جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ |۱۷ صفر ۱۴۴۶ | Aug 23, 2024
آیت الله سعیدی

آیت الله سعیدی در خطبه های نماز جمعه قم بر لزوم صیانت از راهپیمایی فراملی و فرامذهبی اربعین به‌عنوان دستاورد عظیم حماسه عاشورای حسینی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد با اشاره به آیه ۱۰۱ سوره توبه اظهار داشت: خداوند در این آیه خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید گروهی از بادیه‌نشینان که پیرامون شما هستند و همچنین گروهی که در مدینه زندگی می‌کنند با نفاق خو گرفته‌اند و تو آنها را نمی‌شناسی، ولی ما آنها را می‌شناسیم و به زودی آنها را در برزخ عذاب می‌کنیم و بعد به سوی عذاب بزرگ قیامت خواهند رفت.

وی با بیان اینکه خدا به مسلمانان هشدار می‌دهد که مراقب پیرامون خود باشید و با خوش‌گمانی و اعتماد به همه نگاه نکنید، افزود: این طور نیست که حتی مهاجرین و انصار همواره بر اسلام راستین خود استوار باشند؛ بلکه هم در میان بادیه‌نشینان و هم در میان شهرنشینان گروهی منافق با مسلمانان مؤمن زندگی می‌کنند و باید مراقب این افراد باشیم.

*ما از حادثه ۸ شهریور درس‌ها گرفته‌ایم

امام‌جمعه قم با بیان اینکه ما از حوادث انقلاب هم در ۷ تیر و هم در ۸ شهریور درس‌ها گرفته‌ایم، افزود: منافقان برای پیشبرد اهداف خود حاضرند چهره‌هایی مانند شهید بهشتی با ۷۲ تن از یارانش و رجایی و باهنر را به شهادت برسانند؛ ما فهمیدیم که ضدانقلاب با چهره‌ای منافقانه در همه‌جا و حتی اتاق کار شهید رجایی نفوذ می‌کند و جنایتی هولناک را رقم می‌زند.

وی در خطبه دوم با اشاره به آغاز هفته دولت گفت: مناسبت نام‌گذاری این هفته این است که در ۸ شهریور ۱۳۶۰ دو یار امام و مبارز نستوه و اسوه علم و اخلاق و تقوا یعنی شهیدان رجایی رئیس جمهور و محمدجواد باهنر نخست وزیر که هر دو نمونه‌ای از دولت مردان مردمی بودند به دست منافقان کوردل و کینه‌توز به شهادت رسیدند که به این مناسبت این هفته را به نام هفته دولت نام‌گذاری کردند.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه مردم در طی این هفته با اهداف و برنامه‌های دولت‌های هر زمان آشنا می‌شوند، گفت: امسال نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله رئیسی مردم خدمات آن عزیز خستگی ناپذیر را فراموش نخواهند کرد و انشاء الله دولت جدید که همه وزرایش از مجلس رأی اعتماد گرفتند نیز بتواند همان راه را با صلابت و جدیت ادامه دهد.

وی با اشاره به مراسم پیاده روی اربعین که سنتی مذهبی است و برای آن اجر و ثواب فراوانی ذکر شده است، گفت: امام صادق (ع) به راوی که نامش حسین بود فرمودند راه‌پیمایان اربعین از زمانی که از منزل خود خارج می‌شوند برای هر قدمی که به سوی قبر مطهر اباعبدالله الحسین (ع) بر می‌دارند اجر پاداش زیادی از خداوند متعال دریافت می‌کنند.

*اربعین یک رزمایش فراملی و فرامذهبی است که باید صیانت شود

امام جمعه قم با بیان اینکه جابر و همسفرش عطیه اولین زائران اربعین بودند که در این مسیر قدم گذاشتند افزود: راهپیمایی اربعین رفته رفته با گذشت زمان و با حضور ملیت‌های مختلف به یک پدیده اجتماعی بزرگ و رزمایش فراملی و فرامذهبی عظیم تبدیل شده و برای حفظ و صیانت از این دستاورد بزرگ حسینی قبل از این که دچار چالش شود باید چاره اندیشه کرد.

وی در ادامه به برخی از راهکارهای حفظ و صیانت از راهپیمایی اربعین اشاره کرد و گفت: کمرنگ کردن نقش دولت‌ها در امور اجرایی راهپیمایی اربعین، تمرکز دولت‌ها بر تأمین امنیت و زیرساخت‌ها، مشخص کردن سهمیه برای زائران برای مدیریت بهتر این مراسم شبیه حج، آشنا کردن زائران ایرانی اربعین با فرهنگ مردم عراق، آشنا کردن میزبانان عراقی با فرهنگ زائران ایرانی، یاری جستن از میانجی‌های فرهنگی همچون اقوام عرب ایرانی و همکاری میان ایرانی‌ها و عراقی‌ها در برپایی موکب‌های مشترک برخی از راهکارهای حفظ و صیانت از این مراسم است.

*کار مقدس موکب داری نباید رقابتی شود / الگوی سنتی اربعین عراق را پاس بداریم

آیت الله سعیدی با تأکید بر اینکه باید مراقب باشیم که کار مقدس موکب داری را به کار رقابتی به ویژه رقابت با موکب‌های عراقی تبدیل نکنیم و الگوی سنتی اربعین عراقی‌ها را پاس بداریم، افزود: در این مراسم نباید از بقیه احکام و آداب اسلامی غفلت شود و از انجام هر کاری که به وحدت میان زائران به ویژه دو ملت ایران و عراق خدشه وارد می‌کند پرهیز کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حماسه عاشورا در یک نیم روز اتفاق افتاد و این اربعین بود که عاشورا را همیشگی و جهانی کرد و مدیریت اربعین هم با امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) و کاروان اسرای کربلا بود.

*مسجد پایگاه مقاومت نظامی، عقیدتی و فرهنگی است

امام جمعه قم در ادامه با اشاره به ۳۰ مرداد و روز جهانی مسجد که به خاطر به آتش کشیدن مسجد الاقصی در این روز به دست صهیونیست‌ها و به ابتکار جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است، گفت: روز مسجد یک روز انقلابی است و مسجد عبارت از پایگاه مقاومت نظامی، عقیدتی و فرهنگی و محل بصیرت افزایی و هدایت فرهنگی است.

وی ادامه داد: کسانی که فکر می‌کنند مسجد فقط محل اقامه نماز است و دیگر هیچ، همان جدا انگاران دین از سیاست هستند؛ مسجد محل تجمع مردم بر محور نماز، قرآن، موعظه، دعا و محل نشر معارف دینی و سیاسی است. پیامبر اکرم (ص) هرگاه کار مهم اجتماعی پیش می‌آمد صدا می‌زدند مردم به مسجد بروید با شما حرف دارم.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه به حمدالله با نهضت امام خمینی (ره) مسجد کارایی خود را تا حدود زیادی به دست آورد و باید از این کارکرد مسجد صیانت کرد و بر آن افزود، گفت: این که دشمنان در مساجد بمب‌گذاری می‌کنند به خاطر وحشت از مساجد است تا مردم را از حضور در مسجد بترسانند و منع کنند.

وی در پایان ضمن گرامی داشت یاد و خاطره مجاهدت‌های روحانی شهید سید علی اندرزگو خاطرنشان کرد: سانحه دلخراش اتوبوس زائران پاکستانی برای ما سخت بود و این سانحه را به خانواده‌هایشان تسلیت می‌گوییم و انشاء الله مورد شفاعت اباعبدالله (ع) قرار بگیرند و برای مجروحان نیز آرزوی شفا و سلامتی داریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha