یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ |۲۶ صفر ۱۴۴۶ | Sep 1, 2024
قران

حوزه/ در نشست سیر مطالعاتی سوره کافرون به بیان نکات تفسیری و آموزه های این سوره در مدرسه علمیه زهراییه نجف آباد پرداخته شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم منیر بهرامیان، مبلغه مدرسه علمیه زهراییه نجف آباد صبح امروز در نشست سیر مطالعاتی سوره کافرون با اشاره به شان نزول سوره کافرون، گفت: بعد از آنکه مشرکان مکه به پیامبر اکرم (ص) پیشنهاد کردند که یک سال خدای آنها را عبادت کند و یک سال هم آنها خدای یگانه را عبادت کنند، این سوره نازل شد.

وی در ادامه با طرح مثالی از مثنوی مولوی، به تشریح مفهوم "شناخت حقیقت" پرداخت. در این مثال، فردی که فیل را به خوبی می شناسد، آن را در تاریکی به افراد نابینا نشان می دهد و از آنها می خواهد که آن را لمس کنند. هر کدام از افراد نابینا بر اساس قسمتی از فیل که لمس کرده اند، برداشتی متفاوت از آن ارائه می دهند. یکی آن را ستون می داند، دیگری بادبزن و ... . اما هیچ کدام از آنها درک کاملی از فیل ندارند.

خانم بهرامیان با اشاره به این مثال گفت: همانطور که افراد نابینا درک کاملی از فیل ندارند، کسانی که حقیقت را نمی شناسند، هر چقدر هم که به آن نزدیک باشند، درک درستی از آن نخواهند داشت.

وی در ادامه به شرح واژه های "کفر، کافر، عبد و رب" در سوره کافرون پرداخت و گفت: کافر کسی است که حقیقت را نمی بیند و کفر به معنای ندیدن حقیقت است، حتی اگر بتوان آن را دید. حقیقت در وجود "عبد" متجلی است و رب همان حقیقت مطلق است. پیامبر اکرم (ص) عبد حقیقت بود و حقیقت برای او روشن بود. خداوند در این سوره می فرماید: "ای پیامبر! بگو من پرستنده خدایانی که شما پرستش می کنید نیستم."

خانم بهرامیان با اشاره به آیه "و لا انتم عابدون ما اعبد" گفت: عبودیت پیامبر(ص) با عبودیت مشرکان دو مقوله کاملا متفاوت است. همانطور که روشنایی و تاریکی با هم فرق دارند، عبودیت پیامبر(ص) که عبودیت معرفت و حقیقت است، با عبودیت مشرکان که عبودیت ظلمت و جهل است، زمین تا آسمان فرق دارد.

وی در پایان سخنان خود به معانی مختلف کلمه "دین" در آیه "لکم دینکم و لی دین" اشاره کرد و گفت: یکی از معانی دین در این آیه، جزا و نتیجه اعمال انسان است. هر کس نتیجه اعمال خود را خواهد دید و قطعا جزای هر کس با دیگری متفاوت خواهد بود.

شایان ذکر است: این نشست با پرسش و پاسخ طلاب به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha