چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 21, 2024
خطیب جمعه ماهدشت البرز

حوزه/ امام جمعه ماهدشت البرز گفت: مرکز پسماند حلقه دره به دلیل عدم استفاده از اصول علمی و فنی در تفکیک و مدیریت زباله ها، به یک معضل و آسیب جدی برای مردم تبدیل شده است.

حجت الاسلام علی رادمرد در گفت و گو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه زمان تاسیس مرکز پسماند زباله به ۲-۳ دهه قبل بر می گردد، افزود: حدود ۱۵۳ هکتار وسعت زمین این مرکز پسماند است و در نزدیکی فرودگاه بین المللی پیام قرار دارد.

وی ادامه داد: برخی شهرها همچون کرج از همان ابتدا دنبال این بودند که زباله ها در این منطقه دفن شوند و همین امر باعث شد تا روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تن زباله در این منطقه دفن شود.

خطیب جمعه ماهدشت البرز عنوان کرد: در این مرکز از همان ابتدا برای مدیریت زباله ها به لحاظ علمی کاری صورت نگرفته است، هر چند برخی اقدامات توسط شهرداری صورت گرفته است اما به لحاظ علمی کارها پیش نرفته است و همین امر موجب آسیب به مردم و محیط زیست شده است.

وی ادامه داد: در سالهای قبل توسط امام جمعه پیشین و بنده پیگیری های زیادی صورت گرفته است تا مشکلات حل شوند و بوی تعفن مردم منطقه را آزار ندهد.

حجت الاسلام رادمرد ضمن اشاره به پیگیری از طریق استانداری ، اظهار کرد: مقرر شد دستگاه زباله سوز برای این مرکز پسماند خریداری شود اما از آنجایی که وارد کردن دستگاه زباله سوز سخت و پر هزینه است پیشنهاد دادیم تا از شرکت های دانش بنیان کمک بگیرند تا طرح و برنامه ای را برای شیرابه ها و زباله ها آماده کنند و این شهر را از این وضعیت بحرانی خارج سازند.

وی تاکید کرد: مرکز مدیریت پسماند اگر به صورت علمی و فنی مدیریت شود درآمدزایی بسیار خوبی دارد و به راحتی می توان از گاز متان ان برای تولید برق بهره گرفت و یا برای تهیه کود کمپوست از آن به درآمد خوبی دست پیدا کرد.

حجت الاسلام رادمرد تصریح کرد: حتی افراد حاضر در مجموعه نیز موضوعاتی را مطرح می کردند که اگر فرآیندهایی رخ دهد علاوه بر اینکه درآمدزایی خوبی خواهد داشت فضای آلوده و آزار دهنده را نیز می توان بهبود بخشید.

خطیب جمعه ماهدشت البرز در بخش دیگری از صحبت هایش به موضوع تفکیک زباله از مبدا گفت: در استان البرز اقدام موثری از جانب شهرداری ها برای تفکیک زباله از مبدا صورت نگرفته است که این حجم از زباله خشک به حلقه دره نرسد و از ابتدا می بایست این قبیل مسائل مدیریت شود.

وی اظهار کرد: مجموعه ای از عوامل در کنار یکدیگر اتفاق نیفتاده است و همین موضوع باعث شده است تا بوی تعفن با وزش باد به سمت شهرها و شهرک های تازه تاسیس به یک آسیب جدی تبدیل شود.

حجت الاسلام رادمرد گفت: موضوع دیگر این است که چگونه به شهرک های جدید ساز مجوز ساخت و احداث داده اند که در کنار این مرکز جمع آوری پسماند احداث شوند و سلامت مردم با بوی تعفن زباله و شیرابه در معرض خطر قرار گیرد.

امام جمعه ماهدشت البرز ضمن اشاره به اینکه این موضوعات به عنوان دغدغه و مطالبه مردم در خطبه های نماز جمعه مطرح شده است، بیان کرد: لازم است محیط زیست نیز جدی تر به این حوزه ورود کند و برخی موانع را در مسیر شهرداری قرار دهد که اینگونه به محیط زیست ضربه نزنند و حتی تضمین هایی دریافت کنند تا به کار سرعت دهند.

وی افزود: مسئولین وعده و وعید رفع مشکل ماهیانه یا سالیانه می دهند اما کار انجام نمی شود اما این در حالی است که مردم روزانه با این مشکلات و آسیب ها درگیر هستند. لازم است تا اهتمام جدی برای رفع این معضل و آسیب وجود داشته باشد تا سلامت مردم بیش از این در معرض خطر قرار نگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha