شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ |۲۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 31, 2024
آیت الله رجبی

حوزه/ اگر انسان بخواهد مسیر الهی را طی کند همه علمای اهل سلوک گفته اند اولین قدم توجه است، توجه به اینکه انسان یک مسافر است و مرگ و آخرت را در پیش دارد و همه کاره او خداست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله رجبی در دیدار جمعی از اعضای پارک علم و فناوری که در نمازخانه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم برگزار شد در سخنانی به تبیین اهمیت دوری از غفلت و لزوم یاد خدا پرداخت و اظهار کرد: یکی از برکات امام خمینی (ره) این بود که ملت ما را هوشیار و بیدار کرد، این هوشیاری و بیداری که امام راحل ره روی آن تاکید می کردند نقطه ی آغاز تمام حرکت های ارزشمند و اثرگذار در همه امور دنیایی و آخرتی است.

وی افزود: اگر انسان کار درستی انجام می دهد حکایت از بیداری اوست چرا که انسان در خواب هیچ فعالیت و حرکتی ندارد و هیچ مسیری را طی نمی کند، تمام این حرکات و فعالیت ها در بیداری انجام می شود؛ اگر روح انسان به خواب برود خطرش بسیار بیشتر است؛ روح اگر در خواب باشد انسان درجا نمی زند بلکه دچار زیان های جبران ناپذیری می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: آدمی وارد دنیا شده همه مظاهر دنیا او را فرا گرفته، آنچه هست این است که از هر سو توجه ما به دنیا جلب می شود و اگر به دنبال دنیا راه افتاده ایم، این وابستگی تشدید می شود و عشق به خدا تحت الشعاع قرار می گیرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: اگر انسان بخواهد مسیر خدا را طی کند همه علمای اهل سلوک گفته اند اولین قدم یقظه و توجه است، توجه به اینکه انسان یک مسافر است، توجه به اینکه انسان مرگ و آخرت را در پیش دارد.

وی با اشاره به آیه ۱۷۹ سوره مبارکه اعراف "وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا یَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ" گفت: این غفلت ریشه بسیاری از مشکلات است، در این آیه اشاره شده که برخی افراد با اینکه چشم و گوش دارند اما حقیقت را نمی بینند و نمی شنوند که از چهارپایان نیز پست تر هستند چرا که در غفلت به سر می برند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تاکید کرد: انسان باید هوای نفس خود را کنترل کند و هر وقت تصمیم گرفت کاری انجام دهد نگاه کند که عامل این کار چیست، آیا به خاطر خداست یا غیر خدا؟ چرا که حتی برای خدا باشد فایده ای ندارد.

آیت الله رجبی با بیان اینکه همه فیوضات الهی از طریق اهل بیت(ع) به انسان ها می رسد، اظهار کرد: این محبت و مودتی که در قرآن کریم به آن اشاره شده برای این است که اگر انسان بخواهد مسیر خلیفه الهی را طی کند جز از طریق اهل بیت(ع) میسر نمی شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یک توصیه مهم علامه مصباح این بود که سنت خدا این است وقتی بخواهد به شما لطفی کند این لطف را از کانال اهل بیت علیهم السلام می کند؛ می گفتند هر کاری را می خواهید شروع کنید یا هر روز که می خواهید کارتان را شروع کنید اول هرچند در حدّ یک سلام به حضرت بقیة الله(عج) توسل داشته باشید، البته سلام با توجه، یعنی حضرت را در مقابل خود حاضر بدانید یک سلام بکنید و بگویید که ما می خواهیم کاری که شما می پسندید را انجام بدهیم، آن وقت به شما کمک می کند.

آیت الله رجبی در پایان گفت: از خداوند متعال می خواهیم که همه ما را به آن چه وظیفه ماست آشنا و ما را در عمل به وظیفه‌مان به نحو کامل و تمام موفق بفرماید، از خداوند متعال می خواهیم که امام عزیز، شهدای گرانقدر، علما و علامه مصباح را که آنچه داریم مرهون فداکاری و ایثار آن هاست با ارواح طیبه شهدای کربلا محشور کند و سایه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) این نعمت بزرگ الهی را تا ظهور حضرت مهدی(عج) بر سر ما مستدام بدارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha