چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 11, 2024
مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان فارس از افزایش ورودی حوزه علمیه فارس در سال جدید خبرداد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی صبح امروز در نشست رسانه‌ای با خبرنگاران که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه فارس برگزار شد، در خصوص رسالت حوزه علمیه فارس، اظهار داشت: حوزه علمیه تشیع با بیش از هزار سال قدمت در راستای رسالت خود نقش آفرینی می‌کند.

وی افزود: از اولین رسالت‌های حوزه پس از آغاز عصر غیبت، شاهد این بودیم که علما اقدام به تدوین کتب روایی کردند، پس از آن سنت اجتماعی که در حال حاضر در استان فارس به‌ویژه شیراز مدارسی با قدمتی بیش از ۸۰۰ سال وجود دارد.

مدیر حوزه علمیه فارس تصریح کرد: همچنین شاهد ظهور تمدن‌هایی مانند تمدن غرب در عرصه‌های مختلف هستیم که پس از انقلاب اسلامی این رقابت‌های تمدنی بیشتر شده که علاوه بر آن که بتوانیم جایگاه حوزه را حفظ کنیم و بتوانیم با رقیب خود هم آورد داشته باشیم، لازم است حوزه علمیه بیشتر معرفی شود.

وی گفت: رسانه‌ها چشم بیدار و عقل هشیار جامعه هستند، انتظار از رسانه این است که واقعیت‌هایی که در جامعه وجود دارد و انتقادها و کاستی‌ها را آنگونه که هست بیان کنند، جوانان باید از ظرفیت کلان هویت ملی و دینی آشنا شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی، به ارکان حوزه اشاره کرد و یادآور شد: یکی از وظایف حوزه تربیت علما و دانشمندان است و این مستلزم برخورداری از غنای حوزه است، حوزه مرکز دانش بنیانی است که در اساس رسالتی که دارد، اقدام به تولید علم و تربیت یافته‌ها دارد.

وی تقوا محوری را دومین رکن حوزه برشمرد و بیان کرد: ارتباط میان اخلاق و تقوا و علم این است که اخلاق و تقوا به علم جهت می‌دهد، باید این علم یک جهت دهندگی داشته باشد که آن تقوا است و مانند یک بال در کنار بزرگان حوزه بوده است، حوزه دارای کارکرد اجتماعی و فرهنگی و سیاست است.

مدیر حوزه علمیه استان فارس ابراز کرد: آینده نگری حوزه رکن بعدی است که لازم است حوزه مجهز به علومی باشد که نیازهای متغیر انسان معاصر را پاسخگو باشد.

وی راه اندازی بخش بین الملل حوزه علمیه فارس را یادآور شد و گفت: با توجه به رسالت بین المللی حوزه اقدام به تأسیس بخش بین الملل کرده‌ایم که با حمایت نماینده ولی فقیه در فارس در این بخش موفق بوده، حوزه علمیه آینده‌نگری را در دستور کار خود دارد.

وی تأکید کرد: حوزه علمیه در عرصه هوش مصنوعی گام‌های موثری را برداشته است، تلاش در حوزه علمیه فارس با توجه به سابقه دیرینه‌ای که دارد این است که حوزه فارس را احیاگر حوزه با عظمت تشیع قرار دهیم و با حمایت رئیس شورای حوزه، بتوانیم به مرزهای خودکفایی برسیم.

عضو جامعه روحانیت شیراز گفت: اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ طلبه در حال تحصیل در فارس وجود دارد و همین مقدار طلبه استان فارس نیز در قم مشغول تحصیل هستند.

وی با تأکید بر اهمیت جهاد تبیین، اظهار کرد: یکی از مسئولیت‌های حوزه علمیه تحقق جهاد تبیین است، حوزه علمیه مشغول تربیت و پرورش کارشناسان دین است، امر دین نیز مسائل اعتقادی و احکام است.

مدیر حوزه علمیه فارس، با اشاره به آیین آغاز سال جدید حوزه علمیه فارس، تصریح کرد: ۲۴ شهریور ماه مراسم بازگشایی سال تحصیلی را داریم که با حضور نماینده ولی فقیه در فارس و حجت الاسلام بهشتی برگزار خواهد شد، استان فارس تنها استان است که سه مرجع تقلید دارد.

وی همچنین ادامه داد: با توجه به نیازی که خود مردم در فارس احساس می‌کنند، شاهد حوزه‌های علمیه در استان فارس هستیم که بیش از ۵۴ مدرسه علمیه در سراسر استان مربوط به برادران داریم و ۳۲ مدرسه علمیه خواهران در سطح استان فعالیت دارند که بیشترین مدارس علمیه پس از قم در فارس وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی خاطرنشان کرد: برخی از حوزه‌ها در فارس مانند مدرسه علمیه منصوریه و خان دارای قدمتی بسیاری هستند که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند، سازمان میراث فرهنگی همکاری خوبی دارند اما نیازمند برنامه‌ریزی هستیم تا تعمیرات به پایان برسند.

وی یادآور شد: امسال با افزایش ثبت نام نسبت به سال گذشته روبرو بودیم، همچنین در طرح امین با توجه به ظرفیت حوزه استان و هم استقبال خوب طلاب از آموزش و پرورش در طرح امین، بیشترین طلاب طرح امین در فارس حضور دارند، هزار و ۴۷۰ نفر در طرح امین خواهر و برادر و در طرح هجرت نیز حدود ۷۰۰ نفر مبلغ حضور دارند، این تعداد برای فارس زیاد نیست چراکه فارس دارای حدود ۵ هزار مسجد است و لذا نیازمند تربیت بیشتر طلاب هستیم.

مدیر حوزه علمیه فارس تصریح کرد: با توجه به همدلی که در استان فارس شاهد هستیم، در اربعین حسینی ۸۰ مبلغ زباندان به عراق اعزام شدند و طلاب در موکب‌ها مستقر و به مشاوره مذهبی و پاسخگویی به مسائل اعتقادی مشغول بودند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha