شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ |۲۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 27, 2024
اجلاسیه سراسری مدارس خواهران

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: مقام معظم رهبری پرچمدار تغییر و متناسب‌سازی برنامه درسی مدارس علمیه خواهران نسبت به مأموریت خاص طلاب خواهر در خانواده و اجتماع هستند، لذا شورای عالی این حوزه برنامه‌ای متناسب با این مطالبات را در مدارس علمیه خواهران مصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط، در آیین رونمایی و تببین برنامه آموزشی مقطع عمومی خواهران متناسب با نظام جامع که در محل مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، با استناد به روایتی از امام سجاد علیه‌السلام که می‌فرمایند:« لَوْ یَعْلَمُ اَلنَّاسُ مَا فِی طَلَبِ اَلْعِلْمِ لَطَلَبُوهُ وَ لَوْ بِسَفْکِ اَلْمُهَجِ وَ خَوْضِ اَللُّجَجِ» به سختی‌های طلب علم که بزرگان آن را، به جان می‌خریدند، اشاره کرد و گفت: مرحوم صدرالمتألّهین در شرح حدیث فوق می‌گوید:«طبق قاعده کلی هر مطلوبی هرچه شریف‌تر و ارزشمندتر باشد، تحمل سختی برای بدست آوردن آن آسان‌تر می‌شود و آن را بیشتر مطالبه می‌کند.»

وی با بیان اینکه قلب یا همان نفس ناطقه، ابتدا حیات انسانی ندارد، و تنها حیات نباتی و حیوانی را، دارا می‌باشد، در صورتی که این استعداد را دارد که به حیات جاویدان برسد، افزود: کسب علم مطلوب‌ترین چیزی است که می‌تواند این استعداد را، به فعلیت تبدیل کند، اما بعضی از افراد در طلب علم نیستند، چراکه نمی‌دانند و اگر می‌دانستند و ارزش آن را درک می‌کردند که علم آینده آنان را، تضمین می‌کند، همه سختی‌های این راه را تحمل می‌کردند.

مدیر حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: حوزه‌های علمیه در طول تاریخ همواره در طلب دانشی بودند که حیات‌بخش و رافع مشکلات و نیز تضمین کننده دنیا و آخرت انسان‌ها باشد.

وی در بخشی از سخنان خود به رسالت مدارس علمیه خواهران اشاره کرد و گفت: مدارس علمیه خواهران دارای مأموریت خاص هستند که این مأموریت با مدارس علمیه برادران مساوی نیست و رهبر فرزانه انقلاب به عنوان پرچمدار این طرح، مطالبه داشتند که برنامه مدارس علمیه خواهران باید متناسب با مأموریت خاص آنان باشد، البته بدین معنا نیست که خواهران نمی‌توانند در این مسیر حرکت کنند، بلکه مأموریت اصلی خواهران در عرصه سبک زندگی خانواده است، لذا می‌بایست برنامه‌های مدارس خواهران با برادران متفاوت باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط تصریح کرد: از آغازین روزهای مسئولیت خود در حوزه علمیه خراسان متوجه شدم، که یک مطالبه دو سویه برای تغییر در برنامه‌های خواهران وجود دارد و چون تاکنون به رغم تلاش‌ها در مشهد و قم و شهرهای دیگر، مطالبه رهبری به نحو مطلوب محقق نشده، لذا اولین مصوبات شورای عالی طراحی برنامه‌ای متناسب در مدارس علمیه خواهران بود تا به آن مطالبات به نحو احسن پاسخ دهند.

وی ضمن تشکر از تلاش‌های همکاران دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان به ویژگی‌های برنامه‌های جدید خواهران اشاره کرد و بیان داشت: این طرح با مطالعه جدی و با مشورت فراوان و وقت‌گذاری‌های زیادی انجام و نیز تلاش شد به فرمایشات امامین انقلاب به‌ویژه مقام معظم رهبری در این برنامه عمل شود، لذا طبق اسناد بالا دستی این برنامه به گونه‌ای طراحی شد که به مطالبات مدارس علمیه خواهران پاسخ مطلوب داده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط توجه به نیاز مخاطب و رفع نیازهای آنان، تنوع منابع و بسته‌های آموزشی و علمیت برنامه لحاظ شده و همچنین جامعیت علمی، تبلیغی و تربیتی را، از دیگر ویژگی‌های این برنامه آموزشی خواند و ببان داشت: برنامه آموزشی باید به‌گونه‌ای باشد که هویت طلبگی برای طلاب تامین شود، و مهارت‌های لازم را، کسب نماید.

این عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه برنامه‌ای هرچند عالی باشد، اما اجرای خوبی نداشته باشد، به موفقیت مطلوب نمی‌رسد، گفت: بخش عمده موفقیت این برنامه را، مدیران عهده‌دار هستند، چراکه اجرای خوب در همه جهات اثرگذار است، لذا نقش مدیران و مسئولان مدارس در این برنامه مضاعف خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط به وظایف خواهران در دنیای اسلام و جامعه اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات در دنیا، هیچ زمان امید خود را، از تاثیرگذاری مثبت قطع نخواهیم کرد، چرا که معارف اسلامی مطابق با فطرت انسان‌ها می‌باشد و امکان ندارد، مورد قبول واقع نشود، و اگر قبولی در مخاطب نیست یا موانعی در وجود او وجود دارد و یا مشکل از خود ما خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه اقبالی که امروز به سمت تشیع وجود دارد، امری خارج از تصور است، گفت: همچنان که جنگ در غزه وجدان‌ جهانیان را بیدار نموده، این اتفاقات در سرتاسر جهان در دانشگاه‌ها بستر را برای ما فراهم کرده، و این وظیفه ماست که با کنش‌گری در اجتماع و دنیا تحول ایجاد کنیم.

وی از مدیران و مسئولان مدارس علمیه درخواست کرد به این برنامه نگاه فعال و مثبت داشته باشند تا به یک برنامه خوب و استاندارد دست یابند.

در پایان این مراسم از برنامه‌های آموزشی مقطع عمومی خواهران(متناسب با نظام جامع آموزش) حوزه علمیه خراسان با حضور حجج‌اسلام والمسلمین خیاط، میرزایی، رضایی و سرکار خانم هاشمی و چند تن از مدیران مدارس علمیه خواهران رونمایی شد.

شایان ذکر است؛ اجلاسیه مدیران و مسئولان مدارس علمیه خواهران به مدت ۲ روز در محل مدرسه علمیه سلیمانیه به میزبانی دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان و همکاری دفتر حراست و امور صیانتی و دفتر امور مدارس برگزار شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در خصوص بازدیدهای میدانی خود از مدارس علمیه مشهد و شهرستان‌ها گفت: این مطالبه در مدارس علمیه خواهران نیز وجود داشت و در همه مراجعات نسبت به اجرای برنامه‌های موجود اعتراضاتی بود، و بیشتر مسئولان و اساتید درخواست متناسب‌سازی دروس را داشتند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha