دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ |۲۲ محرم ۱۴۴۶ | Jul 29, 2024
رهبر انقلاب و مرحوم آیت الله مشکینی

حوزه/ هشتم مرداد سالروز رحلت عارف و معلم اخلاق، مرحوم آیت الله علی اکبر مشکینی است که پس از سال ها خدمات علمی به جامعه اسلامی و طلاب و حوزه های علمیه و پس از سال ها تلاش و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، هشتم مرداد سالروز رحلت عارف و معلم اخلاق، مرحوم آیت الله علی اکبر فیض معروف به مشکینی است.

ایشان در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در روستایی به نام «آللی» از توابع بلوک مشکین و در میان خانواده ای متدین و اهل علم چشم به جهان گشود و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مسؤولیت های گوناگونی به ایفای نقش پرداخت از جمله آن: «عضویت در خبرگان تدوین قانون اساسی»، «مسئول گزینش و اعزام قضات با حکم امام(ره)»، «ریاست مجلس خبرگان رهبری در هر سه دوره»، «امامت جمعه قم با حکم امام(ره) و رهبر انقلاب»، «عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» و «ریاست شورای بازنگری قانون اساسی» بوده است.

سرانجام این عارف و معلم اخلاق پس از سال ها خدمات علمی به جامعه اسلامی و طلاب و حوزه های علمیه و پس از سال ها تلاش و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی، در روز هشتم مردادماه ۱۳۸۶ در سن ۸۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

متن پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت رحلت این فقیه مجاهد و پارسا بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت فقیه مجاهد و پارسا حضرت آیت الله آقای حاج میرزا علی مشکینی اعلی الله مقامه موجب تأسف و تأثر شدید اینجانب گردید.

این روحانی عالیقدر از جمله شخصیت های نادری بود که در سراسر عمر با برکت و در مراحل گوناگون زندگی نورانی خویش منشأ برکات فراوان برای حوزه علمیه و مردم مؤمن و اسوه ی اخلاقی و عملی برای شاگردان و ارادتمندان خود بود.

در دوران طاغوت جزو پیشگامان نهضت اسلامی و در دوران جمهوری اسلامی در شمار مجاهدان واقعی و معلم اخلاص و پرهیزگاری و پارسائی محسوب می گشت. رفتار و عمل او بیش از بیان شیرین و رسایش، دعوت کننده به ایمان و پارسائی و حق طلبی و حقگوئی بود. جایگاه رفیع او در نظام جمهوری اسلامی و ریاست مجلس خبرگان رهبری از آغاز تشکیل این مجلس که نشانه حرمت و مکانت او در چشم نخبگان و علمای بزرگ و اساتید مبرّز روحانی کشور است، هرگز نتوانست در تواضع و فروتنی او یا در زندگی زاهدانه و دامن پاک او کمترین خدشه ئی وارد آورد.

او جامع علم و عمل، جهاد و زهد و تشخیص و سلوک صائب و مستقیم و بدون انحراف بود.

فقدان این عالم ربانی و این روحانی جلیل القدر، ضایعه ئی بزرگ است.

از خداوند متعال علوّ درجات و مغفرت و رحمت واسعه اش را برای روح مطهر ایشان مسألت می کنم و به ملت ایران و حوزه های علمیه و مراجع عظام و علمای اعلام بویژه به خاندان مکرم و بازماندگان محترم و همه ی ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت عرض میکنم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

سید علی خامنه‌ای

--------------------------------------------------

مرحوم حاج آقا مرتضی حائری فرمودند: آیت الله مشکینی ۲۰ سال بر گردن حوزه حق دارد


آقای مشکینی (رحمةاللّه علیه) - در زمان حیاتشان من این را اعتقاد داشتم، الان هم بر همان اعتقاد هستم - یک آدم بی‌بدیل بود؛ یعنی ما حقّاً [و] انصافاً، هیچ‌کس دیگر را با این جامعیّت در خصوصیّات مختلف، در بین بزرگان روحانی‌مان نداریم. انصافاً یک مرد بی‌بدیل و بی‌نظیری بود.

خب سالهای متمادی هم ایشان حضور داشته در صحنه. از سال ۴۱ ایشان وارد صحنه‌ی مبارزات بودند و من این جمله را مکرّر نقل کرده‌ام از مرحوم آقای حائری (رضوان اللّه علیه)؛ خود آقای حائری برای من نقل کردند - همان سال ۴۱، ۴۲ - [که] یک صحبتی با مرحوم آقای گلپایگانی میکردند، مرحوم آقای گلپایگانی فرموده بودند که من چهل سال به گردن این حوزه حق دارم - که خب، حق هم همین است - ایشان میگفتند من گفتم خب حاج میرزا علی مشکینی هم بیست سال به گردن این حوزه حق دارد.

این مال سال ۴۲ است؛ یعنی اهمّیّت شخصیّت آقای مشکینی را آدم این‌جوری میتواند بفهمد [که] کسی مثل مرحوم حاج آقا مرتضای حائری - با آن رتبه و مقام علمی و [مخصوصاً] با آن آبرویی که ایشان در حوزه داشت؛ مرحوم آقای حاج آقا مرتضی، در حوزه خیلی آبرومند و باحیثیّت بود؛ خیلی وزنه بود در حوزه، از همه جهت - درباره‌ی آقای مشکینی یک چنین تعبیری می کردند.

بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری همایش بزرگداشت آیت‌الله مشکینی - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha