سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
تصاویر/ افتتاحیه دوره اسلام ناب

حوزه/ در افتتاحیه دوره "اسلام ناب دانشجویی و طلبگی" ویژه خواهران طلبه و دانشجو مطرح شد که هر چه معادلات عالم پیچیده تر می شود نقش بانوان جدی تر می شود و این خانم ها هستند که باید قیام زینبی کنند و اقدام در راستای جهاد تبیین داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا نوروزی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم در افتتاحیه دوره خواهران "اسلام ناب دانشجویی و طلبگی که به همت بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی در سالن همایش های شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: دانشگاه قم در جوار حرم حضرت معصومه سلام الله علیها واقع شده است و این امر ظرفیت بزرگ معنوی را برای زائران و مجاوران ایجاد کرده است.

ببینید:

تصاویر افتتاحیه دوره اسلام ناب دانشجویی و طلبگی

وی بیان کرد: چهار امام معصوم (ع) روایاتی را در رابطه با حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها فرمودند که این امر نشان از ویژگی های شگفت این بانو دارد.

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی بیان کرد: گاهی شبهاتی بیان می‌شود که ظرفیت و امکانات افراد متفاوت است برای مثال کسی در کشوری شیعه و دیگری در کشور کفر به دنیا می آید و یا دیگری خانواده خوبی دارد اما ممکن است فرد دیگری خانواده مناسبی نداشته باشد پس خداوند چگونه عدالت می کند؟

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم بیان کرد: در پاسخ به این شبهه باید گفت که خداوند به اندازه‌ای که عطا کرده است در خواست می کند و این یک قاعده است.

وی اضافه کرد: برای آنکه بدانیم خداوند چقدر از ما می‌خواهد باید بررسی کنیم که خداوند چه چیزی هایی به ما عطا کرده است؛ برای مثال در یک جامعه دینی به دنیا آمدیم در بین جوامع دینی در یک جامعه اسلامی و شیعی هستیم و حکومت اسلامی، رهبری فرزانه، شهدایی مانند شهید سلیمانی و... داریم.

امام خمینی(ره) با تکیه بر دانش‌های حوزوی انقلاب کرد / تفسیر امامین انقلاب از جایگاه زن حیرت انگیز است

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی با بیان اینکه وقتی خداوند این عطاهای فراوان را داده است باید به اندازه این ها پاسخ بدهیم، ادامه داد: اگر خداوند زیاد عطا کند خواسته های زیادی هم دارد اما از رحمت خداوند این است که وقتی پاسخ زیاد بدهیم ما را بالا می برد.

وی با بیان اینکه باید برای قدرانی و پاسخ به عطاهایی که خداوند به ما داده است باید آنچه در توان داریم را برای خداوند و دین بگذاریم، یادآور شد: این دوره ها همانند ابزاری برای استفاده بهتر از نعمت ها است. این دوره ها تامین کننده زمینه لازم برای فعالیت های بسیار متعالی است.

دانشجویان پیشران جامعه هستند

خانم رعنایی، مسئول دوره خواهران "اسلام ناب دانشجویی و طلبگی" عنوان کرد: در جامعه پیشران هایی وجود دارد که دانشجویان از جمله این پیشران‌ها هستند و باید فضای کشور را هدایت کنند.

وی با بیان اینکه زن در جامعه و دین اسلام نقش پررنگی دارد، اظهار کرد: این دوره علاوه بر اینکه دانشجویی است ویژه خواهران نیز هست که همراهی این دو ویژگی مزید بر علت شده است.

امام خمینی(ره) با تکیه بر دانش‌های حوزوی انقلاب کرد / تفسیر امامین انقلاب از جایگاه زن حیرت انگیز است

انقلاب اسلامی یک منبع معرفتی است

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله (ع) عنوان کرد: غوطه ور شدن در دریای عظمت عزاداری روزی ماست اما متوجه نیستیم. آرامش روحی و برآورده شدن حاجات بخشی از عزاداری است و اصل عزاداری به خاطر این است که به گردن بشریت دین داریم؛ زیرا عزاداری تفسیر انسان را زنده نگه می‌دارد.

وی اظهار کرد: پیروی ما از امام راحل به خاطر تعصبات قومی و مذهبی نیست بلکه به خاطر این است که روزآمد ترین تفسیر درباره اسلام و بهترین تفسیر قرآن را ارائه کردند. امام خمینی (ره) جامع ترین، متعادل ترین و ژرف ترین تفسیر دین اسلام ارائه کردند، تفسیری که اهل بیتی (ع) و روزآمد است.

مدیر موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با بیان اینکه امام خمینی(ره) با طرز فکری که داشتند ایران را دگرگون کردند، اضافه کرد: مکتب امام راحل کتاب نیست بلکه یک پدیده عینی است. گاهی یک اتفاق می تواند تبدیل به منبع معرفتی شود و انقلاب اسلامی یک منبع معرفتی است.

وی افزود: نباید تصور کرد که این دوره مکتب امام راحل را کامل به ما می‌دهد چون رسیدن به فهم آن به تلاش فراوان نیاز است اما این دوره بخشی از مسیر را تسهیل کرده است به همین خاطر آن را قدر بدانید.

استاد حوزه ادامه داد: ظرفیت عقلی که به انسان داده شده فوق العاده است؛ اما منبع شناخت ما فقط عقل نیست بلکه همه دانایی و معرفت در فطرت ما است. انسان به هستی وصل است و مبدا هستی خداوند است که منبع همه دانایی ها است و این اتصال تکوینی باعث می‌شود که انسان نسخه ای از کتاب دانایی باشد.

وی گفت: هر فردی نسخه دین است و پیامبران متعددی مبعوث شدند تا انسان فطرت گم کرده اش را پیدا کند. امام علی (ع) در خطبه اول نهج البلاغه می‌فرماید:« بَعَثَ فِیهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَیْهِمْ أَنْبِیَاءَهُ لِیَسْتَأْدُوهُمْ مِیثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ یُذَکِّرُوهُمْ مَنْسِیَّ نِعْمَتِهِ؛ خداوند پیامبران خود را مبعوث فرمود، و هر چندگاه، متناسب با خواسته های انسان ها، رسولان خود را پی در پی اعزام کرد تا وفاداری به پیمان فطرت را از آنان باز جویند و نعمت های فراموش شده را به یاد آورند.»

مدیر موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی تاکید کرد: مکتب اسلام دنبال کارآمدی است و امام راحل در این مکتب با قدرت جذب بالا پیش رفتند.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی به تاکید بر لزوم به روز رسانی دانش‌های حوزوی برای پاسخگویی به مسئله های حیاتی بشر، گفت: امام خمینی (ره) بدون دانش های حوزوی انقلاب نکرد بلکه با تکیه بر آن دانش‌ها به علاوه امری دیگر انقلاب کرد که به آن مکتب امام (ره) می‌گویند.

وی گفت: مکتب امام خمینی (ره) تعریف متفاوتی از انسان دارد و اگر می خواهید فهم متفاوتی از خودتان و خدا داشته باشید و باید در این مکتب شاگردی کنید. با کمک مکتب امام راحل یک آرمان بزرگ داشته باشید.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی ادامه داد: تفسیر امام راحل از زن، اقتدار زن، مقدورات زن و آنچه زنان در سایه انقلاب اسلامی داشتند حیرت انگیز است.

وی ضمن توصیه به مطالعه کتاب «زن در آینه انقلاب اسلامی ایران» گفت: اگر این دوره که در آن شرکت کرده اید بتواند لزوم تلاش برای فهم مکتب امام راحل را تبیین کند کار خود را انجام داده است.

امام خمینی(ره) با تکیه بر دانش‌های حوزوی انقلاب کرد / تفسیر امامین انقلاب از جایگاه زن حیرت انگیز است

امامین انقلاب فهم متفاوتی از دین، قرآن و امام زمان (عج) ارائه کردند

حجت الاسلام مجتبی عرب رئیس بنیاد نهضت سازمان تبلیغات اسلامی هم در این نشست عنوان کرد: فنته ۸۸ دوران سخت و تلخی بود، اما فرصت بزرگی بود و درس هایی زیادی را آموخت و ما را با یک سرچشمه حیات بخش یعنی اندیشه معتبر و محکم امامین انقلاب آشنا کرد.

وی ادامه داد: امامین انقلاب فهم متفاوتی از دین، قرآن و امام زمان (عج) ارائه کردند و این فهم امروز در غزه حماسه می آفریند. فهم عمیق از این نسخه، نجات بخش دانشجو و جوان امروز است.

حجت الاسلام عرب اضافه کرد: پدیده جنبش دانشجویی می تواند سرشته دار تحولات بزرگ جمهوری اسلامی باشد و جمهوری اسلامی مهم‌ترین مقدمه ظهور امام زمان (عج) است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی افتخار آمیزترین اتفاق در انقلاب های مردمی جهان است، گفت: شکوه مقاومت، بودن حزب الله لبنان و حماس مدیون جمهوری اسلامی است.

تفاوت اسلام ناب محمدی و اسلام ابوسفیانی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این همایش عنوان کرد: دو اسلام داریم که یکی انقلابی است و دیگری ابوسفیانی است که اسلامی ناب و اصیل نیست و آثاری که برای مکتب حیات بخش گفته شده در این اسلام وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اسلام ناب سر سفره نگاه نورافشان امام راحل است و جوانان باید برای آشنایی با دیدگاه های بنیانگذار انقلاب وقت بگذارند.

امام خمینی(ره) با تکیه بر دانش‌های حوزوی انقلاب کرد / تفسیر امامین انقلاب از جایگاه زن حیرت انگیز است

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی اضافه کرد: باید اندیشه‌های امام راحل را در صحیفه نور بخوانیم تا با دیدگاه امام خمینی (ره) آشنا شویم.

وی با اشاره به اهمیت نقش بانوان اظهار کرد: اگر بانوان شیعی قیام زینبی نکنند بانوان دیگر میدان را در دست می‌گیرند و اهداف خود را دنبال می‌کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: هر چه معادلات عالم پیچیده تر می شود نقش بانوان جدی تر می شود و این خانم ها هستند که باید قیام زینبی کنند و اقدام در راستای جهاد تبیین داشته باشند.

وی گفت: دانشجویان فرصت دوره آشنایی با اسلام ناب را قدر بدانند تا معارف اسلام ناب را بهتر بشناسند و در مقام عمل و اقامه حق و حضور مؤثر در میدان جهاد تبیین عملکرد بهتری داشته باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha