی برای جامعه اسلامی است.

وی تصریح کرد: همان‌طور که با سایر ادارات همکاری‌های مختلفی را شروع کرده‌ایم، آمادگی داریم در زمینه محیط زیست هم که مسئله‌ای مهم و پیشگیرانه است، با ارگان‌های مربوط همکاری می‌کنیم و طرح اسماء الحسنی در این زمینه در مشهد آغاز شده است.

حجت‌الاسلام احمدنیا بیان کرد: در این طرح در گام نخست به مسئله جمع‌آوری و بازیافت کتب قرآن و ادعیهٔ بدون استفاده یا مستهلک و اسماء متبرکه از مساجد پرداخته شده و در ادامه با همکاری ائمه جماعت آموزش‌های محیط زیستی لازم در اختیار آنان قرار می‌گیرد تا از مشکلات در این زمینه پیشگیری شود.

معاون فنی و اجرایی مدیریت پسماند شهرداری مشهد نیز گفت: یکی از نیازهای اصلی کلان‌شهر مذهبی مشهد رعایت اصول و نگه داشتن شأن و منزلت قرآن کریم و اسماء متبرکه است.

ذبیحی با تأکید بر اینکه مردم خودشان این مسائل را رعایت کرده و می‌کنند، افزود: این مسئله نیازمند فرایندی است تا بهتر پیش رود و طرح اسماء الحسنی که طی جلساتی کارشناسی شده و زوایای فقهی و فنی آن بررسی شده در این راستاست.

وی افزود: اجرای این طرح نشان داد که باید در خیلی از مسائل از همکاری علما و مساجد شهر استفاده کرد تا به نتایج مطلوب برسیم.

لازم به ذکر است، این طرح به صورت آزمایشی در ۲۰ مسجد شهر مشهد اجرا شده و در پایان این نشست نیز تفاهم‌نامه ادامه و گسترش همکاری سه نهاد مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، پسماند شهرداری مشهد و یک شرکت خصوصی در طرح اسماء الحسنی امضا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha