یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ |۲۶ صفر ۱۴۴۶ | Sep 1, 2024
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در قم

حوزه/ استاد انصاریان گفت: دانشمندان تاریخ در رشته علوم انسانی تا به امروز قدرت شناساندن انسان را به انسان نداشتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در حسینیه هدایت اظهار داشت: دانشمندان تاریخ در رشته علوم انسانی تا به امروز قدرت شناساندن انسان به انسان را نداشتند.

وی با تأکید بر اینکه که انسان آفریده شده آنها نبود و نیست و کسی که به وجود آورنده انسان نیست به همه زوایا و شئون انسان آگاهی ندارد، گفت: هر نظری دادند یا باطل بوده و یا ناقص بوده است، کسی که انسان را به انسان شناسانده تنها پروردگار مهربان عالم است که این دانش را به‌صورت کامل در اختیار پیامبران و اهل بیت(ع) قرار داده است.

استاد انصاریان افزود: امام صادق(ع) فرمودند برای یافتن حقایق به غیر از ما به کسی دیگری مراجعه نکنید، آنها چیزی ندارند و تهی دست هستند.

وی تصریح کرد: در آیاتی از قرآن مجید درباره انسان، ارزش و ظرفیت و آفرینش و عظمت او بیان شده، به‌خصوص آنجایی که پیامبر چهار قسم مهم درباره خلقت آدمی دارد، یک هدف عالی این آیات و روایات این است که انسان ارزش خودش را بفهمد و با فهم این ارزش‌ها، خودش را با پروردگار و با غیر بهشت معامله نکند، چون با این ارزش و عظمتی که دارد خسارت است خودش را نابود کند.

وی تأکید کرد: این مسأله متوجه تک تک انسان‌ها است، اگر آدمی با غیر خدا و غیر بهشت که آخرین منزل اهل خداست معامله کند ضرر کرده و این خسارت است.

استاد انصاریان یادآور شد: خسارت به معنای بر باد دادن همه موجودیت خویش است و در این هنگام در وجود انسان چیزی جز عذاب دائمی الهی نماند و کسانی که خودشان را از طریق قرآن و روایات شناختند، خود را با غیر خدا معامله نکردند و هر چه در این راه معامله با خدا و بهشت پیش رفتند، چشم دل و سرشان باز شد.

وی عنوان کرد: پیامبر(ص) می‌فرماید همه انسان‌ها همانند معدن طلا و نقره هستند، مقصود از این تشبیه این است که انسان موجودی ارزشمند و کمیاب است، بنابراین انسان در عالم هستی موجودی خاص است و در میان همه موجودات قیمت بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه برای استخراج طلا سرمایه زیادی لازم است و برای استخراج ارزش‌های باطنی انسان نیز به ایمان و عمل صالح نیاز است، گفت: خداوند می‌فرماید انسان را گرامی داشتیم، در اینجا مقصود گرامی داشته شدن به واسطه عقل است، اگر هستی را به یک درخت تشبیه کنیم همه موجودات به منزله شاخه‌های این درخت هستند و میوه این هستی که ثمرات عجیبی دارد خداوند در شاخه وجودی انسان یعنی عقل قرار داده است.

استاد انصاریان، ابراز کرد: قریب به هزار آیه در خصوص عقل بیان شده، امام صادق(ع) می‌فرماید به سبب عقل است که انسان به این نتیجه می‌رسد که یک معبود حق در عالم بیشتر نیست و باید این معبود پرستیده شود تا آدمی الهی شود، همه انبیا اهل عبادت خدا بودند چون عاقل بودند و از عقل خویش بهره می‌بردند، پس مؤمنان دارای عقل معاد هستند، اگر در دنیا از زبان پاکان حقیقت را شنیده بودید و از عقل کمک می‌گرفتید از اصحاب بهشت می شدید، عقل سرمایه‌ای است که انسان را به سوی عبادت حق و خدمت به خلق می‌کشاند.

وی مطرح کرد: انسان معدن فطرت، عقل، قلب ملکوتی و روح ویژه است، روایت شده که انسان ساختمان ویژه پروردگار است و مورد لعنت خدا است کسی که کلنگ بردارد و این ساختمان را با گناه، عقل را با تعطیل کردن، روح را با آلوده ساختن و نفس را با رذائل خراب کردن، ویران کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha