سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ |۳۰ محرم ۱۴۴۶ | Aug 6, 2024
کد خبر: 1174997
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
انتظاری استاد دانشگاه علامه طباطبایی در دوره دنش افزایی مشهد

 حوزه/استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اربعین یکی از ذخایر مهم تمدنی ماست و باید از این ظرفیت‌ به نحو احسن بهره‌مند شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، علی انتظاری استاد جامعه شناس دانشگاه علامه طباطبایی، امروز در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی و اجتماعی امامت، به اهمیت شناخت دشمن اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از تحلیل‌گران در رابطه با عبور اسرائیل از خط قرمزها صحبت می‌کنند، اما این مسئله بسیار نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: هر حرفی که ما می‌زنیم پیام دارد، هم برای خودمان و هم برای دشمن، گفتن اینکه اسرائیل از خط قرمز عبور کرده نشان می‌دهد که ما دشمنان خود را نمی‌شناسیم و به توحشی که بر آن‌ها حاکم است، واقف نیستیم.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: باید بدانیم که اسرائیل و نظام سرمایه‌داری صهیونیستی بر پایه‌ توحش و خشونت عمل می‌کنند، اگر این را ندانیم، در معادلات خود اشتباه خواهیم کرد.

انتظاری با اشاره به مشکلات سیستم آموزشی، ابراز کرد: در دانشگاه‌ها موادی که آن‌ها آماده کرده‌اند را تدریس می‌کنیم، بدون اینکه توجه کنیم که این مواد برای دشمن کار می‌کنند.

وی با اشاره به ترورها و خشونت‌های اسرائیل، خاطرنشان کرد: ترور تنها گوشه‌ای از رویکرد و برنامه‌های آن‌ها است، بخش بزرگ‌تر آن‌ها تولید گفتمان‌هایی است که این خشونت را توجیه و ضروری می‌داند.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، با بیان اینکه اگر دشمنان خود را نشناسیم، نمی‌توانیم درست رفتار و برنامه‌ریزی کنیم، تأکید کرد: ما باید روش‌های جدیدی را برای ارزیابی مدیران و مدبران پیشنهاد کنیم تا بتوانیم با چالش‌های موجود مقابله کنیم، باید از تجربه‌های مختلف استفاده و تغییرات لازم را در سیستم مدیریتی ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: ما داریم تاوان بدعمل کردن‌های خود را می‌دهیم، تاوان اشتباهات و بی‌توجهی‌های خودمان را باید با شناخت دقیق دشمنان و با برنامه‌ریزی‌های مناسبی انجام دهیم تا بتوانیم با چالش‌های موجود مقابله کنیم.

انتظاری، در خصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات و چالش‌های موجود تیز یادآور شد: پایین بودن مشارکت کنندگان در انتخابات به هیچ وجه حرف درستی نیست و پنجاه درصد مشارکت در شرایط فعلی قابل توجه است.

وی ادامه داد: در شرایطی که دشمنان داخلی و خارجی شدیدترین حملات خود را نسبت به انتخابات انجام داده‌اند، پنجاه درصد مشارکت در انتخابات بسیار قابل توجه است، هیچ جای دنیا و در هیچ دوره‌ای این حجم از حملات به انتخابات صورت نگرفته است، این حملات نه تنها از سوی دشمنان بیرونی بلکه از سوی عوامل درونی و در فضای مجازی نیز انجام می‌شد.

استاد دانشگاه علامه طباطبائی، با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور، اظهار کرد: وضعیت اقتصادی چندان مطلوب نیست، دولت شهید رئیسی تلاش‌های بسیاری کرده تا بهبودهایی در اقتصاد کشور ایجاد کند، اما هنوز نتایج این تلاش‌ها به سفره مردم نرسیده و مشکلات اقتصادی همچنان پا برجاست، تورم و گرانی مردم را آزار می‌دهد و این احساس در فضای مجازی چند برابر می‌شود.

انتظاری، با اشاره به اهمیت درک تصورات مردم، خاطرنشان کرد: تصور مردم از واقعیت بسیار مهم است، ممکن است ما اقداماتی برای عدالت انجام دهیم اما مردم این اقدامات را به عنوان تسویه حساب سیاسی ببینند، بنابراین، تصور جمعی که از واقعیت به وجود می‌آید، بسیار اهمیت دارد.

وی به تأثیر فضای مجازی بر انتخابات اشاره کرد و یادآور شد: فضای مجازی نقش مهمی در شکل‌گیری ذهنیت جوانان دارد، بسیاری از جوانان بیشتر به دنبال فعالیت‌های مجازی و کسب فالوور هستند و انتخابات برایشان اهمیت چندانی ندارد، این ذهنیت نیز به کاهش مشارکت در انتخابات منجر شد.

وی به تشریح نقش خانواده در عرصه‌های مختلف پرداخت و ابراز کرد: خانواده بسیار اهمیت دارد، مسئله حجاب نیز تابعی از وضعیت خانواده است و باید گفتمان خانواده را تقویت کنیم، این نیازمند کار فرهنگی و گفتمانی است تا بتوانیم افکار عمومی را مدیریت کنیم.

این استاد دانشگاه علامه طباطبائی، اظهار کرد: ما در یک نظام مردم‌سالاری دینی زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم فقط با زور قانون مردم را مدیریت کنیم، باید راهبردهای مطمئنی برای مدیریت افکار عمومی داشته باشیم و بتوانیم مردم را مجاب کنیم، نه اینکه به زور آنها را وادار کنیم.

انتظاری، با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی مانند اربعین، تصریح کرد: اربعین یکی از ذخایر مهم تمدنی ماست و می‌توانیم از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم، وجود مقدس امام رضا(ع) نیز برکت بزرگی برای ماست و باید از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم.

وی به اهمیت ایجاد ذهنیت اجتماعی اشاره کرد و یادآور شد: باید ذهنیت اجتماعی را درست کنیم، رفاه مردم مهم است، اما مهم‌تر از آن ادراک رفاه است، مردم باید احساس کنند زندگی‌شان بهتر شده است.

استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تأکید کرد: در دنیای فراملی زندگی می‌کنیم و نباید سیاست‌ها و برنامه‌هایمان محدود به مرزهای ملی باشد، باید هر کدام از ما مبلغ گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان مقاومت در سطح جهان باشیم.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha