سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ |۹ محرم ۱۴۴۶ | Jul 16, 2024
لعن

حوزه/ سیستم دفاعی و اعتقادی ما همان مرزبندی با این حقایق است و باید این سیستم اعلام کند که کدام خط را قبول ندارد و لعن ظهور و بروز همین مرزبندی‌هاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پرونده شبهات کربلا، برنامه ویژه رسانه رسمی حوزه برای دهه اول ماه محرم الحرام می باشد که دو تن از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با حضور در حوزه‌نیوز به برخی شبهات عاشورا پاسخ گفتند که در این شماره به انتشار پاسخ شبهه‌ای با موضوع «چرا با لعن فرستادن انرژی منفی می‌دهید؟» از سوی حجت الاسلام علی‌اکبر عبادی نیک خواهیم پرداخت.

در روایات و زیارت‌نامه‌های اهل بیت یکی از نکاتی که مطرح و توصیه شده است بحث لعن بر دشمنان اهل بیت علیهم السلام و قاتلان سیدالشهدا علیه السلام است.

برای برخی سوال است که چرا باید در معارف دینی لعن داشت و برای دشمنان اهل بیت علیهم السلام لعن فرستاد.

شبهه

چرا به جای لعن به دشمنان، به دوستان اهل بیت و مکتبشان بارها و کرارا درود نمی‌فرستید و بر روی تبری هم تمرکز دارید؟

به تعبیر امروزی‌ها چرا با لعن فرستادن انرژی منفی می‌دهید؟

پاسخ شبهه

اولا در معارف دینی ما لعن غیر از سب و فحاشی است، ناسزاگویی در دین ما ممنوع است و لعن به این معانی نیست.

ثانیا لعن یعنی اعلان تنفر و مرزبندی با دشمنان خدا؛ طوری که اعلام کنم من این خطر فکری و اسلوب را قبول ندارم.

لعن در جای خود از طرف امامان ما توصیه شده است، چون اگر این مرزبندی نباشد، به تدریج انسان از لحاظ قکری و عقیدتی دچار التقاط و اختلاط با جبهه باطل می‌شود.

در معارف دینی ما لعن عبارت است از سیستم دفاعی و نظام اعتقادی تعریف شده.

انسان یک بعد شناختی و بینشی و یک بعد احساسی و عاطفی دارد .

این احساسات شامل احساسات بعد مثبت و محبت و یک احساسات منفی مثل غضب و نفرت را دارد .

همه اینها حکیمانه در وجود انسان نهادینه شده است. اگر غضب در وجود انسان نبود، در مقابل حمله به خانواده و نوامیس او ممکن بود که واکنشی نشان ندهد؛ حتی بدن انسان هم دافعه دارد و هم جاذبه؛ بنابراین نظام اعتقادی ما هم باید جاذبه داشته باشد و هم دارای دافعه باشد.

سیستم دفاعی و اعتقادی ما همان مرزبندی با این حقایق است و باید این سیستم اعلام کند که کدام خط را قبول ندارد و لعن ظهور و بروز همین مرزبندی‌هاست.

خداوند متعال حضرت ابراهیم علیه السلام را به عنوان اسوه معرفی کرده است، اما همین حضرت ابراهیم علیه السلام و یاران او که الگوی ما هستند با قوم خود که مشرک بودند مرزبندی کرده‌اند.

لعن در فرهنگ دینی ما به معنای همین مرزبندی است، البته به لحاظ فقهی دارای احکامی است که حتما باید اجرای عملیاتی آن طبق فتاوای مراجع تقلید باشد.

مصداق لعن امروز، اعلان تنفر از دشمنان امروزی ما و در راس آنها نظام استکبار جهانی مثل آمریکا و اسراییل است.

بروز لعن و مرزبندی با دشمنان خدا و تبلور و انعکاس آن همین لعنی است که در نظام و سیستم اعتقاداتی ما نهادینه شده است و باید توسط مومنین طبق نظر مراجعشان عملیاتی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha