شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ |۴ صفر ۱۴۴۶ | Aug 10, 2024
آية الله اليعقوبي

حوزه/ آیت الله محمد یعقوبی از علمای عراق در سخنانی در دفتر خود در نجف اشرف در میان جمعی از بانوان مبلغ، تاکید کرد که زنان می توانند الگو و نقش خوبی برای مردان و زنان باشند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، آیت الله شیخ محمد یعقوبی از علمای عراق در سخنانی در دفتر خود در نجف اشرف در میان جمعی از بانوان مبلغِ شرکت کننده در کنفرانس عمومی که توسط مجمع بانوان مبلغ در عراق برگزار شد، تاکید کرد که زنان می توانند الگو و نقش خوبی برای مردان و زنان باشند.

ایشان افزود: خداوند متعال نیز برای مؤمنان از همسر فرعون و مریم دختر عمران مثال زد و این مثال کلی است و شامل زن و مرد با هم می شود. (وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ) (وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ) (التحریم: ١١-١٢).

آیت الله یعقوبی یکی دیگر از زنان و اسوه های موثق را نام برد و گفت: بانوی مبارکه، حضرت ام سلمه (سلام الله علیها)، همسر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، یکی از قله های رفیع اسلام در عصر ظهور آن بود.

این عالم عراقی ادامه داد: ایمان و تسلیم در برابر خداوند متعال و رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اخلاق عالی و پایداری در حق و فداکاری در راه آن و مبارزه با ستمگران و مفسدان منحرفان و جویندگان دنیا از ویژگی های ایشان بود.

آیت الله یعقوبی بیان داشت: حضرت ام سلمه (سلام الله علیها) از حق منحرف نشد و تحت تأثیر هوی و هوس، جاه طلبی، نفاق، تعصب و غرور قرار نگرفت، به همین دلیل پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) او را دوست داشتند و بعد از بانوی بزرگوار حضرت خدیجه بنت خویلد (سلام الله علیها)، ایشان را بر سایر همسرانش ترجیح دادند.

ایشان در ادامه گفت: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بخشی از آنچه را که در حضرت خدیجه (س) از نظر آرامش و معاشرت و صفات زن خوب که شوهرش را شاد می کند یافته بودند در ایشان یافتند.

آیت الله یعقوبی تصریح کرد: هر کس به زندگی نامه مبارک حضرت ام سلمه (سلام الله علیها) نگاه کند، تحت تأثیر آن حضرت قرار می گیرد و در ایشان سرمشقی نیکو برای زن و مرد می یابد و مراحل گوناگونی که بر دعوت اسلامی گذشته را از زمان اولین نشانه های صدای توحید برخاسته از مسجد الحرام که پیامبر اکرم(صلوات الله علیه و آله و سلم) آن را فریاد زدند، درک می کند.

این عالم عراقی ادامه داد: حضرت ام سلمه (س) یکی از اولین عناصر بنای اسلام بزرگ بود، یاد ایشان در قلوب مؤمنان که عصر نزول قرآن و تحول عظیمی را که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در زندگی بشریت به وجود آورد را می چشند، خاص است.

آیت الله یعقوبی بیان داشت: حضرت ام سلمه (س) دوران رنج و آزار و شکنجه ظالمان قریش را سپری کرد و این مسئله ایشان را مجبور کرد ابتدا از مکه به حبشه و سپس به مدینه مهاجرت کند و در آنجا با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) پیروزی های اسلام و گسترش قلمرو آن را درک کند.

ایشان افزود: تا این که مصیبت با رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و انحراف امت و برکناری حق از جای خود و نزاع و آشوب و جنگ و طرد حاکمان مشروع پیش آمد و به شهادت امام حسین (علیه السلام) و اهل بیت و یاران بزرگوارش منتهی شد و در اینجا قلب بزرگ آن بانو ایستاد و نتوانست پس از آن حضرت زندگی کند، پس در جوار پروردگار کریم خود ساکن شد و در همه این مراحل در مقامی که مورد نظر خداوند متعال و رسولش (صلی الله علیه و آله و سلم) است، مسئولیت پذیر و استواری بود.

آیت الله یعقوبی اشاره کرد: یکی از بارزترین جنبه های زندگی و مواضع حضرت ام سلمه (س) وفاداری به اهل بیت پاک پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و دفاع از حقوق آنان و شهادت دادن به آنچه از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد فضیلت و برتری آنها بر همه مردم شنیده است، می باشد.

ایشان در پایان بیان داشت: وقفه ای از تعمق و تحلیل در زندگی نامه حضرت ام سلمه (س)، مواضع ایشان و حوادثی که ایشان تجربه کرده است، ما را قادر می سازد تا تعدادی از حقایق و درس های مهمی را کشف کنیم که نسل به نسل الهام بخش است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha