شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ |۱۳ محرم ۱۴۴۶ | Jul 20, 2024
عاشورا

حوزه / یک کارگردان تئاتر گفت: اقیانوس بی‌پایان عاشورا به اندازه‌ای وسیع است که تا سال‌ها می‌توان درباره آن اثر هنری تولید کرد حتی باید بگویم از دید شخصیت‌های منفی نیز می‌توان به عاشورا نظر کرد تا دیگر زوایای عاشورا مشخص شود.

حسین فدایی‌حسین کارگردان و نمایشنامه‌نویس تئاتر در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه اظهار کرد: وقتی درباره عاشورا حرف زده می‌شود بیشتر توجهات روی شخصیت‌های اصلی استوار است درحالی‌که درباره دیگر صحابی امام حسین (ع) نیز می‌توان کارهای هنری تولید کرد. پرداختن به صحابی اباعبدالله (ع) این امکان را می‌دهد تا بتوانیم از زوایای دیگر عاشورا را مدنظر قرار دهیم .

وی افزود: اقیانوس بی‌پایان عاشورا به اندازه‌ای وسیع است که تا سال‌ها می‌توان درباره آن اثر هنری تولید کرد حتی باید بگویم از دید شخصیت‌های منفی نیز می‌توان به عاشورا نظر کرد تا دیگر زوایای عاشورا مشخص شود. برای نمونه حر در ابتدا جز لشکر اشقیا بود اما در ادامه به اباعبدالله (ع) پیوست و در نهایت شهید شد. زندگی حر پر از فراز و فرودهای بسیار است که اگر مورد نظر هنرمندان قرار گیرد فضای بسیاری برای کار کردن وجود دارد .

این نمایشنامه‌نویس گفت: تعزیه یکی هنر نمایشی ایرانی است که در آن با ظرفیت دراماتیک بالا، عاشورا مورد توجه قرار می‌گیرد مجالس بسیار زیادی در تعزیه وجود دارد اما تنها خود را محدود به چند شخصیت اصلی کرده‌ایم درحالی‌که مجالس غریب بسیاری در تعزیه وجود دارد که باید در معرض دید قرار گیرد. این اتفاق نیز تنها در ایام محرم نباید رخ دهد بلکه در طول سال می‌توان مجالس تعزیه برپا کرد.

فدایی‌حسین با بیان اینکه در حوزه ادبیات داستانی توانسته‌ایم موفقیت‌های مطلوبی کسب کنیم گفت: شاید در حوزه ادبیات نمایشی کم کار بوده‌ایم اما در حوزه ادبیات داستانی وفقیت‌های چشمگیری کسب کرده‌ایم دلیل این امر نیز مشخص است در ادبیات داستانی نیازی به تصویرسازی از ائمه نیست بنابراین کار برای نویسنده راحت‌تر است اما در حوزه نمایش شرایط فرق می‌کند .

وی در انتها تاکید کرد: هنر عاشورایی با حمایت رونق پیدا می‌کند این حمایت نیز تنها به تولید خلاصه نمی‌شود بلکه در امر نمایش و عرضه آنان نیز باید پشتیبانی لازم صورت گیرد، البته حمایت‌ها تنها نباید دولت باشد بلکه مردم به عنوان مخاطبان اصلی باید از این کارها حمایت کرده و سینماگر یا کارگردان تئاتر تشویق به فعالیت در حوزه شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha