یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ |۲۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 28, 2024
تصاویر/ مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی

حوزه/ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در مراسمی با حضور مقامات کشوری و لشکری، نمایندگان قشرها و صنوف مختلف، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و سفیران مقیم و بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی رأی ملت ایران به مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به‌عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران منصوب کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این مراسم رهبر انقلاب پس از اعطای حکم تنفیذ به آقای پزشکیان، در سخنانی برگزاری انتخابات چهاردهم را موفقیت ملت در آزمونی مهم خواندند و با ابراز امیدواری درباره اینکه نتیجه شیرین انتخابات در کام ملت احساس شود، توصیه‌های مهمی خطاب به رئیس جمهور، دولت آینده، مردم و هواداران نامزدها بیان کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با سپاس به درگاه الهی، مراسم تنفیذ را آخرین برگ کتاب پرمضمونی خواندند که ملت ایران و دست‌اندرکاران انتخابات چهاردهم، در مجموعه افتخارات ملت،‌ ماندگار کردند.

ایشان با اشاره به فضای اندوه عمومی ناشی از فقدان رئیس جمهور شهید، گفتند: با وجود این، انتخابات با آرامش، سلامت، رقابت و برخورد تحسین‌برانگیز نامزدها با رئیس جمهور منتخب انجام شد که از زحمات دو ماهه آقای مخبر سرپرست محترم ریاست جمهوری و هیأت دولت در این زمینه تشکر می‌کنیم.

رهبر انقلاب، مردم‌سالاری توأم با رقابت و سلامت در کشور را نتیجه قیام و انقلاب ملت در قبال وضع مصیبت‌بار گذشته دانستند و افزودند: امام راحل بزرگوار از همان روز اول پیروزی، با قاطعیت تمام، دخالت و حضور و تأثیر مردم در اداره کشور را به عنوان امری بی‌سابقه تثبیت کرد و یکی از مهمترین حوادث تاریخ‌ساز کشور را رقم زد.

ایشان با اشاره به تجربه ناکام مشروطیت گفتند: با وجود مجاهدت مردم، آن تجربه به علت نبود یک رهبری قدرتمند، متنفذ و مردمی، بی‌نتیجه ماند و آشفتگی اوضاع داخلی و دخالت بیگانگان، حدود ۱۵ سال بعد منجر به روی کارآمدن یک دیکتاتور بی‌رحم و خشن به نام رضا شاه شد و همه زحمات ملت به باد رفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دیکتاتوری، «مظلوم‌کشی و فشار به ملت» و«ذلت و اطاعت در مقابل بیگانگان» را مهمترین خصوصیت حکومت پهلوی اول خواندند و افزودند: انگلیسی‌ها با روی‌کارآوردن آن شخص، ضمن غارت منابع ملی ایران هرکاری خواستند در زمینه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و اداره ایران و دین‌ستیزی و روحانیت‌ستیزی، انجام دادند و سرانجام هم دست‌نشانده خود را به علت گرایش به آلمان هیتلری از ایران تبعید و اخراج کردند و پسر نالایق او را برای ادامه همان سیاست‌ها، به قدرت نشاندند.

ایشان، اختناق شدید داخلی، ذلت در مقابل سیاست‌های بیگانه و اجازه غارت منابع کشور از جمله نفت را از ویژگی‌های اصلی محمدرضا پهلوی برشمردند و گفتتند: کار دست‌نشانده دوم بجایی رسید که برای سرنگون کردن یک دولت ملی که استثنائاً با رأی مردم روی کار آمده بود، به کودتای آمریکایی-انگلیسی متوسل شد که جنایتی بالاتر از این کار قابل تصور نیست.

رهبر انقلاب مردم‌سالاری جاری در کشور را هدیه انقلاب به ملت نامیدند و گفتند: در چهل و چند سال اخیر، ده‌ها انتخابات همراه با رقابت، سلامت و حضور پرانگیزه مردم برگزار شده که البته گاهی مشارکت بالا و گاهی کمتر بوده اما در درجه اول اهمیت، انگیزه‌دار بودن مردم است که همیشه وجود داشته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سخنان رئیس جمهور در مراسم امروز را متقن، عمیق و حاکی از پایبندی به مبانی حقیقی مردمسالاری دینی خواندند و افزودند: امیدواریم با عنایت پروردگار و کمک همه، رئیس جمهور شایسته کشور و دولتی که تشکیل می‌شود بتوانند کارهای بزرگی برای ملت و کشور انجام دهند.

رهبر انقلاب در ادامه هفت توصیه مهم خطاب به رئیس جمهور، دولت و مسئولان بخش‌های مختلف بیان کردند.

ایشان در توصیه اول با اشاره به ثروت‌ها و ظرفیت‌های پر شمار طبیعی و انسانی ایران بزرگ، دولت جدید را به بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها فراخواندند و گفتند: در کشور، افراد صاحب فکر و ابتکار فراوانی وجود دارد که سخنان پیشنهادی یا اعتراضی آنها، خوب راهگشا و شگفت‌انگیز است، بی‌شمار است و دولت و رئیس‌جمهور محترم باید با خط مشی «برای مردم، با مردم و در میان مردم»، از این ظرفیت عظیم برای رسیدن به اهداف استفاده کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: علاوه بر ظرفیت‌های انسانی، کشور از فرصت‌ها و ثروت‌های مادی و طبیعی فراوانی نیز برخودار است که تاکنون از بسیاری از آنها استفاده نشده است و می‌توان با اتکاء به مجموعه این فرصت‌ها کارهای بزرگی انجام داد که شرط آن داشتن همت بلند، دنبال کردن جدی کارها و انتخاب همکاران خوب است.

رهبر انقلاب توصیه دوم را به اهمیت کار جهادی اختصاص دادند و با تأکید بر اینکه با روحیه جهادی می‌توان کوههای مشکلات را جابجا کرد، افزودند: کار جهادی یعنی «خستگی‌ناپذیر و بی‌مزد و منت کار کردن و با هدف انجام وظیفه انسانی و خدایی، پیش رفتن.»

ایشان رعایت چارچوب‌های قانونی و اداری را نافی کار جهادی ندانستند و گفتند: خیلی‌ها در ظاهر قانون را رعایت می‌کنند اما نتیجه لازم محقق نمی‌شود اما کار جهادی معطوف به کیفیت است؛ همچنانکه کارهای بزرگ همچون پیروزی در دفاع هشت ساله مقدس و مقابله با توطئه‌های پیچیده و رنگارنگ دشمنان، با کار جهادی ممکن شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شهید رئیسی را اهل کار جهادی خواندند و خاطرنشان کردند: او واقعاً برای کار و تلاش شب و روز نمی‌شناخت و برای انبوه کارهای خود، دنبال احسنت و آفرین دیگران هم نبود.

ایشان لازمه کار جهادی را حضور مسئولان در میدان و اجتناب از کنترل از راه دور دانستند و گفتند: اینکه مدیری بخواهد از راه دور کارها را کنترل کند، ممکن نیست و باید به دل کارها برود.

رهبر انقلاب در توصیه بعدی، «تعامل ارکان کشور» را ضروری خواندند و گفتند: هم مجلس باید به دولت کمک کند و هم دولت باید به حساسیت‌های مجلس توجه کند. قوه قضائیه نیز در هر نقطه مورد نیاز حضور فعال داشته باشد.

ایشان با اشاره به توصیه خود به رؤسای قوا مبنی بر تشکیل جلسات مشترک، گفتند: جلسات رؤسای قوا و تبادل نظر در مسائل گوناگون، فرصت بسیار خوبی است که باید جدی گرفته شود.

رعایت اولویت‌ها، توصیه چهارمی بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر آن، گفتند: به مسائل فرهنگی و اجتماعی حساسیت زیادی دارم اما امروز از لحاظ زمانی، اولویت با مسائل اقتصادی است و تحرک اقتصادیِ قوی، پیگیر و حساب‌شده‌ای مورد نیاز است. البته کارهای با ارزشی در دولت قبل انجام گرفته که باید ادامه یابد و کارهای دیگری هم باید اضافه شود.

ایشان اقدامات اقتصادی در مسائل کلان مانند ارزش پول ملی، تولید، سرمایه‌گذاری، بهبود محیط کسب و کار و همچنین اقدامات فوری و کوتاه‌مدت برای بهبود معیشت مردم را ضروری دانستند و گفتند: می‌توان کارهایی در این زمینه انجام داد.

رهبر انقلاب در توصیه‌ای دیگر که مخاطب آن آحاد مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی بود، با اشاره به فضای انتخابات و احساسات عمومی ناشی از چالش‌ها و رقابت‌های انتخاباتی تأکید کردند: پس از انتخابات، نباید به وسوسه‌های دوقطبی‌سازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد؛ این توصیه مؤکد بنده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه نباید احساساتی که در دوره انتخابات افراد را وادار به مجادله با یکدیگر می‌کرد ادامه یابد، افزودند: خاصیت انتخابات، رأی آوردن یکی و رأی نیاوردن دیگری است اما این نباید موجب نقار، اختلاف، شکاف و جدایی شود.

ایشان رفت و آمد سلایق و گرایش‌های گوناگون در مدیریت کشور از ابتدای انقلاب تاکنون را نوعی امتحان خواندند و گفتند: در همه انتخاباتی که برگزار شده، همه کسانی که وارد میدان شده‌اند چه نامزد آنها رأی آورده باشد چه رأی نیاورده باشد، پیروز هستند؛ چون ملت ایران پیروز شده و ما در این انتخابات شکست‌خورده نداریم.

رهبر انقلاب خطاب به همه فعالان سیاسی و اجتماعی و انتخاباتی افزودند: نه آن کسی که نامزدش رأی آورده احساس اعتلاء کند و نه آن کسی که نامزد مورد علاقه او رأی نیاورده احساس شکست کند.

ایشان در توصیه بعدی، مسئولان و مجریان کشور را به قدرشناسی توان داخلی و تکیه به آن سفارش کردند و گفتند: به توان داخلی اهمیت بدهید تا «ما می‌توانیم» یک شعار همیشگی باقی بماند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توصیه به اتکاء به توان داخلی را به معنای استفاده نکردن از ظرفیت‌های خارجی ندانستند و افزودند: هیچ عاقلی نمی‌گوید از توان و امکانات خارجی استفاده نشود بلکه باید از همه ظرفیت‌های داخلی و خارجی استفاده کرد، حتی گاهی دشمنان ما کاری می‌کنند که به نفع ما است و از آن هم باید استفاده کرد اما توان داخلی را نباید نادیده گرفت و هیچ مسئله داخلی را نباید متوقف و آویزان یک موضوع خارجی کرد.

ایشان به مسئولان تأکید کردند: هر کار خوب و شرافتمندانه‌ای که در سطح دنیا می‌توانید، انجام دهید اما از توان قدرت و ابتکارات داخلی غافل نشوید.

توصیه پایانی رهبر انقلاب مربوط به مسائل سیاست خارجی بود؛ ایشان در این زمینه گفتند: در مقابل امواج و حوادث جهانی و بخصوص منطقه‌ای و مسائل سیاسی و حتی علمی مانند هوش مصنوعی، فعال و اثرگذار برخورد کنید نه منفعل.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه غفلت و تغافل از اتفاقات دنیا و منطقه جایز نیست، افزودند: در قبال هر حادثه‌ای موضع کشور را صریح، روشن و با متانت ابراز کنید تا دنیا موضع ایران اسلامی را بشناسد.

ایشان با گرامیداشت یاد شهید خدمت امیرعبداللهیان که در کسوتِ یک دیپلمات و مذاکره کننده خوب، تحرک و فعالیت و تلاش مفیدی داشت، گفتند: این فعالیت‌ها و تلاش‌ها باید ادامه پیدا کند.

رهبر انقلاب در بیان اولویت‌های سیاست خارجی کشور، با اشاره به امتیاز ایران در برخورداری از همسایگان متعدد، کار و تلاش جدی برای تقویت ارتباط با همسایگان را ضروری خواندند و گفتند: یکی دیگر از اولویت‌های سیاست خارجی، ارتباط با کشورهایی مانند کشورهای آفریقایی و آسیایی است که می‌توانند میدان دیپلماسی ایران را گسترش دهند.

ایشان اولویت دیگر سیاست خارجی را قدرشناسی و مستحکم کردن ارتباط با کشورهایی دانستند که در این سالها در مقابل فشارها از ایران حمایت و در میدان دیپلماسی و اقتصادی کمک کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دراین‌باره افزودند: اینکه در میان اولویت‌های سیاست خارجی، اسمی از کشورهای اروپایی نیاوردیم، به معنی مخالفت و دشمنی نیست بلکه به این علت است که آنها با ایران رفتار و برخورد خوبی در قضایایی همچون تحریم‌ها، نفت و موارد جعلی مانند حقوق بشر نداشته‌اند که اگر این رفتار بد را نداشته باشند ارتباط با آنها هم جزو اولویت‌های ما است؛ البته چند کشور هستند که ما اذیت‌های آنها و رفتار عنادآمیزشان را فراموش نمی‌کنیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنان خود مساله غزه را یک مساله جهانی برشمردند و افزودند: فلسطین یک روز صرفا مساله کشورهای جهان اسلام بود اما امروز یک مساله عمومی و جهانی است و به داخل کنگره آمریکا، سازمان ملل، المپیک و همه عرصه ها کشیده شده است.

ایشان با استناد به اقدامات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی، آن را یک باند جنایتکار، قاتل و تروریست خواندند و افزودند: این رژیم یک دولت نیست بلکه زشت ترین چهره یک باند جنایتکار را به جهانیان نشان داده و نصاب جدیدی در تاریخ جنایت های بشری به وجود آورده است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به شهادت شمار زیادی از نوزادان، کودکان، بیماران در بیمارستانها و زنان در غزه، افزودند: بمب های سنگین صهیونیست ها بر سر کسانی ریخته می شود که حتی یک گلوله هم شلیک نکرده اند.

رهبر انقلاب با اشاره به افزایش مستمر قدرت مقاومت افزودند: صهیونیست ها با همه کمک های آمریکا و برخی دولت های خائن نتوانسته اند نیروی مقاومت را زمین گیر کنند و هدف اعلام شده آنها برای ریشه کن کردن حماس ناکام مانده و حماس، جهاد و مقاومت با قدرت کامل ایستادگی کرده اند.

ایشان اقدام دو روز قبل کنگره آمریکا را در نشستن پای صحبت های یک جنایتکار صهیونیست، لکه ننگی بزرگ خواندند و تاکید کردند: دنیا باید درباره حادثه غزه تصمیم جدی بگیرد و دولت ها، ملت ها و شخصیت های سیاسی و فکری، در عرصه های مختلف کاری انجام دهند.

رهبر معظم انقلاب در پایان سخنان شان در مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور، بار دیگر از خداوند متعال مسئلت کردند به رئیس جمهور عزیزمان و دولت جدید توفیق دهد تا بتوانند با انجام دادن کارهای بزرگ، ملت و ایران عزیز را سرافراز کنند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، دکتر مسعود پزشکیان با گرامی‌داشت یاد معمار فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، شهیدان سرافراز ایران اسلامی، سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شهیدان رجایی، باهنر و آیت‌الله رئیسی، از رهبر انقلاب برای زمینه‌سازی بستر مشارکت و رقابت تفکرهای مختلف در انتخابات قدردانی کرد.

رئیس جمهور بار دیگر خود را خاک پای ملت شریف ایران خواند و گفت: ما مخاطب انتظارات تحولی همه ملت ایران و مکلف به اجرای قانون اساسی هستیم.

آقای پزشکیان افزود: مسیر تحقق سند چشم‌انداز در داخل، منطقه و جهان، تنها با اجرای سیاست‌های کلی ابلاغ شده رهبری انقلاب و قانون برنامه توسعه طی خواهد شد و این مهم، رسالت دولت چهاردهم خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به هدف‌های مهم سند چشم‌انداز از جمله «جایگاه اول اقتصادی، ‌فرهنگی و علمی ایران در منطقه»، «الهام‌بخشی در دنیای اسلام» و «تعامل سازنده با جهان»، ضمن تأکید بر ارزشهای اسلامی از جمله عدالت و آزادی‌های مشروع و ایجاد ایرانی امن، مستقل و مقتدر،‌ افزود: تحقق این اهداف بسیار مهم، نیازمند دولتی توانا و اجماع در حکمرانی برای پیشرفت و توسعه است.

آقای پزشکیان همچنین با بیان اینکه هوای نفس عامل اصلی اختلافات سیاسی است، به آموزه‌هایی از امیرمومنان(ع) اشاره کرد و خطاب به ملت ایران متعهد شد که ادامه راه شهیدان، خدمت و محبت به مردم و رعایت انصاف و عدالت و جلب حمایت و رضایتمداری مردم سرلوحه رفتار دولت آینده باشد.

رئیس جمهور در ادامه، «وحدت»، «انسجام»، «همگرایی» و «قانون‌گرایی» آحاد مردم، نخبگان و مسئولان را لازمه عبور از بحران‌ها و تنگناها و پاسخ دادن به انتظارات برشمرد و از همگان خواست تا برای «اجرای سیاست همگرایی تشکیل دولت وفاق ملی» او را کمک کنند.

دکتر پزشکیان در پایان سخنانش ضمن تشکر از زحمات سرپرست ریاست جمهوری، شورای نگهبان و وزارت کشور برای برگزاری مطلوب انتخابات، از حضور آحاد مردم، نخبگان و شخصیت‌های جناح‌های مختلف سیاسی به منظور تبلور جمهوریت نظام در انتخابات قدردانی کرد.

در مراسم تنفیذ، پیش از رئیس جمهور، وزیر کشور دولت سیزدهم به بیان گزارشی از فرایند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

برگزاری ۲ مرحله انتخابات رقابتی با بازه زمانی ۳۵ روزه، ایجاد بستر آرامش سیاسی و سلامت و رقابت، تامین امنیت میدانی و سایبری انتخابات در حدود ۶۰ هزار شعبه اخد رای در ایران و ۹۸ کشور جهان، زمینه‌سازی برای استفاده عادلانه نامزدها از امکانات تبلیغاتی و صیانت از بی‌طرفی دولت، دقت و صحت فرایند انتخابات و سرعت در اعلام نتایج از جمله محورهای گزارش آقای وحیدی درخصوص اجرای مطلوب انتخابات بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha