پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ |۲ صفر ۱۴۴۶ | Aug 8, 2024
کد خبر: 1175479
۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
خبر

حوزه/ گسترش وسایل اطلاع‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی، زمینه‌ای را فراهم کرده است که انسان‌ها در دریایی از اخبار و اطلاعاتی غرق شوند که در بسیاری از موارد منشأ و مبدأ اصلی آنها را اساساً نمی‌شناسند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم در مطلبی با عنوان «اخبار بی‌ریشه» و «ریشه‌زدایی از اخلاق» نوشت:

یکی از آفات بزرگ اخلاقی در عرصه زیست اجتماعی، ترتیب اثر دادن و اعتماد کردن به اخبار بی‌ریشه و بی‌مبدأ است. اعتماد به چنین اخباری از مهمترین عوامل اخلاق زدایی در حیات فردی و اجتماعی است.

قرآن کریم، پیروان خود را از اعتماد به خبر فاسقان برحذر داشته و به آنان دستور می‌دهد که اگر خبری را از افراد فاسق شنیدید، پیش از ترتیب اثر دادن حتماً دربارة درستی یا نادرستی آن تحقیق کنید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصیبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلی‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمین‏» (حجرات/ ۶)

اما گسترش وسایل اطلاع‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی، زمینه‌ای را فراهم کرده است که انسان‌ها در دریایی از اخبار و اطلاعاتی غرق شوند که در بسیاری از موارد منشأ و مبدأ اصلی آنها را اساساً نمی‌شناسند.

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های جنگ رسانه‌ای دشمنان جمهوری اسلامی، علیه ایران، اسلام و ارزش‌های انقلاب اسلامی، انتشار اخبار بی‌ریشه درباره شخصیت‌ها، نهادها، و گروه‌های مدافع انقلاب و ارزش‌های اسلامی است.

بعضاً مشاهده می‌شود کسانی که رسانه و تریبونی در اختیار دارند، بر اساس همین اخبار بی‌ریشه، به تحلیل پرداخته و آبروی انسان‌های مؤمنی را (که همسطح آبروی پیامبر اسلام و اهل‌بیت، بیت‌المقدس و بیت‌الحرام دانسته شده است) به آسانی می‌ریزند!

پیامبر اکرم(ص) در ضمن سفارش‌هایی که به ابوذر غفاری داشتند، فرمودند: «برای دروغ‌گو بودن فرد همین اندازه کافی است که هر چه را می‌شوند، بازگو نماید؛ کَفَی بِالْمَرْءِ کَذِباً أَنْ یُحَدِّثَ بِکُلِّ مَا سَمِعَ» (وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۱۸۸)

راه نجات از این بلیه:

۱. انتخاب منابع خبری سالم و صالح؛

۲. بی‌اعتمادی به اخبار دشمنان ایران و اسلام؛ و باور به اینکه خدایان رسانه های نوین، یعنی غربیان و صهیونیست‌ها، هرگز خیرخواه ملت ما نبوده و نیستند؛

۳. باور به وجود جنگ رسانه‌ای دشمنان دین علیه اسلام و انقلاب اسلامی؛ (برای آگاهی بیشتر در این مورد به کتاب جنگ نرم، نوشتة اینجانب مراجعه کنید)

۴. بالابردن سواد رسانه‌ای خود و شناخت تکنیک‌های جنگ رسانه‌ای.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha