سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ |۳۰ محرم ۱۴۴۶ | Aug 6, 2024
طباطبایی

حوزه/ امام جمعه اصفهان گفت: باید بین رشته تحصیلی و شغل فرد تناسب وجود داشته باشد و لازم است دلسوزانه در این مورد عمل کنیم به خصوص ترویج و ارائه مجوز به مشاغل خانگی مهم بوده و لذا باید به جای تعدد رشته ها، چند رشته کارآمد در دانشگاه ها ارائه شود و در فنی حرفه ای نیز این مسئله اهمیت دارد. 

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان،آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد صبح امروز در دیدار مدیر کل و معاونین اداره کل آموزش فنی حرفه ای استان اصفهان با اشاره به اهمیت کار فنی حرفه ای و مهارت آموزی، اظهار داشت: کار فنی حرفه ای، کار بزرگی است زیرا کسب علم با مطالعه به تنهایی کافی نیست، بلکه تمرین نیز می خواهد و کار حرفه و فن تمرین و کار عملی است.

امام جمعه اصفهان با بیان اهمیت تطابق رشته تحصیلی افراد با مهارتی که می خواهند کسب کنند گفت: باید توجه کرد افرادی که می خواهیم وارد فنی حرفه ای کنیم در چه رشته ای تحصیل کرده اند و آن رشته را تکمیل کنیم و عمده کار فنی حرفه ای همین امر است.

وی افزود: یکی از کارهای اشتباهی که اکنون نیز انجام می دهیم مربوط به تحصیلات دانشگاهی و نبود نظارت بر این مسئله است که در کشور چه مشاغلی نیاز داریم و چگونه باید برای پرورش دانشجویان عمل کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان عنوان کرد: اکنون کار برای افراد وجود دارد، اما به دلیل داشتن مدرک دانشگاهی صرف حاضر به انجام برخی کارها نیستند و این یک خطر است، در حالی که دانشگاه باید افرادی را انتخاب کند که از ابتدای آغاز به تحصیل تا پایان آن نمرات تحصیلی بالا داشته و افراد مستعد، سنجیده و انتخاب شوند.

آیت الله طباطبایی نژاد با تاکید بر اهمیت سوابق تحصیلی افراد در ورود به دانشگاه تصریح کرد: اگر افراد مستعد را وارد دانشگاه کنیم و دانشجو بداند برای چه امری تحصیل می کند، این سبب پیشرفت می شود، اما ما تنها درصدد تعدد رشته ها و دانشجو هستیم، در حالی که این امر موجب از بین رفتن بودجه کشور می شود.

عضو خبرگان رهبری توجه به رشته های مختص بانوان و اختصاص سهمیه به این رشته ها را مهم دانست و گفت: ما تعدد رشته ایجاد کردیم بدون آن که رشته مورد نیاز کشور باشد؛ لذا باید در این باره مدیریت کنیم زیرا رها کردن این مسئله سبب سرخوردگی فارغ التحصیلان دانشگاهی می شود و این منشأ خطر است.

وی اضافه کرد: باید رشته هایی که برای فنی حرفه ای نیاز است ارائه کنید و رشته های عمومی به بخش غیردولتی سپرده شود، زیرا دولت نمی تواند همه رشته ها را به صورت رایگان ارائه کند.

آیت الله طباطبایی نژاد، پیشرفت ها و دستاوردهای نظام اسلامی با وجود مشکلات متعدد را معجزه بیان کرد و افزود: تنها منبع درآمد دولت از نفت و مالیات است و این درآمد باید صرف ساخت جاده، بیمارستان، مدرسه و انجام کارهای زیرساختی شود و این در حالی است که حکومت اسلامی با وجود همه مشکلات معجزه کرده است به طوری که در زمینه هایی هم چون جاده سازی، پزشکی، دارویی و تسلیحات جنگی کارهای بزرگی انجام داده است و می توانیم پیشرفت های بیشتری نیز به دست آوریم، البته اگر مسائل دانشگاهی را مدیریت کنیم و توقع برای افراد ایجاد نکنیم، لذا باید اموری را به افراد آموزش دهیم که به کار آنها بیاید.

امام جمعه اصفهان عنوان کرد: باید بین رشته تحصیلی و شغل فرد تناسب وجود داشته باشد و لازم است دلسوزانه در این مورد عمل کنیم به خصوص ترویج و ارائه مجوز به مشاغل خانگی مهم بوده و لذا باید به جای تعدد رشته ها، چند رشته کارآمد در دانشگاه ها ارائه شود و در فنی حرفه ای نیز این مسئله اهمیت دارد.

وی مشارکت مردم و بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی را امری بسیار مهمی عنوان کرد و ادامه داد: فنی حرفه ای باید در این باره راهنمایی کند و مجوز بدهد و البته باید بررسی نماید مجوزهای خود را به چه افرادی می دهد و نباید بودجه های دولتی را صرف هر کاری کرد.

نماینده ولی فقیه در استان مهم ترین امر برای یک انسان را تفکر در کارها و امور خود دانست و افزود: در کارها باید ابتدا بسنجیم و ببینیم چه کاری برای کشور مفید است و اشتباهات را اصلاح کنیم و هر قدم خیر که برداریم برای ایران و خدمت به اسلام است و به این واسطه دهان افرادی که فکر می کنند اسلام نمی تواند کشور را اداره کند می بندیم.

در ابتدای این دیدار مصلحی، مدیر اداره کل فنی حرفه ای اصفهان گزارشی از عملکرد این دستگاه در استان ارائه کرد و اظهار داشت: وظیفه و هدف ما در هفته ملی مهارت، این است که اهداف و وظایف فنی حرفه ای و دوره های مهارتی را که بستر اشتغال است برای جامعه هدف مشخص کنیم. وی افزود: ۵۴ مرکز آموزشی در ۲۸ شهرستان استان اصفهان فعالیت می کند و از کارآموزان شهریه ای دریافت نمی شود و تمام دوره ها بر اساس استانداردهای آموزشی در صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر ارائه می شود و در بخش غیردولتی نیز با مجوز و نظارت فنی حرفه ای و تحت عنوان آموزشگاه های آزاد این آموزش ها ارائه می شود.

وی خاطرنشان کرد: مراکز آموزش فنی حرفه ای ۱۹ جامعه هدف را آموزش می دهند از جمله زنان بی سرپرست و بدسرپرست، معتادان بهبودیافته، سربازان، دانشجویان و محصلین و افرادی که درصدد افزایش مهارت در مجموعه های خود هستند را شامل می شود.

مصلحی تاکید کرد: مراکز آموزش مهارت شغلی برای دانشجویان در دانشگاه ها ایجاد شده است و هم چنین برای افزایش جذابیت و جلوگیری از روی آوردن جوانان به مشاغل کاذب، زمینه اوقات فراغت دانش آموزان را فراهم کرده ایم و این برنامه تا پایان شهریور ادامه دارد و افراد می توانند یک دوره مهارتی را در این مدت کسب کنند.

وی اضافه کرد: هم چنین در بحث طلاب و خانواده های آنها نیز چند سالی است که کارهایی را شروع کرده ایم اما نیاز به حمایت نماینده ولی فقیه در استان دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha