سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
کد خبر: 1171946
۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴
عزاداری امام حسین

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه زائر و عزادار امام حسین(ع) آغاز راه و تربیت عاشورایی است، گفت: تربیت عاشورایی و اربعینی می‌تواند شخصیت‌سازی، خانواده‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی حسینی کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از خراسان جنوبی، حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی در مراسم عزاداری شب هفتم شهادت امام حسین(ع) در شهرستان بیرجند اظهار کرد: بر اساس روایت اگر نعمت رهبری الهی را ناشکری کنیم عذاب خداوند شدید خواهد بود و هم در این دنیا و هم در آخرت عقوبت می‌شوند.

وی افزود: کسانی که فساد و فحشا و گناهان علنی را دوست دارند و در جامعه ایمانی ترویج و توسعه دهند وعده قطعی الهی است که برای آنان عذاب در دنیا و آخرت است.

استاد حوزه علمیه به تشریح فاجعه حره و سرکوب قیام مردم مدینه پرداخت و گفت: سه سال پس از واقعه عاشورا، در پی قیام مردم مدینه علیه یزید به وقوع پیوست و به دستور یزید، جان، مال و ناموس اهل مدینه سه روز بر سپاه شام حلال شد و فجایعی به وقوع پیوست که عرق شرم به پیشانی تاریخ نشاند.

حجت الاسلام حیدری کاشانی ادامه داد: در جریان واقعه حره، امام سجاد (ع) از ابتدا در قیام شرکت نکرد و همراه خانواده خود از شهر خارج شد و در ینبوع اقامت کرد و ۴۰۰ نفر از مردم مدینه را در میان خانه و خاندانش پناه داد و تا زمان بازگشت سپاه و خروج آن از مدینه پذیرای آن‌ها بود. روش حکیمانه امام سجاد (ع) در واقعه حره، باعث شد که از مصیبت و بلا در امان بماند تا بتواند به عنوان محور اصلی شیعه باقی بماند.

وی افزود: واقعه اسفناک حره نشان داد کسانی که از ترس جانشان، امام حق خویش را در روز عاشورا همراهی نکردند، گرفتار ظلم و تعدی ستمکاری همچون یزید گشته و به بدترین صورت کشته و تحقیر شدند.

کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه زائر و عزادار امام حسین(ع) شدن آغاز یک راه و تربیت عاشورایی است نه پایان آن، تصریح کرد: تربیت عاشورایی و اربعینی می‌تواند شخصیت‌سازی، خانواده‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی حسینی کند.

حجت الاسلام حیدری کاشانی ادامه داد: در دولت کریمه مهدوی سرسوزنی معصیت در عالم نمی‌شود و تمام حدود و احکام الهی در میان مردم اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی نائب الامام حجت است میان ما و امام معصوم مثل دوران آخرالزمانی، تصریح کرد: اولین روضه ورود کربلای حسینی، روضه مسلم بن عقیل است و ای کاش ما به سر الاسرار روضه‌های حضرت سیدالهشدا(ع) گریزی بزنیم چون خیلی مهمتر از مراسم آئینی ما است.

کارشناس مهدویت و عرفان اسلامی بیان کرد: تکریم مراسم آیینی عزاداری امام حسین (ع) باید با هدف بیان اسرار تاریخی این وقایع برگزار شود.

حجت الاسلام حیدری کاشانی متذکر شد: نباید تنها به ظاهر روضه سیدالشهدا(ع) توجه کرد و اگر نائب امام زمان و رهبری الهی در زمان غیبت تنها بماند معلوم است جامعه به اسرار عزاداری امام حسین(ع) پی نبرده است.

وی با تأکید بر اینکه مردم ایران به دنیا نشان داده‌اند که حقیقت روضه‌های امام حسین(ع) را فهمیده‌اند و قدر نائب الامام حضرت امام خمینی(ره) دانستد و حکومت شاهنشاهی را سرنگون کردند، افزود: توصیه سید الشهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی این بود که رهبر الهی خود را عزیزتر از جان خود بدانید.

استاد حوزه علمیه گفت: تنها رمز عاقبت بخیری در آخرالزمان پیروی از رهبری است که سکانداری جامعه اسلامی را برعهده دارد و تا زمانی که در این مسیر حرکت کنیم، پیروز هستیم.

وی گفت: در یک قرن پیش ملت امام حسین(ع) نبودیم هرچند حب این امام در دل ما بود چون آن زمان وجب به وجب کشور در سیطره انگلیس قرار گرفت و رهبر حسینی نداشتیم.

حجت الاسلام حیدری کاشانی عنوان کرد: در حدیثی از پیامبر(ص) آمده است: «یک ساعت حکومت امام عادل، از عبادت ۷۰ سال برتر است و حدّی که برای خدا در زمین اجراء می‌شود، از باران ۴۰ روز برتر است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha