چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ |۸ صفر ۱۴۴۶ | Aug 14, 2024
ازدواج

حوزه/ اقتضای طبیعت مرد، زن گرفتن است، اما اقتضای طبیعت زن، مرد گرفتتن نیست. این نوعی امتیاز طبیعی است که به زن داده شده و نوعی تکلیف طبیعی است که به دوش مرد گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام اکبر مظفری در کانال خود به انتشار مطالبی با عنوان «الو سلام حاج آقا» پرداخته که تقدیم نگاه شما خواهد شد.

- سلام بفرمایید.


+ حاج آقا چه اشکالی دارد زن به خواستگاری مرد برود؟‌ الان در دنیا این مسائل حل شده است. مهم ازدواج است، والا چه کسی به خواستگاری چه کسی برود مهم نیست.


- خواستگاری در واقع طلب همسری کردن است. این خلاف طبیعت، حیثیت و احترام زن است که از مرد طلب همسری کند.


+ چرا مگر زن کالاست که باید همیشه توسط مرد خریده شود؟


- زن کالا نیست، زن محبوب و معشوق مرد است. طبیعت، مرد را مظهر طلب، عشق و تقاضا آفریده و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن. طبیعت، زن را گل و مرد را بلبل، زن را شمع و مرد را پروانه قرار داده است. این از تدابیر حکیمانه و شاهکار خلقت است که در غریزه مرد نیاز و طلب و در غریزه زن ناز و جلوه قرار داده و بدین وسیله ضعف جسمانی زن را در مقابل‌ نیرومندی جسمانی مرد جبران کرده است.


+ اما اینها دلیل بی‌عدالتی در خواستگاری نمی‌شود.


- بی‌عدالتی نیست. اقتضای طبیعت مرد، زن گرفتن است، اما اقتضای طبیعت زن، مرد گرفتتن نیست. این نوعی امتیاز طبیعی است که به زن داده شده و نوعی تکلیف طبیعی است که به دوش مرد گذاشته شده است. تقاضای همسری توسط مرد تنها به اولاد آدم اختصاص ندارد، قوانین خلقت در حیوانات نیز این مأموریت را به جنس نر واگذار کرده است.


+ آیا اندیشه عدم تساوی زن و مرد سبب این تلقی نشده است؟


- زن و مرد در انسانیت با هم مساوی و برابرند، هر دو بنده خدا و اشرف موجوداتند، اما از لحاظ جسمی، روانی، احساسات و ... متفاوتند. آنچه میان زن و مرد حاکم است، تساوی نیست، تشابه است.


+ شاید این حرف درست باشد، اما این چیزی از مظلومیت زن کم نمی‌کند.


- مظلومیتی در کار نیست. قوانین خلقت مرد را دلباخته و نیازمند زن قرار داده و از زن خواسته تا با پرداختن به زیبایی و استغناء ظریفانه، دل مرد را شکار و از مجرای قلب او نفوذ کند.


+ اختصاص خواستگاری به مرد هر چند در تعارض با دنیای مدرن است، اما گویا منافعی هم برای زن دارد.


- همین طور است. خواستگاری از زن او را در جایگاه طبیعی و واقعی‌اش قرار داده و مقامش رو بالا می‌برد. خلقت مرد را عاشق، طالب و خادم زن قرار داده است، این دون شان معشوق است که از عاشق و دلباخته‌اش طلب همسری کند. دنیای مدرن غرب از این اشکالات نانوشته بسیار دارد.


+ ممنون حاج آقا



برداشتی از کتاب: نظام حقوق زن در اسلام، (خواستگاری و نامزدی)، تالیف: متفکر شهید استاد مرتضی مطهری (ره)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha