سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ |۹ محرم ۱۴۴۶ | Jul 16, 2024
نشست علمی

حوزه/ مدیریت پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان بر اهمیت و جایگاه پژوهش در حوزه‌های علمیه تأکید کرد و آموزش و پژوهش را، در کنار اخلاق و تهذیب برای طلاب علوم دینی ضروری خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام رجایی در نشست هم‌اندیشی مسئولان و کارشناسان علمی مدارس علمیه استان خراسان به اهمیت و قوام بخشی کارها مبتنی بر امر پژوهش تأکید کرد و اظهار داشت: پرواز و اوج‌گیری یک طلبه مبتنی بر دو بال آموزش و پژوهش در کنار تهذیب و اخلاق است، در واقع پژوهش تولید علم و آموزش توزیع آن است.

مدیر پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان، به نقش مسئولان و کارشناسان علمی در هویت سازی پژوهشی اشاره کرد و افزود: مسئولان علمی در خط مقدم پژوهش هستند و در این زمینه مسئولیتی مضاعف را عهده‌دار می‌باشند.

وی با استناد به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: «القلم من الله نعمه عظیمه و لولا القلم لم یستقم الملک و الدین و عیش صالح، قلم از سوی خداوند نعمت بزرگی است و اگر قلم نبود یعنی اگر علم برآمده از تعمق و ژرف اندیشی نبود، حکومت، دین و زندگی شایسته محقق نمی‌شد» به جایگاه خطیر پژوهش در آموزه‌های اسلامی تاکید کرد.

وی تصریح کرد: سنجش کارآمدی حوزه علمیه به خروجی‌های آن است، اگر خروجی‌های حوزوی موفق باشند در واقع حوزه موفق بوده و همچنین موفقیت در زمینه‌های مختلف بسته به فراگیری روش صحیح مواجه با مشکلات، تبدیل آن به مسائل، تشخیص مسائل دارای اولویت و حل روشمند آن است، چیزی که به آن روش تحقیق گفته می‌شود.

حجت‌الاسلام رجایی ابراز کرد: مقام معظم رهبری در موارد متعددی بر پژوهش تاکید داشته‌اند و دوری از امر پژوهش را زمینه ساز انزوای حوزه می‌دانند.

مدیریت پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان به معرفی چارت سازمانی پژوهش این حوزه پرداخت و شرح وظایف هر یک از افراد را جهت آشنایی با مسئولان مربوطه بیان کرد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha