شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ |۱۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 17, 2024
حجت الاسلام عادلپور

حوزه/ حجت‌الاسلام عادل پور با تعریف از ظرفیت بالای اشتغال در شهرستان خرمشهر گفت: متأسفانه آمار بیکاری در این شهرستان بسیار بالا است؛ نیروهای غیر بومی در این شهرستان کار می‌کنند و جوانان خرمشهری سرگردان هستند.

حجت‌الاسلام محمد جواد عادل پور امام‌جمعه خرمشهر از استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تشکر از دولت سیزدهم که طبق آمار، گزارش‌ها و اعلام ائمه سراسر کشور نرخ بیکاری را به نحو مطلوبی در سراسر کشور کاهش داده است گفت: متأسفانه در استان خوزستان و بویژه شهرستان خرمشهر علیرغم ظرفیت‌های بالا، مراجعات بیکاران بسیار زیاد است.

امام‌جمعه خرمشهر ادامه داد: جوانان بیکار سردرگم هستند و محل ویژه‌ای برای راهنمایی این‌ها برای ثبت نام یا به کار گیری وجود ندارد؛ بنابراین برای آینده خود هیچ امیدواری ندارد و به این خاطر به دفتر امام جمعه برای حل این مشکل مراجعه می‌کنند؛ مردم امام جمعه را پاسخگو می‌خواهند و ناتوانی بنده در رفع این مشکل را قبول نمی‌کنند.

وی تنها چاره امام جمعه خرمشهر در حل مشکل بیکاری این شهرستان را اعلام این مشکل در تریبون نماز جمعه عنوان کرد و گفت: البته مشکل مراجعه کنندگان را پیگیری می‌کنیم و با ارسال نامه‌ها و سفارش‌هایی سعی می‌کنیم که مشکل مردم را حل کنیم اما در بیشتر موارد به نتیجه نمی‌رسد.

حجت‌الاسلام عادل پور ظرفیت‌های اشتغال در شهرستان خرمشهر را بسیار زیاد توصیف کرد و ابراز داشت: یکی از فرمانداران گذشته می‌گفت خرمشهر به تنهایی ظرفیت اشتغال یک استان را دارد؛ تحسین بر انگیز است که نظام مقدس جمهوری اسلامی در یک گوشه از کشور چنین سرمایه‌گذاری و ایجاد واحدهای صنعتی انجام داده است اما اما تعجب آور است که باز هم شاهد نرخ بالای بیکاری در این شهرستان هستیم.

امام‌جمعه خرمشهر وجود گمرک در این شهرستان را برای اشتغال شهر کافی دانست و گفت: از این ظرفیت استفاده نمی‌شود؛ منطقه آزاد و سازمان منطقه آزاد با هدف جذب مشارکت‌ها، توسعه صادرات و واردات و تجارت تشکیل شده است؛ این‌ها همه برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و اشتغال مردم در منطقه تأسیس شده است؛ اما باز هم نرخ بیکاری بالا است.

وی پایانه مرزی شلمچه، صنایع دریایی، شناور سازی، کشتی‌سازی اروندان، کشتی‌سازی شهید موسوی، کشتی‌سازی آمسکو، بحرکان، یا سکو سازی تأسیسات دریایی در خرمشهر را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: تأسیسات سکو سازی نفتی و گازی، صنایع انرژی نفت و گاز اروندان، نفت و گاز یادآوران، حوزه نفتی آزادگان، نیروگاه سیکل ترکیبی و دیگر صنایع در این منطقه قرار دارد اما باز هم جوانان این شهرستان از بیکاری رنج می‌برند.

حجت‌الاسلام عادل پور به شرکت‌های نیشکر میرزا کوچک خان، فولاد کاوه، فولاد جهان آرا، کوک و رینگ و گوشی همراه و دیگر شرکت‌ها اشاره و تصریح کرد: کشاورزی و گردشگری هم دارای قابلیت‌هایی است که تمام جوانان شهرستان خرمشهر را به کار گیرد اما بیکاری، ظلمی به نظام مقدس جمهوری اسلامی است که گریبان جوانان این شهرستان را گرفته است.

امام‌جمعه خرمشهر در بیان علت واقعی بیکاری جوانان خرمشهر علاوه بر ضربات مهلکی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر اقتصاد خرمشهر وارد شد و در دولت شهید رئیسی مقداری از آن برطرف شده است، اظهار داشت: کارخانه‌ها و شرکت‌های موجود در خرمشهر از نیروهای بومی این شهرستان استفاده نمی‌کنند.

وی توضیح داد: بسیاری از جوانان خرمشهری که از نخبگان کشوری هستند و در مواردی خارج از کشور تحصیل کرده‌اند و اکنون به دنبال خدمت به این مرز و بوم هستند و مورد کم توجهی و کم لطفی مسئولان قرار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام عادل پور راه حل به کار گیری نیروهای بومی در کارخانجات و شرکت‌های خرمشهر را شفاف سازی عنوان کرد و گفت: باید به صورت شفاف ظرفیت‌ها و شاخص‌های استخدام اعلام شود تا جوانان بدانند در چه شرایطی می‌توانند در این شرکت‌ها و مؤسسات مشغول به کار شوند.

امام‌جمعه خرمشهر از اعلام این راهکار به فرماندار و مدیران شرکت‌ها و مؤسسات موجود در خرمشهر در جلسه‌ای که در فرمانداری تشکیل شده است سخن گفت و افزود: متأسفانه در این مدت شفاف سازی لازم انجام نشده است؛ این شفاف سازی از آن رو صورت نمی‌گیرد که این‌ها می‌خواهند به راحتی و بی توجه به جوانان خرمشهر، نیروهای خود را از شهرها و استان‌های دیگر تأمین کنند.

وی در پایان درخواست کرد: وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی در این مسأله ورود جدی داشته باشد؛ بر خلاف شهرهای دیگر اداره کار دیگری هم با عنوان اداره کار منطقه آزاد در شهرستان خرمشهر وجود دارد که از آن‌ها هم درخواست می‌کنیم نظارت جدی، قوی و قاطع در این مسأله داشته باشند تا قانون جذب هفتاد درصدی این کارخانجات و مؤسسات از نیروهای بومی اجرا شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha