چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 21, 2024
جباری

حوزه/ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در تشریح علت وقوع حادثه کربلا گفت: جریان کربلا در ادامه مسئله دو تفکر با گفتمان های کاملاً متضاد بود؛ یک حزب که در رأس آن پیامبر اسلام(ص)، اهل بیت(ع) و مسلمانان قرار داشتند و در نقطه مقابل آن بنی امیه و کسانی که در جانب باطل بوده، علم به دست گرفته بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا جباری، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ویژه برنامه اربعین که به همت مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه ‌های علمیه در رادیو اینترنتی «پاسخ» تولید و پخش شد، در پاسخ به این شبهه که آیا حادثه کربلا حاصل اختلافات تاریخی بین دو خاندان بنی هاشم و بنی امیه بوده است، گفت: برخی سعی می کنند نهضت امام حسین علیه السلام را به یک درگیری خانوادگی یا قومی تنزل دهند.

وی اظهار کرد: کسانی که حرکت انقلابی امام حسین علیه السلام را حاصل کینه ها و اختلافات شخصی و خانوادگی میان خاندان حضرت و خاندان بنی امیه برمی شمرند در واقع می گویند: چون اباعبدالله علیه السلام با خاندان بنی امیه کینه شخصی داشته و چون حکومت در دست بنی امیه بوده در واقع بنی هاشم حکومت را ازآن خود می دانستند؛ در نتیجه به جنگ میان این دو خاندان منجر شد و حادثه کربلا اتفاق افتاد.

حجت الاسلام والمسلمین جباری ضمن اشاره به روایت نادرست دیگری که در رابطه با حادثه کربلا و نهضت امام حسین علیه السلام وجود دارد، گفت: متأسفانه برخی می گویند نهضت امام حسین علیه السلام نشأت گرفته از مانع شدن امام حسین علیه السلام از ازدواج یزید بن معاویه با دختری به نام «اُرَینَب» بوده است!

وی در پاسخ به این شبهه بیان داشت: این داستان افسانه ای بیش نبوده و از لحاظ سند نیز مورد نقد تاریخ‌دانان می باشد. هدف دشمنان تنزل قیام اباعبدالله(ع) به یک مسئله دروغین بوده است.

استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در ادامه حادثه کربلا را مسئله دو تفکر و مسیر برشمرد و بیان داشت: جریان کربلا در واقع ، ادامه مسئله دو تفکر، حزب و گروه با دو گفتمان کاملاً متضاد بود؛ یک حزب که در رأس آن پیامبر اسلام(ص)، اهل بیت(ع) و مسلمانان قرار داشتند و در نقطه مقابل آن بنی امیه و کسانی که در جانب باطل بوده، علم به دست گرفته بودند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از رحلت پیامبر خدا(ص) امر خلافت از مسیر خود منحرف شد و وقتی که عثمان به خلافت رسید، ابوسفیان در یک جمع خانوادگی گفت: ای بنی امیه حال که حکومت به دست شما رسیده، همانند گوی چوگان قدرت را در میان خود بچرخانید و نگذارید که حکومت به دست بنی هاشم بیفتد. همین موضوع نشان می دهد که بنی امیه از همان ابتدا چه نیت هایی برای حفظ قدرت و حکومت در میان خودشان داشتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha