دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
کد خبر: 1170252
۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
1

حوزه/ منهای سلبریتی روایتی است از یک هیئت مذهبی در شهر کاشان، که از چارچوب‌های سنتی در هیئات مرسوم فراتر رفته و به حیطه تأثیرگذاری‌های گسترده اجتماعی و فرهنگی وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب منهای سلبریتی (تجربه‌نگاری هیئت مذهبی نخل سرفره کاشان) اثر محمدعلی رکنی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر و راهی بازار نشر شد.

این کتاب روایتی است از یک هیئت مذهبی در شهر کاشان، که از چارچوب‌های سنتی در هیئات مرسوم فراتر رفته و به حیطه تأثیرگذاری‌های گسترده اجتماعی و فرهنگی وارد شده است.

از آنجا که گستره اقبال و تأثیرات این هیئت، بر مبنای حضور سخنرانان و مداحان مشهور نبوده و در قالب شیوه مدیریت خاص و نحوه تعاملات بین اعضا شکل گرفته است، نویسنده تلاش می‌کند تا رمزواره این موفقیت را مطرح کند.

آنچه در این اثر خواهید خواند، حاصل گفتگو با ۲۱ شخصیت مرتبط با هیئت مذهبی نخل سرفره در کاشان است که در قالب تجربیات مستند و داستان‌های کوتاه، ترکیب شده و به روایتی اپیزودیک درآمده است. اپیزودهای مستند در موضوعات مختلف که یک داستان کوتاه مرتبط با آن اپیزود و موضوع را نیز به دنبال دارد و در نتیجه، این روایت تلفیقی از واقع‌گرایی و تخیل است.

تجربه‌نگاری هیئت مذهبی نخل سرفره ذیل عنوان‌های «نگاه اول، آمده بودیم عکس بگیریم، در کوچه پس کوچه‌ها، شماها کی آمدید؟، پرده‌سرا، پارکینگ، سپور، چرا حواسمان نبود؟، ورزش به روایت نخل، رنگ فکرهای ما، روایت آخر؛ حال و هوای نخل» روایت می‌شود.

نویسنده در مقدمه کتاب آورده است که نوشتن از غیرِ خود، کار ساده‌ای نیست. روایت دیگری، مثل سفری است که هرگز نرفته‌ای، ولی به‌قدری از آن شنیده‌ای که گویی هزار بار رفته‌ای! به هر حال، روایت مکان و زمان و دیگری کار دشواری است، مخصوصاً آنجا که قرار است پاپس بکشی و بگذاری ماجرا همان‌طورکه هست پیش برود و تو هیچ دخل و تصرفی در آن نداشته باشی.

این اثر آمیخته‌ای از خیال و واقعیت است؛ نه آن‌قدر به واقعیت غل‌وزنجیر شده و نه آن‌قدر بی‌پروا در عالم خیال به پرواز درآمده است؛ آنجا که نویسنده گفت‌وگو می‌کند، حرف‌ها شکل واقعی خودشان را دارند و آنجا که روایت می‌کند، خیال جولان می‌دهد.

در بخشی از کتاب ذیل عنوان «نگاه اول» می‌خوانیم: «نخل کاشان هیئت یک ساله‌ای نبود که محرّم به محرّم درش را باز کنند و خاک از مشکی‌هایش بتکانند و برود تا یک سال دیگر! نخل آرام و بی‌صدا به زندگی مردم آمده بود و با آن‌ها یکی شده بود. هیئت انگار بازار بزرگی بود که درش بابهانه و بی‌بهانه همواره باز بود و پیر و جوان تمام سال به آنجا رفت و آمد داشتند.»

کتاب منهای سلبریتی (تجربه‌نگاری هیئت مذهبی نخل سرفره کاشان) به قلم محمدعلی رکنی در قطع رقعی، ۱۴۶ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و مبلغ ۱۰۸ هزار تومان توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha