پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
بازی‌های قرآنی

حوزه/ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: یک موسسه قرآن و عترت در مشهد موفق به طراحی و تولید ۲۷۰ بازی با مفهوم دینی و قرآنی برای کودکان شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، محمد حسین‌زاده، روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از هشت بازی تولید شده در موسسه "قصه‌های شیرین نبی" افزود: از این تعداد تاکنون ۷۰ بازی تولید و عرضه شده و ۱۱۰ بازی آماده تولید است.

وی بیان کرد: اقدام موسسه مزبور در طراحی بازی های کودکانه قرآنی و دینی مصداق درست مخاطب سنجی و زمان سنجی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در دوره ای که مسجد النبی در مدینه به عنوان پایگاه اصلی اسلام مسلمانان به امامت خود پیامبر اسلام (ص) نماز اقامه می‌شد، کودکان در مسجد حضور داشتند و حضرت محمد (ص) بازی کودکان را به رسمیت شناختند.

وی اظهار کرد: روایت های مختلفی از صدر اسلام از حضور کودکان در مساجد و مراکز قرآنی وجود دارد و اهمیت بازی کودک در سیره ائمه معصومین (ع) نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

حسین زاده در تشریح اینکه چرا به بازی کودک اهمیت داده می‌شود، ادامه داد: در نظام تربیتی از کودک جز بازی چیزی خواسته نمی‌شود، کودک باید تا هفت سالگی بازی کند، این هنر پدر و مادر است که کودک بتواند در حین بازی ارتقای فکری و معنوی پیدا کند.

وی بیان کرد: موسسه قرآن و عترت "قصه‌های شیرین نبی" به این نکته رسیده‌ است که سرعت تحولات اجتماعی و فرهنگی به شدت بالا است و بازی های امروز نیز با بازی های ۳۰ یا ۴۰ سال قبل کاملا تفاوت دارد، لذا باید آخرین تحولات مثبت و منفی بازی ها در جهان بررسی شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه نخستین کارکرد بازی، همان بازی است، افزود: هنر مربی این است که در دل آن بازی، مفاهیم را به شکلی بگنجاند که کودک لذت ببرد، خود قرآن قصه گو است، ترکیب این اتفاقات می تواند در حوزه تربیتی اتفاقات بزرگی را رقم بزند.

۱۵۰ موسسه قرآن و عترت در خراسان رضوی دایر است

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: از ۱۵۰ موسسه قرآن و عترت که زیرنظر این اداره کل قرار دارند، ۶۵ درصد در مشهد واقع شده‌اند.

حمید صمدی اظهار کرد: حدود ۳۰ درصد از موسسات قرآن و عترت کار تخصصی انجام می‌دهند مانند موسسه علوم قرآن و عترت "فاتح" زیر نظر استاد "سعید بیژنی" که کار تخصصی صوت و لحن انجام می دهد، موسسه قرآن و عترت "قصه های شیرین نبی" نیز در حوزه تخصصی بازی های قرآنی فعالیت دارد.

وی افزود: هشت بازی که امروز توسط موسسه قرآن و عترت "قصه های شیرین نبی" برای سنین مختلف رونمایی شد و کتابی با بیان مشخصات همه بازی‌ها تهیه شده است که چاپ و منتشر می شود.

مدیر موسسه قرآن و عترت "قصه های شیرین نبی" نیز در این مراسم گفت: این موسسه برای نخستین بار قصه های خلاق قرآنی را به صورت سه بعدی و هوشمند طراحی کرده است و برای حدود ۳۰۰ نفر کودکان اجرا کرده که رضایت ۷۰ درصدی کودکان را به دنبال داشته است.

مریم اکبری اظهار کرد: برای جلب رضایت ۳۰ درصد باقی مانده از کودکان، قالب های بهتری مانند "گیم فیکیشن" برای روخوانی قرآن کریم طراحی و در کنار آن ۱۱۲ بازی کارتی با مباحث روخوانی قرآن با رضایت ۸۵ درصدی کودکان طراحی شد.

وی ادامه داد: برای افزایش رضایت بیشتر کودکان از هوشمندسازی و قالب های جدید فناوری مانند «هولوگراف پروژکشن» و قالب های بازی های «گیم بوت» بهره گرفته شد و در نهایت موفق شدیم رضایت ۹۸ درصد از کودکان را بدست آوریم.

اکبری گفت: موسسه قرآن و عترت "قصه های شیرین نبی" به طراحی ۲۷۰ مدل بازی استاندارد مطابق با استانداردهای جهانی رسیده است که از این تعداد ۱۶۰ بازی روخوانی قرآن و حدود ۹۰ تا ۱۱۰ بازی حفظ قرآن به صورت بازی های رومیزی و «بوردگیم» بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha