سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
موقوفات

حوزه/ مدیرکل اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی سه هزار و۸۶۴ موقوفه وجود دارد و از ابتدای ماه محرم تاکنون ۷۸٠ میلیون تومان از محل درآمد این موقوفات هزینه شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، حجت الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار داشت: وقف از سنت‌های زیبای اسلامی و تجلی احسان و نیکوکاری در سیره ائمه اطهار (ع) محسوب می‌شود.

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی به بحث وقف توجه ویژه و خوبی دارند، افزود: در خراسان جنوبی ۱٠ هزار و ۴۴۹ موقوفه در استان ثبت شده که از این مقدار هفت هزار و ۴٠٠ موقوفه منفعتی و تعداد سه هزار و ۴۹ موقوفه انتفاعی است و تعداد ۷۲۵ موقوفه غیر متصرفی بوده که توسط متولی اداره می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی درخصوص تعداد موقوفات ماه محرم در استان عنوان کرد: سه هزار و ۸۶۴ موقوفه محرمی در استان ثبت شده است که بیشترین آن به شهرستان بیرجند تعلق دارد.

وی در ادامه گفت: از این تعداد ۴۸۷ مورد از موقوفات مربوط به محرم در استان با نیت روضه‌خوانی و سه هزار و ۲۵۲ مورد با نیت اطعام عزاداران وقف شده است.

حجت الاسلام بخشی پور ادامه داد: در بیرجند۹۸۳ موقوفه محرمی، در خوسف ۵۳۸ موقوفه، در فردوس ۴۸۸ موقوفه، در طبس ۴۲۱ موقوفه و در سربیشه ۳۰۵ موقوفه محرمی به ثبت رسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در ادامه گفت: تعداد موقوفات محرمی در قاین ۲۹۸ مورد، در نهبندان ۲۱۷ مورد، در بشرویه ۲۰۵ مورد، در سرایان ۱۶۴ مورد، در زیرکوه ۱۳۷ مورد و در خضری دشت بیاض ۱۰۸ مورد است.

وی در ادامه اظهار داشت: از ابتدای ماه محرم تاکنون بالغ بر ۷۸۰ میلیون تومان در مجالس عزاداری امام حسین(ع) هزینه شده است که پیش بینی می‌شود تا پایان صفر به بیش از ۲ میلیارد تومان برسد.

حجت الاسلام بخشی پور درخصوص موقوفات شاخص مرتبط با محرم و صفر در استان گفت: یکی از موقوفات شاخص، موقوفه حاج محمد جعفر خلف کربلایی اسماعیل سربیشه‌ای است که در سال ۱۲۵۸ هجری قمری با نیت تعزیه داری وقف شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: موقوفه حاج محمد باقرخان عمادالملک از دیگر موقوفات شاخص و مربوط به سال ۱۳۰۱ هجری قمری است که با نیت تعزیه‌داری برای سیدالشهدا(ع) در شهرستان طبس وقف شده است.

وی در پایان گفت: موقوفه محمد کربلایی اسماعیل که در سال ۱۳۵ هجری قمری با نیت تعزیه‌داری برای سیدالشهدا(ع) وقف شده از دیگر موقوفات شاخص شهرستان فردوس است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha