دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ |۲۷ صفر ۱۴۴۶ | Sep 2, 2024
کد خبر: 1180284
۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳
دهه پایانی ماه صفر

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه خدمت به زائران راه تقرب به حضرت رضا(ع) است، گفت: کسبه و بازاریان مشهد با خدمت خالصانه و بی‌منت به زائران و ترویج فرهنگ رضوی، شکر وجود حضرت رضا(ع) در این شهر را به‌جای آورند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در دیدار با جمعی از نمایندگان اصناف، اتحادیه‌ها و بازاریان مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، خدمت خالصانه و بی‌منت به زائران را راه جلب رضایت حضرت رضا(ع) دانست و اظهار داشت: امام رضا(ع) زائران و مهمانانشان را بسیار دوست دارند، بنابراین اگر می‌خواهیم به امام رضا(ع) تقرب یابیم و نزدیک شویم، باید به مهمانان امام رضا(ع) خدمت کنیم.

نقش اصناف در ترویج فرهنگ، فضیلت‌ها و آموزه‌های رضوی

وی به جایگاه بازار مشهد اشاره کرد و افزود: بازار مشهد باید با بازار شهرهای دیگر متفاوت باشد، زیرا اینجا شهر امام رضاست، اصناف مختلف بازار مشهد باید به سهم خود در ترویج فرهنگ، فضیلت‌ها و آموزه‌های رضوی نقش ایفا کنند، زیرا منشأ شکل‌گیری مشهد حرم مطهر امام رضا(ع) است.

تولیت آستان قدس رضوی، تصریح کرد: اگر مضجع شریف رضوی نبود شهری به نام مشهد نیز وجود نداشت و زائری به این شهر مشرف نمی‌شد، ایام کرونا که بارگاه مطهر رضوی تعطیل بود هیچکس به مشهد سفر نکرد و تمام مغازه‌های اطراف حرم مطهر تعطیل بودند.

وی اظهار کرد: هرکدام باید به سهم خود شکرگزار نعمت وجود حضرت رضا(ع) در مشهد باشیم و شکرگزاری این نعمت در تلاش برای ترویج معارف و فرهنگ رضوی و خدمت خالصانه به مهمانان حضرت رضا(ع) است، تمام اقشاری که با زائران در ارتباط هستند باید به شکلی رنگ و بوی امام رضایی داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با اشاره به ویژگی‌های اعتقادی تجار قدیم، گفت: در گذشته رسیدن به منفعت مادی تنها هدف بازاریان در عرصه بازار نبوده، بلکه در کنار آن به اقدامات فرهنگی و مذهبی نیز اقدام می‌کردند، اکنون نیز بسیاری از بازاریان این‌چنین هستند منتهی برای ترویج هرچه بیشتر این فرهنگ‌های اصیل در میان بازاریان جدید باید تلاش کرد.

بازار در حفظ دین و مکتب اهل‌بیت (ع) نقش اساسی ایفا کرده است

وی تصریح کرد: قرن‌هاست که بازار در حفظ دین و مکتب اهل‌بیت(ع) نقش اساسی ایفا کرده و نباید اجازه داد این نقش کم‌رنگ شود، بازاریان جوان را باید با احکام مرتبط با تجارت آشنا ساخت.

تولیت آستان قدس رضوی، با بیان اینکه در فرهنگ و تاریخ ایران بازار قلب تپنده جامعه محسوب می‌شده، ابراز کرد: امروزه وقتی سخن از بازار به میان می‌آید، تنها جنبه اقتصادی آن به ذهن می‌رسد در حالیکه در گذشته بازار تنها یک مرکز دادوستد نبوده، بلکه بازارها نقش‌های دینی و فرهنگی بسیار با اهمیتی داشته‌اند.

وی اضافه کرد: بازارهای سنتی ایران متشکل از فضاهای تجاری، فرهنگی و مذهبی بوده‌اند، لذا در شهرهای مختلف ایران آثار بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مساجد و مدارس علمیه را در بازارهای سنتی می‌توان یافت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با بیان اینکه در گذشته بسیاری از اقدامات خیرخواهانه و خدمات اجتماعی از بازار شکل می‌گرفتند، عنوان کرد: حضور مساجد و مدارس علمیه در بازارهای سنتی شهرهای بزرگ ایران همچون مساجد اصفهان یا مسجد تاریخی بازار تهران، نشان از به‌هم‌پیوستگی نهادهای مهم اجتماعی یعنی مدرسه، مسجد و بازار دارد.

وی به برگزاری مراسم‌های مذهبی در بازارها اشاره کرد و یادآور شد: در گذشته تقریباً تمام مراسم‌های مهم مذهبی در بازار برگزار می‌شد و به‌نوعی روحانیت و معنویت در فضای تجاری و اشتغالات روزمره مردم در بازار تجلی و نمود داشت.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان که در انقلاب اسلامی نیز بازار نقشی بسیار مهم ایفا کرده و اعتصابات از بازار شروع شدند، عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس و پس از آن نیز بازار نقشی اساسی داشته که باید از این کارکرد و نقش بازار صیانت کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی، با اشاره به جایگزینی پاساژهای مدرن با معماری‌های غربی به‌جای بازارهای سنتی ایرانی، ابراز کرد: معماری بازارهای قدیم با شرایط جغرافیایی، فرهنگی و نیازهای مردم سازگار بود، امروز نیز می‌توان فرهنگ معنوی و کارکرد بازارهای سنتی را به پاساژهای مدرن برد، همان‌گونه که در گذشته بازار مرکز تبلیغ و نشر دین بوده و کسبه، تجار و بازاریان انسان‌هایی متدین و فرهنگی بودند، امروز نیز بازار می‌تواند این‌چنین باشد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha