شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ |۲۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 27, 2024
توبه

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند توبه واقعی این است که انسان نسبت به گذشته واقعا پشیمان و نسبت به آینده مصمم بر ترک باشد، حقوق الهی را پرداخت کند و اگر حق مردم را ضایع کرده آن را جبران می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری در سخنرانی شب هشتم محرم در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به آیات پایانی سوره توبه و دسته بندی افرادی که در اطراف پیامبر(ص) بودند، اظهار کرد: سابقون و افرادی که از سابقون تبعیت می کنند جایگاهشان بهشت است و افرادی که نفاق داشتند هم قطعا وارد جهنم خواهند شد، دسته چهارم افرادی هستند که ایمان دارند ولی گناهانی هم مرتکب شده بودند و به گناهان خود معترف بودند که خدا با رحمت و مغفرت با آنها برخورد خواهد کرد.

وی دسته پنجم را «مرجون لامرالله» دانست و گفت: این دسته افرادی هستند که امر الهی نسبت به آنها به تأخیر افتاده؛ در روایات بیان شده که این افراد کسانی هستند که قبل از اسلام آوردنشان خطاهای خیلی بزرگی داشتند و مانند قاتل حمزه سید الشهدا با پیامبر(ص) درگیر شدند و صدمات بزرگی زدند ولی بعد به تدریج مسلمان شدند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه اسلام اعمال قبل از مسلمان شدن انسان را جبران می کند، گفت: اگر کافری در زمان کفر خود نماز نخوانده است لازم نیست بعد از این که اسلام آورد نمازهای خود را قضا کند ولی اگر مسلمان نماز نخواند باید نمازهای خود را قضا کند.

وی با بیان اینکه هر گناهی توبه مناسب با خود را دارد، گفت: برخی با این که خطاهای بزرگی انجام می دهند ولی تدارک درستی هم می کنند تا آن گناهشان را جبران کند؛ امیرالمؤمنین فرمودند توبه واقعی این است که انسان نسبت به گذشته واقعا پشیمان و نسبت به آینده مصمم بر ترک باشد، حقوق الهی را پرداخت کند و اگر حق مردم را ضایع کرده آن را جبران می کند، سپس همانطور که لذت خطا و گناه را چشیده سختی عبادت را به خود بچشاند و در نهایت گوشت هایی که از لذت حرام بر تنش روییده را با غصه آب کند تا پوست به استخوان بچسبد و از نو گوشت بروید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه افرادی که گناهان بزرگ داشته اند خدای متعال نسبت به آنها امر به مغفرت نداده تا ببنید در آینده چطور عمل می کنند و آیا تدارک آن گناهی که انجام داده اند را می کنند، یا خیر افزود: در روایت است که همان طور که خدا حکم آنها را به تأخیر انداخته شما هم در مورد آنها قضاوت نکنید.

وی با اشاره به جریان حرکت پیامبر به سمت مکه و پیمان صلح حدیبیه گفت: خدای متعال در سوره فتح می فرماید وقتی نبی اکرم می خواستند حرکت کنند، حضرت رؤیای صادقه ای دیدند که حضرت با اطرافیان خود در حال طواف کعبه هستند بنابراین حضرت فرمودند این سفر سفر جنگی نیست لذا سلاح بر ندارید این سفر سفر حج است؛ پس از این عده با حضرت آمدند و عده ای هم نیامدند که قرآن از آنها تعبیر به مخلفون یعنی جا مانده ها کرده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: وقتی حضرت با پیروزی به مدینه برگشتند افرادی که همراه پیامبر نرفته بودند جلو آمدند و عذرخواهی کردند که ما را ببخشید ما زن و فرزند داشتیم و ماندیم از آنها دفاع کنیم ولی خدای متعال می فرماید اگر خدا در باب شما چیزی اراده کند مگر می توانید تقدیر خدا را عوض کنید؟ شما دروغ می گویید بلکه به این خاطر نیامدید که طرح پیامبر را شکست خورده می دانستید و سوء ظن به پیامبر داشتید.

وی گفت: خدای متعال می فرماید اگر می خواهید توبه شما پذیرفته شود یک جنگ سنگین پیش می آید که باید با دشمنانی که تواناتر هستند بجنگید و اگر با جدیت به میدان آمدید خدا آنجا توبه شما را قبول می کند و تدارک خطای قبلی شما می شود ولی اگر دوباره پشت کردید دچار رنج و عذاب الهی می شوید.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه صحنه امتحان الهی بازیچه نیست که همواره تکرار شود و برخی همواره اشتباه کنند، گفت: هر خطایی تدارک خود را می خواهد و این که خدا درباره برخی حکم نکرده به خاطر آن است که خطای بزرگی انجام داده اند و باید جبران کنند و امتحان پس دهند.

وی با بیان اینکه «مرجون لامرالله» خطاهای بزرگی داشتند و برای توبه باید خطای بزرگ خود را جبران کنند افزود: اگر آبروی یک مؤمن را برده ایم توبه به تنهایی کافی نیست و باید در مجلس دیگری آبروی خود را بگذاریم و همان فرد را تکریم کنیم تا جبران شود و خدا توبه انسان را بپذیرد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: در جنگ تبوک حضرت لشکر کشی کردند به روم شرقی و خیلی هم حضرت فرصت ندادند که تدارک سفر ببینند تا لشکر به سختی بیفتند و در این سختی ها ساخته شوند و بتوانند از اسلام دفاع کنند؛ ولی دو دسته خطاکار در این جنگ بودند که یک عده از ابتدا همراه پیامبر نشدند و یک عده هم بعد از این که همراه پیامبر حرکت کردن در نیمه راه تردید کردند و پا پس کشیدند ولی بعد به اشتباه خود پی بردند و دوباره برگشتند و توبه کردند.

وی با بیان اینکه توبه این دو گروه با هم متفاوت بود گفت: گروهی که ابتدا با حضرت حرکت کردند و در مسیر لغزش داشتند و متوجه لغزش خود شدند به محض این که برگشتند و اظهار ندامت کردند خدا توبه آنها را پذیرفت ولی آن گروهی که از ابتدا نیامده بودند به خاطر خطای بزرگتری که انجام داده بودند به قدری پشیمان شدند که زمین به آنها تنگ آمد و خودشان هم نمی‌توانستند خود را تحمل کنند ولی در عین حال هیچ پناهی برای خود جز خدا نمی دیدند لذا خدا پس از این سختی هایی که کشیدند باب توبه را به روی آنها باز کرد و توانستند تدارک کنند و به پیامبر ملحق شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha