سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ |۲۳ محرم ۱۴۴۶ | Jul 30, 2024
مسيرة زوار الأربعينية مشيا على الأقدام من رأس البيشة إلى كربلاء

حوزه/ رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به هزینه کرد بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برای تسهیل گری پیاده روی اربعین گفت:در دولت سیزدهم تمام گره‌های ترافیکی جاده ها، نقاط حادثه خیز برطرف و بسیاری از جاده‌ها چهاربانده شده، بیش از ۳۲۰ کیلومتر جاده احداث شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، برنامه گفتگوی ویژه خبری باموضوع: آخرین تمهیدات پیاده روی اربعین میزبان آقای سیدمجید میراحمدی معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین بود.

سوال: همانطور که در خبرها دیدید و شنیدید و با توجه به فضای کشور فروش حضوری ارز اربعین در هفت بانک عامل آغاز شده و البته تا سوم شهریور ماه هم ادامه دارد، وزیر کشور اعلام کرده که مواکب ایرانی تا دو سه روز بعد از اربعین در مرزها هستند و زائران باید سفرهای خودشان را برنامه ریزی کنند تا دچار مشکل نشوند. در گفتگوی ویژه خبری امشب می‌خواهیم راجع به آخرین تمهیدات پیاده روی اربعین صحبت کنیم، سامانه سماح، تعداد ثبت نام‌هایی که صورت گرفته، آن‌هایی که در این سامانه ثبت نام می‌کنند چه خدماتی را برخوردار هستند، آن‌هایی که ثبت نام نمی‌کنند از چه خدماتی محروم می‌شوند.

سوال: آقای میراحمدی برنامه امشب آخرین تمهیدات صورت گرفته و مصوبات ستاد مرکزی اربعین است، اما از شما بپرسم قبل از این که جزئیات را جویا بشوم راجع به سفر امسال و تمهیدات صورت گرفته و تصمیم گیری‌های جدید، در دولت سیزدهم تقریبا می‌توانیم بگوییم که سه برهه زمانی و سه مقطع زمانی برای سفر پیاده روی اربعین برنامه ریزی شد از سوی وزارت کشور، چالش‌هایی را با آن‌ها مواجه بودید، موضوعاتی را رصد کردید که آن‌ها همه برای امسال در صدر تصمیم گیری هایتان بود، کدام موضوعات رصد شد، کدام مشکلات حل شد و کدام موارد استمرار آن‌ها تمهید شد؟

میراحمدی: سوال بسیار خوب و مهمی را فرمودید که عملا البته با توضیحات مختصر، کارنامه دولت سیزدهم در بحث اربعین است البته این فقط کارنامه دولت نیست، کارنامه همه وزارت خانه ها، سازمان ها، نهادها و نیروهای مسلح است و من به عنوان رئیس ستاد مرکزی اربعین به نمایندگی از همه این دستگاه‌ها گزارش آن عزیزان را دارم تقدیم می‌کنم. خوب ما ابتدا آمدیم و مشکلات و چالش‌های اساسی زائرین خودمان را احصا کردیم و تمرکز مدیریتی و منابع خودمان را بر روی این چالش‌های اساسی متمرکز کردیم.


سوال: در همین قدم اول چالش‌های مسافران و زائران کدام‌ها بودند؟

میراحمدی: اولین چالش عزیزان بحث رسیدن زائرین به پایانه‌های مرزی بود به طور مثال یک زائری که می‌خواست به مرز مهران ما برسد بعضا تا ۱۵ ساعت از ایلام تا مهران در جاده‌ها در ترافیک بود.

سوال: و الان چقدر؟

میراحمدی: امروز به کمتر از یک و نیم ساعت این تبدیل شده در شرایط پرازدحام یعنی ما در هفته سوم ماه صفر که اوج سفرهای عزیزان خودمان را داریم ما ترافیک بالاتر از یک و نیم ساعت را در این جاده ندیدیم در جاده منتهی به خسروی، شلمچه، چذابه تمام گره‌های ترافیکی برطرف شده، نقاط حادثه خیز برطرف شده، بسیاری از جاده‌ها چهاربانده شده، بیش از ۳۲۰ کیلومتر در دوره دولت سیزدهم این جاده‌ها در واقع احداث شده، تونل‌های مختلف و امروز زائرین ما در رسیدن به مرزها و خروج از مرزها دچار کمترین مشکل است و این یک موفقیت بزرگ است. بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان دولت سیزدهم برای تسهیل گری در این امر هزینه کرده، چالش دوم ما مسئله عبور از مرز بود، حالا زائر ما خودش را به مرز رسانده می‌خواهد از مرز عبور کند من خودم، چون بیش از ۱۲ سال مستقیما در اربعین درگیر بودم و حضور داشتم تا قبل از دولت سیزدهم البته من نمی‌خواهم زحمات و تلاش‌های عزیزان قبل را نادیده بگیرم آن جای خودش محترم است واقعیت‌های موضوع را دارم بیان می‌کنم در مرز مهران ما همواره مواجه با بحران عبور از مرز بودیم.


سوال: پرترددترین مرز در سفر اربعین، مهران و ایلام بود.

میراحمدی: بله در بقیه مرزهای ما هم همین طور بود، مرزهای ما در اثر ازدحام جمعیت یا شکسته می‌شد و امکان کنترل زمینی سخت می‌شد، نیروی انتظامی یا فراجا بیش از چندین حوضچه ایجاد کرده بود، یگان ویژه و همه نیروهای خودش را بسیج می‌کرد برای اینکه در حوضچه‌های مختلف مردم را نگه دارد برای حفظ امنیت و جان خودشان، چون راه دیگری جز مدیریت این گونه نبود حتی بعضاً ما در اثر این ازدحام‌ها تلفاتی را می‌دادیم امروز ما در کمتر از ۳ دقیقه در پر ازدحام‌ترین شرایط زائرین ما از مرزها عبور می‌کنند و مثل یک رود جاری به راحتی دارد این کار صورت می‌گیرد، مرزهای فعال ما به غیر از مهران که اشاره کردید.


سوال: هر ساله پر ترددترین و پر ترافیک‌ترین مرز در سفر اربعین کدام‌ها است؟

میراحمدی: یکی از اقداماتی که در این دولت صورت گرفت توسعه مرزها بود مرز مهران، خسرویف شلمچه، چذابه، تمرچین و باشماق و برای امسال هم مرز دریایی به آن اضافه شده است.


سوال: متوسط زمان در هر مرزی که اشاره کردید همین ۳ دقیقه‌ای است؟

میراحمدی: کمتر از ۳ دقیقه از مرز عبور می‌کنند و این یک اتفاق بزرگ و تحول زایی است.


سوال: یکی از مواردی که به عنوان چالش رصد کردید و برنامه‌ریزی کردید برای سفر امسال و وزیر کشور هم راجع به آن صحبت کرد ماندگاری موکب‌ها و البته تقویت خدمت رسانی به زائران است.

میراحمدی: یکی از مشکلات جدی عزیزان موکب دار ما که بیش از ۳۰۰۰ موکب بود معمولا اینها مدت‌های طولانی پشت مرزهای عراق می‌ماندند بعضاً اقلام فاسد شدنی شان دچار مشکلات جدی می‌شد، از سال گذشته به حمدالله این مسئله به طور کامل برطرف شده، امسال هم با هماهنگی‌های خیلی بهتری که با عزیزان عراقی صورت گرفت انشاالله حرکتشان هم شروع شده مشکلی به یاری خدا نخواهیم داشت در آن بخشی که عرض کردم مسئله بحران عبور از مرز سلسله اقدامات مختلفی صورت گرفت به طور مثال ۵۴۰ گیت اضافه شد، طرح سجاد انجام شد.


سوال: قبل‌تر از آن که سیستم حمل و نقل را تقویت کردید، حتی اضافه شدن جاده‌ها، چهاربانده شدن جاده‌ها.

میراحمدی: بله بحث گیت‌ها را گفتم، طرح سجاد را اشاره کردم، هماهنگی‌های نزدیک و تشکیل قرارگاه مشترک با عزیزان عراقی در سطح استانی و سلسله اقدامات باعث این اتفاقات بزرگ شد. چالش بعدی بحث خدمت رسانی به زائرین است.


سوال: آقای میراحمدی همین جا در موکب‌ها الان فصل، فصل گرما است حالا گرمای بیش از حد را هم که داریم چه قبل از مرز، چه در مرز حتی در خاک عراق ما این تمهید را در موکب‌ها در کلیه سفر انجام دادیم؟

میراحمدی: بله من این اطمینان را به زائرین عزیز می‌دهم این گرما هراسی که دارد صورت می‌گیرد این یک خطی است که دشمنان دارند به آن دامن می‌زنند، قبلاً هم به آن اشاره کردم اربعین هراسی خط دشمنان ما است خصوصا در شرایط فعلی جهان اسلام و منطقه و به تعبیر مقام معظم رهبری امروز مسئله غزه یک مسئله جهانی است نه صرفاً مسئله جهان اسلام، مسئله اربعین یک موضوع مهمی است ما تمهیدات ویژه‌ای برای این موضوع دیدیم هم در این سوی مرز و هم آن سوی مرز هیچ نگرانی از این جهت به فضل الهی با همکاری خود زائرین و مدیریت سفر و توجه به توصیه‌هایی که ما در اطلاعیه‌های گوناگون خواهیم گفت ما نداریم و پیش‌بینی‌های لازم شده، هم تامین آب، هم فضای مناسب، هم پیش‌بینی برای درمان احتمالی گرمازدگان انشاالله این به خوبی مدیریت می‌شود.


سوال: می‌دانم که موضوعات در نگاه آسیب شناسی و البته تصمیم‌گیری‌های جدید برای سفر امسال بسیار زیاد است، اما اجازه بدهید در قالب سوالات متفاوت از محضر شما بپرسم از اول محرم سامانه سماح آغاز به کار کرد تا الان که ما در خدمت شما هستیم به صورت رسمی چند نفر ثبت نام کردند و آنچه که ثبت نام شده قطعی شده است؟

میراحمدی: تا الان ۷۲۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند حدود ۶۲۰ هزار نفرشان ثبت نامشان را قطعی کردند قطعی کردن به معنای این است که بیمه خودشان را هم پرداخت کردند، از نظر ما کسی که در سامانه سماح ثبت نام می‌کند فردی است که از نگا ه ما زائر است.


سوال: می‌شود ثبت نام نکند و عازم سفر زیارتی اربعین بشود؟

میراحمدی: ما توصیه اکید می‌کنیم این کار را انجام ندهند، چون اگر خودشان را بیمه نکنند اگر اتفاقاتی از جهت آسیب دیدگی خدای نکرده فوتی، مریضی، بستری شدن حقیقتاً مشکلات قابل توجهی برایشان ایجاد می‌شود هزینه‌های درمان در عراق فوق العاده بالا است از توان زائرین ما عموماً خارج است با یک رقم اندکی ۸۰ هزار تومان، ۹۰ هزار تومان خودشان را بیمه می‌کنند و جالب این است عرض کنم ما سه بسته‌ای که اعلام کردیم آن بسته‌ای که گرانتر بوده که البته خدمات بالاتری را و پوشش بیمه‌ای بالاتری دارد اکثریت کسانی که انتخاب کردند این بسته را انتخاب کردند و این نشان دهنده این است که فرهنگ این موضوع دارد به حمدالله در بین زائرین جای خودش را پیدا می‌کند.


سوال: کسانی که در سامانه سماح ثبت نام می‌کنند فقط خدمات بیمه‌ای می‌گیرند یا سایر خدمات هم شامل حال آنها می‌شود؟

میراحمدی: کسانی که در سامانه سماح ثبت نام می‌کنند ارز زیارت را به آنها اختصاص می‌دهیم بلیط هواپیما، بلیط اتوبوس در اولویت است و از طریق این سامانه ما واگذار می‌کنیم و به فروش می‌رسانیم. همه هدف ما این است که بتوانیم زائرین عزیز را ملزم کنیم که در سامانه سماح فقط به خاطر رفاه و آسایش و امکان برنامه‌ریزی برای ما این را سوق بدهیم و تشکر هم می‌کنیم، سال گذشته تصورم این است که بیش از ۸۰ درصد زائرین ما در سامانه سماح ثبت نام کردند انشالله که امسال این عدد بالاتری بشود.


سوال: به هواپیما و اتوبوس اشاره کردید مسافران ایرانی با اتوبوس ایرانی عازم سفر زیارتی می‌شوند؟

میراحمدی: وزارت راه و ترابری و ما تلاش‌هایی را انجام دادیم که بتوانیم از کشورهای مختلف اتوبوس‌هایی را وارد کشور کنیم که اینها خدمات بدهند، آن چیزی که امروز هم در ستاد مرکزی اربعین و در جلسه‌ای که ستاد اربعین وزارت راه در حضور آقای دکتر بذرپاش گزارش شد فعلاً ۴۰۰ دستگاه اتوبوس عراقی آمادگی خودشان را اعلام کردند که بیایند از تهران عمدتا تا نجف یا کربلا زائرین را منتقل کنند.


سوال: در کنار اتوبوس‌های ایرانی؟

میراحمدی: در کنار اتوبوس‌های ایرانی و دوستان وزارت راه هستند که این ظرفیت را توسعه دهند، ضمن این که دولت محترم هم خرید دو هزار دستگاه اتوبوس را مصوب کرد با تسهیلات لازم که یک بخش کم آنها کارهاش انجام می‌شود از جمله مصوباتی که امروز در ستاد اربعین بود تسهیلاتی که برای ورود این اتوبوس‌ها مصوب شد.

سوال: با خودروی شخصی می‌توان راهی شد؟

میراحمدی: دولت عراق ورود خودروهای شخصی و اتوبوس‌ها را در ایام اربعین ممنوع کرده اس، یعنی از اول صفر علتش هم مشکلات ترافیکی در جاده‌های خودش می‌داند، ما هم درخواست کردیم در چندین نوبت ولی دلایل دوستان قابل توجه و منطقی است و ممنوعیتی را برای این موضوع قائل شدیم.


سوال: جلسه امروز ستاد مرکزی اربعین مصوبات و جزئیات آن و اعضایی که در آن حاضر بودند بگویید؟

میراحمدی: امروز علاوه بر اعضای ستاد مرکزی اربعین نماینده‌های همه وزرای محترم و سازمان‌ها و نهادها دعوت شدند که تعهداتی که به آن ابلاغ شده بود، گزارش دهند از چگونگی اجرای تعهدات.


سوال: کاملا تقسیم وظایف انجام گرفته و انجام وظایف آغاز شده است؟

میراحمدی: آقای مخبر دو جلسه را تشکیل دادند ستاد مرکزی اربعین برای ابلاغ و پیگیری این تکالیف و قرارگاهی را در دفتر خودشان تشکیل دادند، مشترک ما و دفترخودشان که مستمرا این‌ها را پیگیری کنند و به حمدالله برخلاف این که تصور می‌شد در اثر جابه جایی دولت ممکن است که این تعهداتش به آن کمتر توجه شود به طور شایسته‌ای همه وزرای محترم و نهادها و دستگاه‌ها و نیروهای مسلح تعهدات خودشان را انجام دادند، دو – سه دستگاه بودند که این‌ها تعهد خودشان را اعلام کردند به زمان لازم می‌رسند و ما بیش از دویست میلیون بطری آب تعهد ایجاد کرده بودیم و کارخانه‌های تولید یخ، مه پاش‌ها و سایبان‌ها با بیش از هشتاد هزار متر مربع سایه بان پیش بینی کردیم و ده‌ها کارخانه تولید یخ، همه این‌ها کامیون‌ها، برای این که این عدد و رقم کتابی از اقدامات می‌شود و فرصت نیست، برای انتقال همین آبی که تهیه شده است، سه هزار دستگاه کامیون بایستی در اختیار این موضوع قرار گیرد که این کارها به حمدالله صورت می‌گیرد و مشکل خاصی نبود.
موضوع دیگر تمهیدات و مصوباتی است که برای تسهیل ورود این اتوبوس‌ها بود که آقای دکتر وحیدی که جلسه در حضور ایشان تشکیل شده بود، تصمیمات لازم را گرفته و منطبق بر قانون که بتوانند از تسهیلات لازم برخوردار شوند.
در گمرک و تمهیداتی که باید برای تسهیل گری خروج کامیون‌ها و بحث زائرین باید اتخاذ می‌شود، تمهیدات لازم تصمیمات گرفته شد.
در مورد انتقال داروها توسط زائرین و هلال احمر تصمیمات لازم گرفته شد. بخش‌های مختلفی از جمله زائرین غیر ایرانی، پاکستانی و افغانستانی زمان ورودشان به کشور ما تصمیم گیری شد.
زائرین پاکستانی و افغانستانی که می‌خواهند برای اربعین وارد کشور ما شوند و از اول تا شانزدهم ماه صفر می‌توانند وارد کشور شوند، چون ماه صفر به بعد ما دیگر زائر غیر ایرانی را نمی‌پذیریم، مهلتی هم ندارند برای این که در اربعین عراق شرکت کنند.
تصمیمات مختلفی در این جلسه که بیش از سه ساعت به طول کشید گرفته شد و این تصمیمات همه در جهت تسهیل گری و ارزان کردن و راحتی زائرین.


سوال: الان مشارکت زائرین پاکستانی و افغانستانی و افراد خارجی که در این بازه زمانی که اشاره کردید می‌خواهند وارد کشورمان شوند برای سفرزیارتی اربعین باید حتما به صورت وارد کشور شوند، افرادی که به صورت غیرقانونی در کشور حضور دارند اجازه سفر دارند یا ندارند؟

میراحمدی: مطلقا افرادی که به صورت غیر قانونی به کشور ما اجازه خروج ندارند، افراد پاکستانی شرط ورود و خروج از کشور ما شرطش این است که با اتوبوس‌های خودشان تا پشت مرزهای خودشان بیایند، علتش هم چالش کمبود اتوبوس برای حمل و نقل عمومی در کشور یک چالش قابل توجهی است که عزیزان وزارت راه تمهیدات خودشان را دنبال می‌کردند و دولت مصوبه دو هزار دستگاه برای حل این مسئله بود ولی اقدامات امسال برای حل مسائل حمل و نقل نمی‌رسد و ما این محدودیت را برای زائرین پاکستانی علی رغم خواسته قلبی مان مجبوریم که قائل شویم.
زائرین افغانستانی هم توصیه کردیم و امسال مجوز می‌دهیم که با اتوبوس‌های خودشان می‌توانند وارد کشور شوند البته اتوبوس‌هایی که استانداردهای لازم ما را برخوردار باشند.


سوال: زائرین خارجی مقیم به کجا مراجعه کنند که اجازه عبور و سفر را دریافت کنند؟

میراحمدی: زائرین مقیم کشور ما آن‌هایی که مربوط به دستگاه خاصی هستند، مثلا دانشجو هستند در وزارت علوم ما یا تقریب مذاهب یا متصل به بعضی از سازمان‌ها هستند، باید به سازمان خودشان مراجعه کنند، ولی آن‌هایی که در حال اشتغال هستند و یا مقیم کشور ما هستند آن‌ها باید به دفاتر کفالت مراجعه کنند و از آن طریق اقدام کنند.


سوال: کسی که گذرنامه ندارد و اعلام شده است در کمترین زمان گذرنامه و اجازه سفر زیارتی برای او صادر می‌شود و کسانی که گذرنامه دارند ولی مهلت و زمان قانونی آن کمتر از شش ماه است؟

میراحمدی: یکی از چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم همین تهیه سند مسافرتی زائرین عزیز بود؛ که البته همین جا باید از اقدامات فراجا و تمهیدات ویژه شان تشکر بکنیم.
در سال‌های گذشته مدت‌های طولانی می‌آمدند همکاران عزیز شما صف‌های طولانی و گزارش‌های مختلفی از نارضایتی‌های مردم پخش می‌کردند ولی امسال هیچ گزارشی از این موضوعات نیست.
ان شاء الله هم نخواهد بود، الان هر زائری که بخواهد و اراده کند به صورت اینترنتی می‌تواند درخواست کند و ظرف مدت سه یا حداکثر پنج روز گذرنامه درب منزل او گذرنامه زیارت اربعین با شصت هزار تومان تحویل می‌شود، آن بحثی که ارزانی که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور شهید ما به دنبالش بودند اقدامات مختلفی صورت گرفت از جمله تهیه گذرنامه است که با شصت هزار تومان در حالی که گذرنامه غیر اربعینی بالای چهارصدو پنجاه هزارتومان باید هزینه کنند.
این را این جا عرض کنم سیاست‌ها و تدابیر و تصمیمات ستاد اربعین است که هیچ سازمان خدمات رسانی یک ریال بهره مادی از خدمات دهی، سازمان‌های دولتی عرض می‌کنم، از بابت خدماتی که به زائر می‌دهند بهره مند نمی‌شوند، مطلقا، اگر غیر این بود هر زائری می‌تواند به ما منعکس می‌کند، همه سازمان‌هایی که خدمات می‌دهند خدماتش رایگان است یا حداکثرش قیمت تمام شده است.
حتی بیمه ما سال قبل بیش از چهل میلیارد تومان زیان داد، سال ماقبلش بیش از سی میلیارد تومان زیان داد ولی با کمال افتخار این را به عنوان یک امر پرخیر و برکت برای سازمان خودشان.


سوال: همراهی صنعت بیمه با زائران سفر و پیاده روی اربعین هست، راجع به ارز اشاره‌هایی مختصری داشتید، در آخرین تصمیم گیری‌ها راجع به ارز چی هست؟

میراحمدی: یکی از چالش‌هایی که در گذشته وجود داشت صحنه‌های بسیار نگران کننده و بدی بود، صف‌های طولانی، بعضی لب مرز یک سال قرار شد زائرین بیان در مرز ارز بگیرن، وضعیت خیلی دور از شان ملت ما اتفاق افتاد.‌
نمی‌خواهم آن صحنه‌های تلخ را به آن اشاره کنم، امروز زائرین عزیز به راحتی می‌توانند حتی از طریق سامانه سما و اینترنتی ارز خودشان را دریافت کنند، هیچ خبری از صف‌ها نیست و هیچ خبری از صف‌ها نیست، بانک مرکزی ما و دولت ما دویست هزار دینار به قیمت مرکز مبادله برای شان تهیه می‌کند، حتی برای موکب‌های ما که هزینه‌هایی را در عراق دارند، بیش از چهارهزار دینار بانک مرکزی پیش بینی کرده و البته هزینه‌ها را مورچه وار می‌دهند، امر رایگانی نیست، خریداری می‌کنند، مردم عزیز ما و خیرین ولی در گذشته امکان تهیه آن دینار برایشان نبود و مشکلات زیادی داشتند و این را بانک مرکزی با سهولت و با احترام و با عزت انجام می‌دهد، ما در اربعین پنج اصل را براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور شهید ما که تنها رئیس جمهوری بودند که جلسات ستاد مرکزی اربعین در حضورشان تشکیل می‌شد بعضا، البته عرض کنم آقای پزشکیان هم در جلسه هیئت دولت دیروز آنجا اعلام کردند، آقای دکتر وحیدی به من فرمودند که ایشان گفتند جلسه ستاد مرکزی اربعین در حضور ایشان تشکیل بشود ایشان یکی از عزیزانی است که نسبت به این مسئله اهتمام ویژه‌ای دارند، در این موضوع و موضوعات اربعینی شخص آیت الله رئیسی مسایلی فرمودند، ما پنج هدف را سلامت، امنیت، سهولت، عزت و ارزانی این‌ها را جزو اهداف خودمون قراردادیم و الحمدالله همه این اهداف به شکل خوبی دارد محقق می‌شود، به گونه‌ای مقام معظم رهبری در دو سال گذشته تقدیر خاصی کردند از مدیریت و برگزاری مراسم اربعین که این افتخاری است بر سینه خدمت گذاران اربعین.


سوال: سه دقیقه زمان داشته باشیم سه محور بسیار مهم دارم سوال کنم راجع به پیش فروش بلیط اتوبوس و هواپیما تمهیدی شده برای اینکه افزایش قیمتی وجود نداشته باشه و بازار سیاهی صورت نگیرد؟

میراحمدی: در بحث بلیط هواپیما با تلاش‌های ارزشمند رئیس سازمان هواپیمایی و وزیر محترم راه قیمت بلیط هواپیما مشخص شده، نظارت جدی داره صورت می‌گیرد که ایرلاین‌ها به هیچ عنوان خارج از این قیمت‌ها عمل نکنند.


سوال: تا الان گزارش تخلفی؟

میراحمدی: به هیچ عنوان سازوکارهایی صورت گرفته که تخلفی صورت نگیرد.


سوال: راجع به دانشجویان برادر سرباز؟

میراحمدی: آن‌ها هم بحث وثیقه و سختگیری‌های گذشته منتفی شده، کسانی که سربازن یا دانشجو هستند به راحتی می‌توانند با مراجعه به بازهم همان اینترنتی گذرنامه ویژه رابعین خودشون را هم دریافت کنند.


سوال: بین زمانی که موکب‌های عراقی شروع به فعالیت می‌کنند و سفر زائرین ایرانی که از اول صفر آغاز میشود فاصله زمانی است، برای این تمهیداتی شده است؟

میراحمدی: یکی از اصول پنجگانه ما این بحث عزتمندی زائرین اسن که در این مدت در عراق در صف‌های طولانی نباشند، امسال برنامه ریزی کردیم و دولت هم اهتمام ویژه‌ای به خرج داد، ما عزیزان ما که از اول تا دهم صفر میروند ان شاءالله نه مشکل مسکن دارند، نه مشکل غذا، آب همه این‌ها پیش بینی شده و با عزیزان عراقی هم هماهنگی کردیم که آن‌ها هم بتوانند موکب هاشون را زودتر شروع کنند. ولی ما متکی به آن‌ها نیستیم و ما خودمون برنامه ریزی‌های لازم را کردیم.


سوال: چهل و پنج ثانیه فرصت داریم؟

میراحمدی: خیلی کم است، سفر را زود شروع کنند، اول صفر حتما بروند، یک میلیون و چهارصد هزار نفر سال گذشته این اقدام را انجام دادند، مدت سفر کوتاه باشد، بیش از شش روز نباشد، راهپیمایی اربعین که از دهم صفر شروع می‌شود، توصیه مان این است که در ایام خنک این کار را انجام بدهند، برنامه ریزی لازم را انجام بدهند، سفر اربعین سفر رایگان نیست، سفر ارزان قیمت و پیش بینی‌های خودشون برای حمل و نقل خودشون انجام بدهند، استفاده از خودروی شخصی را حتما در اولویت خودشون را انجام بدهند، ما بیش از ششصد هزار پارکینگ همزمان خودروها را پیش بینی کردیم، حتما استفاده از خودروی شخصی، نذر مسافر تاکید ماست، کسانی که می‌توانند حتما مسافرینی را با خودشون همراه کنند، یک نکته آخر توصیه عزیزان عراقی است که موکبای ما خدمات دهی را مختص ایرانی‌ها قرار ندهند، مثل موکبای عراقی به همه خدمات دهی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha