دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024
یزدان جمشیدی

حوزه/ حجت الاسلام جمشیدی گفت: راهپیمایی با شکوه اربعین حسینی با ارائه ی الگویی جدیدی از همبستگی، همزیستی و یکسان سازی فرهنگی با محوریت تعالیم شیعه که در تضاد فکری و نظری با غرب دارد، از موضوعات مهمی است که در شرایط کنونی جهان و منطقه غرب آسیا با خلق هویتی جدید و قدرتمند برای نمایش ظرفیت های عظیم جهان اسلام، باعث سربلندی و ایفای نقشی موثرتر توسط جهان اسلام در نظام بین الملل کنونی شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، اربعین در لغت به معنی چهلم است و در اصطلاح اسلامی، یک مراسم مذهبی شیعی است که بیستم ماه صفر، چهل روز پس از روز عاشورا، روز شهادت حسین بن علی نوه حضرت محمد(ص)، فرزند علی بن ابی‌طالب و فاطمه زهرا و امام سوم شیعیان در کربلا برگزار می‌گردد.

پیاده روی و اجتماع بزرگ و چند ده میلیونی شیعیان در روز اربعین در شهر کربلا، این سال ها و پس از سقوط حکومت صدام، هر ساله رونق بیشتری به خود گرفته است.

حجت الاسلام یزدان جمشیدی، مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به بیان چرایی اهمیت این پیاده روی بزرگ شیعیان جهان و اثرات جهانی آن پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانید:

بایکوت مراسم اربعین توسط رسانه های غرب به چه علت است.

سنت پیاده روی اربعین حسینی از دیر باز علیرغم ممانعت و خفقان حکام وقت، توسط شیعیان انجام می شده است.

در سال ۶۱ هجری، جابربن عبدالله انصاری(ره) صحابی بزرگ پیامبر و یار امیرالمؤمنین علی(ع) نخستین کسی بود که به این کار اقدام نمود.

در روایات ما زیارت اربعین یکی از نشانه های مومن بیان شده است، در عصر حاضر نیز پیاده روی اربعین به یک نماد جهانی تبدیل شده است که در آن انسان های بی شماری بدون کمترین تنش و چالش در کنار هم برای تعظیم به آرمانی بلند در کنار هم گرد می آیند.

تحریم رسانه‌ای گسترده مراسم اربعین، در غرب نمی‌تواند تصادفی یا ناشی از عدم اهمیت این مراسم باشد. در وهله نخست باید جنبه سیاسی این موضوع را مورد بررسی قرار داد. آمریکا و غرب همواره از انواع ابزارها و امکانات تبلیغاتی برای ترویج اسلام هراسی در جهان استفاده کرده و همه تلاش خود را به کار بسته‌اند تا اسلام و مسلمانان را انسان‌ستیز معرفی کرده و ارزش‌های بزرگترین دین آسمانی را زیر سوال ببرند لذا عواملی باعث این بایکوت خبری گردیده است.

اول اینکه سیطره صهیونیسم بر رسانه‌های دنیا و در راس آنها غرب، یک استراتژی مهم برای رژیم اسرائیل است که از دهه ۹۰ میلادی تاکنون دنبال می‌شود و یکی از اصول آن در کنار تبلیغات برای ترغیب یهودیان جهت مهاجرت به فلسطین اشغالی، نمایش یک وجهه تحریف شده از اسلام و مسلمانان است ، لذا هر نوع انسجام مسلمانان باید از اخبار رسانه ای حذف گردد .دوم: تضاد فکری و نظری غرب با تشیع.

راهپیمایی با شکوه اربعین حسینی با ارائه ی الگویی جدیدی از همبستگی، همزیستی و یکسان سازی فرهنگی با محوریت تعالیم شیعه که در تضاد فکری و نظری با غرب دارد، از موضوعات مهمی است که در شرایط کنونی جهان و منطقه غرب آسیا با خلق هویتی جدید و قدرتمند برای نمایش ظرفیت های عظیم جهان اسلام، باعث سربلندی و ایفای نقشی موثرتر توسط جهان اسلام در نظام بین الملل کنونی شده است.لذا این تضاد فکری و نظری باعث شده تا مراسم عظیم اربعین بایکوت خبری گردد.

سوم: طرح پروژه وحدت میان امت اسلامی، در حالی که جهان اسلام در بازی طراحی شده توسط استکبار و صهیونیسم گرفتار شده است و ظرفیت عظیم جهان اسلام قربانی درگیری‌های داخلی است و همین امر سبب شده است تا جهان اسلام در برابر فشارهای استکبار به ملل مسلمان، منفعلانه عمل کند. راهپیمایی عظیم اربعین حسینی نشان می دهد که می تواند به عنوان یک نماد بارز، پیوند فرهنگی بین مسلمانان مطرح شود. همچنین این مراسم، رسانه ی گویای فرهنگ ضداستکباری و ظلم ستیزی است و بسیاری از تحلیل گران، حضور میلیونی زائران در مراسم را قدرت نمایی نرم جهان اسلام به ویژه تشیع ارزیابی می کنند.

چهارم: غرب از بوجود آمدن وحدت دربین جوامع اسلامی وحشت داشته لذا هرکاری که باعث وحدت بین جوامع اسلامی گردد و با منافع غرب دچار تضاد باشد برای آنها قابل قبول نیست لذا اربعین از اخبار رسانه ای آنها حذف می گردد.

لذا امروز همه شرکت کنندگان در این تجمع جهانی وظیفه دارند تا به سهم خودشان با انتشار تصاویر این تجمع میلیونی بین المللی در فضای مجازی این خلاء را جبران نمایند.

ظرفیت های تقریبی وبین الادیانی اربعین چه موضوعاتی است.

اربعین‌؛ الگوی‌ اجرایی‌ بی‌نظیر و قابل تعمیم بین کشورهای مسلمان و منطقه است؛ ‌الگوی اجرایی‌ بی‌نظیر مشارکت و همکاری‌ادیان و اقوام، شیعه و سنی، ایران و اعراب و سایر ملیّت‌ها و همچنین مشارکت‌ مردمی‌ برای برگزاری بی‌سابقه و بزرگ‌ترین راهپیمایی معنوی‌ جهان‌ است.

روابط انسانی در ایام اربعین، بر اساس ملاکات دنیوی، و ملیتی، سیاسی، طبقاتی و یا قبیله‌ای شکل نمی‌گیرد، بلکه بر محور یک امر متعالی، معنوی، و محبوب، به صورت نظام خادم زائر انجام می‌یابد.

خادم‌الحسین و خادم زائرالحسین. غیر از این دو، هویت و شناسنامه دیگری در این همایش بزرگ شناخته نمی‌شود و این یعنی نزدیک شدن به عمل این آیه قرآن کریم که إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ و همه ملاک های دیگر از درجه اعتبار ساقط می شود.

دستاوردهای گسترده اربعین برای جهان اسلام را بیان کنید.

به چالش کشیدن نظریه های مرسوم علوم اجتماعی از دستاوردهای محوری حماسه پیاده روی اربعین حسینی است، در این همایش عظیم انسانی به خوبی پیداست که محبت و زیارت امام حسین (ع)، بالاترین و والاترین همبستگی اجتماعی را با وجود تکثر فرهنگی ملل مختلف به وجود آورده است.

زمینه سازی و کمک به شکل گیری دانش و معرفت تمدن نوین اسلامی که ریشه در باورها دارد و مبتنی بر مبانی و آموزه های اسلام ناب است از دستاورد های نظری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی است که می تواند محل نظریه‌پردازی جدیدی برای شکل دهی تمدن نوین اسلامی قرار گیرد.

پیاده روی اربعین نمادی از نمایش اقتدار جهان اسلام است، زیرا مراسم پیاده روی اربعین در عراق از بزرگترین اجتماعات مسالمت‌آمیز جهان است.

اربعین حسینی مراسمی مردمی است چه کنیم که مردمی بماند و مردمی اداره شود.

بر اساس توصیه مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید ، مردمی بودن اربعین جزو ارکان اصلی این تجمع عظیم بین المللی است و اصل مراسم باید مانند برپایی مجلس عزای حضرت سیدالشهداء (ع) مردمی باقی بماند ، ورود دولتها در این گونه مراسمات آن را بی اثر و حاکمیتی می نماید.

ما باید شبیه مردم عراق که گرادنندگان اصلی این تجمع عظیم هستند ، اصل برگزاری را بر عهده مردم بگذاریم لذا از این جهت این پیاده‌‏روی قابل ستایش و الگوگیری است. اما هر کار خوبی احتمالاً نقص‏‌هایی دارد که موجب می‌شود آسیب‌هایی خود به خود در درون آن ایجاد شود. قبل از اینکه ایرانی‌ها بخواهند به این مسأله اهتمام داشته باشند سالیان سال بوده که عراقی‌ها بدون هیچ تبلیغاتی این مراسم را برگزار می‏‌کردند و مخلصانه و خالصانه هر قبیله‏‌ و طایفه‏‌ای یک موکبی ‏برپا می کرده و در این موکب به زائران کربلا خدمت‌رسانی می‏‌کرده است. زائران ایرانی‌ که به این پیاده روی رفته‌اند باید مواظب باشند تا شکل اولیه مردمی بودن مراسم بهم نخورد اما نواقص با کمک برادران عراقی مرتفع گردد.اگر چه دولت و حاکمیت وظیفه دارد تسهیلات و زیر ساخت های لازم را در اختیار زائران قرار داد.

دولت و حاکمیت وظیفه دارد امنیت و تسهیلات و زیر ساختهای لازم را در اختیار زائران قرار دهد و هماهنگی های بین بخشی مانند بسیج ناوگان حمل و نقل، ایجاد تدابیر بهداشتی لازم ، لغو روادید و ... را انجام دهد که این اقدامات نیز باعث می‌شود نگرانی های مردم کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha