چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 21, 2024
امام جمعه خلیل آباد

حوزه/ امام جمعه خلیل آباد خراسان رضوی گفت: شهرستان خلیل آباد قطب کشاورزی و باغداری در استان خراسان رضوی است اما از داشتن هر گونه صنایع تبدیلی و تکمیلی محروم است.

حجت الاسلام محمدعلی دستجردی، امام جمعه خلیل آباد خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اینکه ۹۹ درصد مردم این منطقه باغدار و کشاورز هستند، افزود: اولین محصول باغداری این منطقه انگور است که زبانزد است و سپس محصول پسته ، انار و زعفران در راس تولیدات هستند.

وی بیان کرد: اما متأسفانه هیچ کارخانه، واحد صنایع تبدیلی و ارزش افزوده ای برای محصولات تولیدی باغی و زراعی این شهرستان وجود ندارد.

حجت الاسلام دستجردی ابراز کرد: نهایت اقدامی که برای محصول کشمش صورت می گیرد شست و شو و بسته بندی به صورت خام و ارسال به شهرها و استانهای دیگر است و همین موضوع باعث می شود تا بسا محصولات تولیدی این منطقه با نام دیگر استانها و مناطق به کشورهای دیگر صادر شود که امری نگران کننده است.

وی گفت: تنها شهرستانی که شهرک صنعتی ندارد خلیل آباد است، چون مردم مشغول مسائل کشاورزی و باغداری بوده اند و به این مسئله فکر نکرده اند.

خطیب جمعه خلیل آباد خراسان رضوی اظهار کرد: گردش مالی مردم این منطقه خوب است اما متاسفانه مسئولین به این موضوع توجه و دقت نظر نداشته اند که با ایجاد زیرساخت هایی بتوانند محصولات تولیدی و ناب این منطقه را از خام فروشی خارج سازند.

حجت الاسلام دستجردی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به قیمت خرید محصولات باغی و کشاورزی این منطقه در سال گذشته، گفت: سال گذشته انار هر کیلو ۱۰-۱۵ هزار تومان و پسته مرغوب که با پسته رفسنجان رقابت می کند هر کیلو ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان از کشاورزان و باغداران این منطقه خریداری شده است.

وی ادامه داد: همین موضوع باعث شده است تا کشاورزان و باغداران انگیزه، میل و رغبت خود را برای ادامه این فعالیت از دست بدهند و ناامید و سرخورده شوند.

حجت الاسلام دستجردی عنوان کرد: این موضوع در خطبه های نماز جمعه هفته قبل مطرح شد و باعث خوشحالی مردم منطقه شد اما لازم است تا مسئولین تدابیری بیندیشند و اقدامات لازم برای ایجاد شهرک صنعتی در شهرستان را در اولویت قرار دهند.

وی تاکید کرد: باید با ایجاد زیرساخت ها و امکانات سرمایه گذاری؛ برای سرمایه گذاران بخش خصوصی فرش قرمز پهن و باغ سبز برای آنها فراهم شود تا محصولات تولیدی این منطقه از دست دلالان و خام فروشی خارج شود.

خطیب جمعه خلیل آباد خراسان رضوی بیان کرد: با ایجاد صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری علاوه بر ایجاد اشتغال، درآمدزایی و ارزش افزوده اقتصادی برای منطقه فراهم می شود و جوانان زیادی در این منطقه به کار مشغول می شوند و محصولات تولیدی منطقه نیز با نام همین منطقه و استان با سایر استانها و کشورهای دیگر صادر می شود.

حجت الاسلام دستجردی در بخش دیگری از صحبت هایش به نصب پنل های خورشیدی در این منطقه گریزی زد و گفت: در دولت شهید رئیسی مجوز نصب و احداث پنل خورشیدی برای باغات دارای چاه آب اخذ شد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه تعدادی نیز نصب و راه اندازی شدند و در این بازه زمانی که مشکل قطعی برق وجود دارد برق هیچ کدام از چاه های آب قطع نشده است و برق مازاد نیز توسط دولت خریداری می شود.

امام جمعه خلیل آباد خراسان رضوی ضمن اشاره به استفاده از روش آبیاری غرقابی در منطقه، عنوان کرد: متاسفانه مسئولین مربوطه هیچ گونه اقدامی در جهت مکانیزه کردن آبیاری باغات و اراضی انجام نداده اند.

وی افزود: در جهت استفاده از آفات، سموم و کودهای شیمیایی نیز اقدام عملی و مفیدی صورت نگرفته است و همین امر باعث شده است تا اگر محصولی نیز به کشورهای دیگر صادر می شود از نظرامنیت غذایی و ... تایید نشود و دوباره به کشور برگشت داده شود.

حجت الاسلام دستجردی تصریح کرد: تاکنون مسئولین این شهرستان در جهت راه اندازی صنعت و ایجاد زیرساخت های اقتصادی اقدامی در این منطقه انجام نداده اند، اما لازم است با روی کار آمدن دولت جدید با اهتمام جدی برای رفع مشکلات و ایجاد زیرساخت های صنعتی و صنایع تبدیلی و... اقدامات لازم و در خور شان مردم صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha