یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ |۲۶ صفر ۱۴۴۶ | Sep 1, 2024
تصاویر/ آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه چهاربرج

حوزه/ امام جمعه چهاربرج گفت: رژیم صهیونیستی در دادگاه بین‌المللی متهم به «نسل‌کشی» بوده و حضور این رژیم در بازی‌های المپیک بی‌تردید مایه شرمساری مقامات المپیک خواهد بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین اصغر جلالی در خطبه های نماز جمعه این هفته چهاربرج با اشاره به سالروز اقامه نخستین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و روز نمازجمعه، اظهار کرد: خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم و در آیات و روایات بر اهمیت نماز جمعه و شرکت در آن تاکید فراوانی شده است.
امام جمعه چهاربرج با بیان اینکه اقامه نماز جمعه در چهاربرج نیز از دهه ۹۰ شروع شده است، افزود: از زحمت کشان نهاد نماز جمعه شهرستان، ستاد نماز جمعه بخش خواهران و بخش برادران و هیئت امنای مسجد جامع و خادم مسجد و همه مردم چهاربرج که همیشه پشتیبان اقامه باشکوه نماز جمعه؛ این فریضه الهی بوده اند؛ نهایت تقدیر و تشکر را داریم.
وی در ادامه با اشاره به آغاز بازی های المپیک پاریس و رفتار دوگانه مدعیان حقوق بشر، گفت: المپیک پاریس ۲۰۲۴ در حالی آغاز به کار می‌کند که برافراشتن پرچم روسیه همچون دوره گذشته به‌دلیل جنگ علیه اوکراین در المپیک ممنوع است اما رژیم صهیونیستی علی‌رغم نسل‌کشی در غزه با ۸۸ ورزشکار عازم المپیک می‌شود و فیفا رأی‌گیری تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی از مسابقات را به تعویق انداخته است.
جلالی تصریح کرد: این رفتار دوگانه در شرایطی است که علاوه بر شهادت ده‌ها ورزشکارفلسطینی، بیش از ۸۰درصد از اماکن ورزشی در غزه تخریب شده و صهیونیست‌ ها از این هم فراتر رفته‌اند و با تبدیل برخی استادیوم‌ها به بازداشتگاه، از این مراکز برای نگهداری اسرای فلسطینی استفاده می‌کنند.
امام جمعه چهاربرج با بیان اینکه بازی‌های المپیک تابستانی پاریس بدون شک تحت‌الشعاع قتل عام جاری در غزه قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: حمله رژیم غاصب صهیونیستی به غزه به نقطه‌ای رسیده است که تقریباً فراتر از «نسل‌کشی» «نفرت‌انگیز» و حتی «قابل توصیف» نیست.
وی با اشاره به اینکه بخش وسیعی از غزه اکنون در میان محاصره مواد غذایی، آب و دارو قرار دارد، افزود: رژیم صهیونیستی در دادگاه بین‌المللی نیز متهم به «نسل‌کشی» بوده و حضور این رژیم در بازی‌های المپیک بی‌تردید مایه شرمساری مقامات المپیک خواهد بود.
جلالی با بیان اینکه اخیرا دیوان بین‌المللی دادگستری با صدور رأی مشورتی، اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین را غیرقانونی اعلام کرده است، گفت: این دیوان هیچ‌گونه تغییر بافتی را که رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ در فلسطین از جمله قدس شرقی ایجاد کرده، به رسمیت نمی‌شناسد و همه کشورها باید با سازمان ملل برای کمک به ملت فلسطین جهت تعیین سرنوشت خود همکاری کنند.
امام جمعه چهاربرج با اشاره به اینکه این حکم پیامدهای مهمی برای رژیم صهیونیستی به‌دنبال دارد، تصریح کرد: دیوان بین‌المللی دادگستری بار دیگر مسأله اشغالگری صهیونیست‌ها را برجسته کرد و این نشان می‌دهد حتی حمایت آمریکا و دو کشور اروپایی عضو دائم شورای امنیت از نسل‌کشی و جنایت صهیونیست‌ها علیه غزه نیز سبب نمی‌شود وجدان‌های بیدار از این جنایت غفلت کنند.
وی افزود: اگرچه حکم دیوان بین‌المللی دادگستری ضمانت اجرایی ندارد اما از یک سو بیانگر تداوم روند افزایشی فشارهای جهانی بر رژیم صهیونیستی بوده و از سوی دیگر بیان‌گر افزایش حمایت و مشروعیت فلسطین در سطح جهانی است.
جلالی گفت: حکم دیوان بین‌المللی دادگستری شکستی برای شورای امنیت است که اسیر و گروگان حق وتو شده و با بهره‌گیری مکرر آمریکا از حق وتو عملاً ناتوان از متوقف کردن جنایت نسل‌کشی صهیونیست‌ها نشان داده است.
امام جمعه چهاربرج به حمله پهپاد انتحاری دوربرد انصارالله با دورزدن سامانه پدافندی گنبد آهنین به شهر تل‌آویو اشاره و اظهار کرد: با حمله به تل‌آویو که بدون شک آخرین مورد آن نخواهد بود، اکنون ترس و وحشت اراضی اشغالی را فراگرفته است و پیش‌بینی می‌شود که دامنه اعتراضات علیه دولت نتانیاهو در هفته‌های آتی گسترش یابد که خواستار توقف جنگ در غزه و بازگرداندن اسرای خود بوده و از سوی دیگر افزایش ناامنی در سرزمین‌های اشغالی، موج مهاجرت معکوس را هم تشدید کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تنها کشوری که نظام سیاسی خود را از اساس با همه‌پرسی و رفراندوم سر کار آورده است، انقلاب و جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: اکثر حکومت‌های دنیا یا سلطنتی، موروثی و فامیلی بوده و یا با جنگ و کودتا بر سر کار آمده اند و چند مورد معدود حکومت هم مانند چین، روسیه و حتی فرانسه که با انقلاب بر سر کار آمده اند؛ بعد از انقلاب رفراندوم نکرده‌اند و این فقط امام راحل(ره) در انقلاب اسلامی بود که حق بشری را به رسمیت عینی تبدیل کرده و نظام سیاسی از اساس با همه‌پرسی و رفراندوم بر سر کار آمده است.

جلالی با اشاره به اینکه مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری، یک جشن بزرگ برای خودمان و یک الگوی حقیقی حکمرانی مردم‌سالارانه برای دنیا است، افزود: تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی مقام معظم رهبری در حقیقت اعتبار بخشیدن یا مشروعیت دادن به ریاست وی بر قوه‌ی مجریه است.
امام جمعه چهاربرج با بیان اینکه امور اجرایی جامعه نیز از جمله شئون ولایت بوده و به همین دلیل رئیس قوه‌ مجریه باید منصوب یا مأذون از جانب او باشد، گفت: تصمیمات یا اقدامات رییس‌جمهور در جایگاه رییس قوه مجریه به لحاظ ماهوی اموری نیابت‌پذیر بوده و نیازمند «اذن سابق» یا «اجازه‌ لاحق» ولی امر مسلمین است و بدون آن اعتبار حقوقی نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه در تمام تنفیذنامه‌هایی که از سوی امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه یا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای رؤسای جمهوری اسلامی ایران صادر شده، ابتدا عبارت «تنفیذ رأی مردم» و سپس «انتصاب به ریاست جمهوری» دیده می‌شود، اظهار کرد: در جمهوری اسلامی ایران میان «انتخاب مردم» و «انتصاب ولی فقیه» به طرز زیبایی جمع شده و مقام رهبری همان کسی را به ریاست جمهوری منصوب می‌کند که مقبولیت مردمی و پایگاه اجتماعی وی قبلاً از طریق انتخابات احراز شده و لذا رییس‌جمهور منتخبِ مورد تأیید ولی امر مسلمین از مشروعیت «دینی» و «سیاسی» برخوردار خواهد بود.
انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha