جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ |۳ صفر ۱۴۴۶ | Aug 9, 2024
شریعتمداری

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین شریعتمداری گفت: یکی دیگر از پیام‌های قیام سیدالشهدا (ع) این است که در برابر ظلم استکبار و بالاخص امروزه در مقابل رژیم صهیونیستی بایستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا شریعتمداری، در وبینار «اربعین و هویت مقاومت»، با بیان اینکه اربعین در آغاز شکل‌گیری‌اش یک آیینی با دلالت‌های معنایی فراوان است، تصریح کرد: امروزه نیز اربعین آیینی است، هم برای احیای اربعین حسینی و هم برای حفظ تثبیت و ترویج فرهنگ عاشورایی.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: یکی از دلالت های همایش اربعین امتداد نهضت سید الشهدا است که مهمترین معنا و مضمون این همایش نیز است. دلالت دیگر همایش اربعین، تقریب اسلامی و بلکه تقریب توحیدی بین همه ادیان است. اربعین همچون اصل نهضت سیدالشهدا (ع) یک رویداد عظیم اسلامی و فرامذهبی است. دلالت دیگر اربعین خیرخواهی انسانی به معنای احسان و نیکوکاری است. در این دلالت، ما از راه صدقه و وقف، درپی دستگیری از دیگران هستیم. حتی با نگاه انسانی به معنایی فراتر از احسان و نیکوکاری هم روبه‌رو هستیم، یعنی اینکه همه انسان‌ها را محترم بشماریم و به همه اهتمام داشته باشیم که در مراسم اربعین مشهود است. دلالت دیگر اربعین که سال به سال در حال تقویت شدن است، بعد مقاومت‌طلبی و مقاومت‌گستری است.

وی افزود: همانطور که ذکر شد یکی از دلالت های همایش اربعین امتداد نهضت سیدالشهدا (ع) است. نسبتِ ما و نهضت سید الشهدا (ع) صِرف یک تعلق قلبی و یا رابطه احساسی نیست. اصل این اتفاق یک مواجهه و مبارزه و نوعی مقاومت در برابر ظالم است. سیدالشهدا علیه السلام با بیعت نکردن با یزید و خروج شبانه از مدینه و نیمه‌تمام گذاشتن حج خود و حرکت به سمت کوفه، نقش آفرینی فعالی را در قالب احیای امر به معروف و نهی از منکر انجام داد. این دقیقاً همان معنای مقاومت است. ممکن است کسانی مبارزه و مقاومت را در شکل‌های خاصی دنبال کنند و بپسندند. عده‌ای دیگر هم ممکن است آن را به صبر و تحمل محدود کنند، اما باید گفت مقاومت، مبارزه است که انسان در عین حال که صبر پیشه می‌کند، همه تلاش خودش را نیز انجام می‌دهد، تا از تجاوز نیروی متخاصم جلوگیری کند و سدی در برابر او باشد.

حجت الاسلام و المسلمین شریعتمداری بیان کرد: زمانی در گذشته از دولت‌هایی که در مقابل اسرائیل ایستادگی می‌کردند به دول الممانعه تعبیر می‌شد. ممانعه کاربرد درستی برای نشان دادن مقاومت است. مقاومت یک رفتار انفعالی و از روی ضعف نیست. مقاومت این است که ما همه تلاش‌های خودمان را انجام دهیم تا جلوی دشمن را بگیریم و برنامه های آن را خنثی کنیم. امروزه البته جبهه مقاومت از ممانعه هم جلوتر رفته است و در جاهایی ابتکار عمل را در دست گرفته است. مقاومت نمی‌گذارد که برنامه‌های توسعه‌طلبانه دشمن پیش برود. این دقیقا همان اتفاقی است که در نهضت سیدالشهدا علیه السلام اتفاق افتاد. اتفاقی که با خروج سیدالشهدا علیه‌السلام از مدینه می افتد، یک اقدام عملی و ایجابی است. این اقدام نشان دهنده این است که ما زیر بار این وضعیت نمی‌رویم، این وضعیت را قبول نداریم و نیز اینکه تلاش می‌کنیم تا این وضعیت پیش نرود و دشمن به نتیجه‌ی دلخواهش نرسد. قیام و نهضت سیدالشهدا علیه‌السلام را موفق می‌دانیم، چون نگذاشت آن وضعیت پیش برود. پس آنچه سیدالشهدا علیه السلام انجام داد به معنای واقعی کلمه مقاومت بود. مقاومت نوعی اقدام و تلاش ایجابی است تا جلوی توسعه طلبی دشمن گرفته شود و در گام بعدی دشمن را به عقب برانیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: امروزه وقتی که پیاده روی اربعین را دنبال می‌کنیم نمی‌توانیم از آنچه که در غزه و جای جای فلسطین اشغالی اتفاق می‌افتد غفلت کنیم و نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم. همچنین نمی‌توانیم در همایش اربعین شرکت کنیم و خودمان را دلخوش به یک عزاداری و زیارت کنیم. ما باید تعامل خود با اربعین را با مظاهر امروزین آن دنبال کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین شریعتمداری در پایان افزود: از پیام‌های قیام سیدالشهدا علیه السلام این است که در برابر ظلم استکبار و امروزه بالاخص رژیم صهیونیستی بایستیم. از اهداف اصلی مقاومت نیز دفاع از مظلوم در برابر استکبار و بالاخص رژیم صهیونیستی است. امروزه هیچ شک و تردیدی نیست که با چه کسانی طرف هستیم. رژیم صهیونیستی به هیچ اصل و اساسی پایبند نیست. این چهره واقعی صهیونیست‌ها که آشکار شده است، می‌طلبد که ما، بر مقاومت که مضمون اصلی عاشورا و اربعین است پافشاری کنیم. همچنین باید از نیروهای مقاومت حمایت کنیم و این پرچم را که برافراشته شده، حفظ کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha