سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ |۶ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 10, 2024
مجتبی فردوسی پور

حوزه/ مدیر گروه مطالعاتی غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه گفت: اقدامی که علیه سوریه انجام شد نابخردانه بود و دستاوردی برای رژیم صهیونیستی به دنبال نداشته و نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، برنامه تلویزیونی گفت وگوی ویژه خبری با حضور آقای مجتبی فردوسی پور مدیر گروه مطالعاتی غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه و آقای علیرضا کمیلی دبیر اتحادیه امت واحده و همچنین‌ با ارتباط رسانه ای با آقای شیبانی سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در سوریه وآقای عصام هلالی خبرنگار صدا و سیما در سوریه به بررسی ابعاد حمله رژیم صهیونیستی به سوریه پرداخت.

مشروح گفت وگوهای این برنامه را در ادامه می بینید:

سوال: آقای فردوسی پور حمله رژیم صهیونیستی به سوریه بی سابقه نیست، بپردازیم به اهداف رژیم صهیونیستی از تجاوزهای مکرر اخیر نسبت به شهرها و مناطق مختلف سوریه.

فردوسی پور: بمباران اخیر رژیم صهیونیستی علیه کشور سوریه شاید مسبوق به سابقه باشد ولی به لحاظ حجم بمباران این دفعه و تعداد نقاطی که مورد اصابت قرار داده به لحاظ گستردگی یک مقداری شاید بتوان گفت در نوع خودش قابل توجه است.

اما چرا این اقدام را مرتکب شد نتانیاهو، بایستی برگردیم یک مقداری به عقب، احساس من و اعتقاد من اینگونه است که سه مولفه در این اقدام نابخردانه رژیم صهیونیستی سهیم و دخیل است.

نکته حائز اهمیت اول آن اقدام حزب الله در خونخواهی آقای فواد شکر به عنوان یکی از فرماندهان ارشد حزب الله است که دیدیم این اقدام، اقدام موفقیت آمیزی بود و اقدام رژیم صهیونیستی علیه سوریه اقدام فرار رو به جلو است، به خاطر این که اقدامی که حزب الله کرد گرچه موشک‌های نقطه زن برد بلند را استفاده نکرد و از سایت‌های کاتیوشای خود استفاده کرد.

اما تمام اهدافی را که علیه موساد، شاباک و آمان در مناطق فلسطین اشغالی در شمال فلسطین اشغالی مدنظر قرار داشت تقریبا این‌ها را می‌توان گفت در سطح وسیعی مورد استهداف و نابودی قرار داد، این نکته حائز اهمیت اول است که در واقع نتانیاهو می‌خواهد از این قالب شکست خارج شود طبیعتا یک اقدام فرار رو به جلوی نابخردانه می‌کند که اقدام دمشق یک نکته از این اقدام است.

نکته حائز اهمیت دوم، بن بستی که در مذاکرات ایجاد شد مربوط می‌شود به گذرگاه فلادلفیا، خارج نشدن اسرائیل از فلادلفیا با وجود تمام فشاری که ایالات متحده آمریکا گذاشت و امریکایی‌ها گفتند که اسرائیلی‌ها خارج می‌شوند و قول پنهان دادند که در خفا از معبر فلادلفیا معبر ایرز که طول ۱۴ کیلومتری فیلادلفیا است و اسرائیلی‌ها روی آن فوکوس کردند و متمرکز دارند عمل می‌کنند به عنوان گلوگاه غزه که جزء شروط حماس است و حماس نخواهد پذیرفت که بدون گذر و بدون عقب نشینی اسرائیل از معبر فلادلفیا صلحی یا آتش بسی را در این منطقه در منطقه غزه قبول کند.

سوریه چنین حالتی برای لبنان دارد در واقع سوریه پیوستار لبنان است و گلوگاه تنفسی لبنان است نتانیاهو احساسش این است که دو مقوله را بایستی همزمان به صورت موازی پیش ببرد یکی معبر فلادلفیا است و یکی گرفتن یا فشردن گلوگاه لبنان، اقدامی کرده بر اساس این مفروضه رژیم صهیونیستی است با این ذهنیت باطل که این گلوگاه لبنان را از طریق سوریه باید فشرد که حزب الله در مضیقه و تنگنا قرار بگیرد.

نکته حائز اهمیت سوم انفجار سیاسی داخلی اسرائیل است، برای این که نتانیاهو از این وضعیت انفجار داخلی بتواند خودش را نجات بدهد نیاز به یک برگ برنده داشت که این را مستمسک قرار بدهد برای فرآیند رو به جلوی مذاکراتی که این را یک برگ پیروزی قلمداد کند.

البته من می‌خواهم بگویم یکی از ابتکارات نوین سردار شهید سلیمانی در بحث منازعه عربی اسرائیلی و بهتر است بگوییم منازعه‌ای که به صورت غیر متقارن بین مقاومت و رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد، مربوط به جنگ‌های نامتقارن جدید بر اساس فرمول جنگ جدید و تونل‌های پیچیده‌ای است که خود اسرائیلی‌ها تا به الان سر از آن در نیاوردند لذا اقدامی که علیه سوریه صورت گرفته به هیچ وجه موفقیت آمیز و دستاوردی برای رژیم صهیونیستی به دنبال نداشته و نخواهد داشت.

سوال: یکی علت حملات به سوریه از نظر فرار از شکست‌های پی در پی رژیم صهیونیستی در برنامه‌ها و در سناریوهای مختلفی که این اواخر در منطقه دنبال می‌کرد.

نکته دوم آن چیزی که ما در روزهای اخیر شاهد آن بودیم تظاهرات سراسری که گفته می‌شد بسیار گسترده‌تر و عمیق‌تر از حتی اصلاحات قضایی در سرزمین‌های اشغالی است و نکته فرار از فشار داخلی در کابینه رژیم صهیونیستی.

کمیلی: من ضمن تایید سخنان آقای فردوسی پور استاد عزیزمان، عرض کنم که دو سه تا نکته را پیش فرض بگیریم، یک: قبلا هم عرض کردیم نتانیاهو خودش را در پایان راه سیاسی خودش می‌بیند و چیزی برای از دست دادن ندارد آیا احتمال دارد نتانیاهو به لبنان حمله کند؟

با این منطق بعید نیست، یعنی هر چیزی، هر اقدامی، دیگر اقدامی متهورانه‌تر از اقدامی که در ایران انجام داد نداشتیم و تصور نمی‌شد، ممکن است، نقش سوریه این وسط چیست؟ درست است که سوریه الان نقش محوری در مقابله مستقیم با رژیم صهیونیستی ایفا نمی‌کند ولی خط امداد لبنان است، اگر قرار باشد رژیم صهیونیستی این تهور را بکند که اگر هم جنگی بزرگ را نمی‌تواند علیه لبنان سامان بدهد و نخواهد کرد، حداقل ضربات جدی تری را انجام بدهد مثل بمبارانی که چند روز پیش انجام داد در لبنان و ادعا کرد که مخازن موشکی و سلاح حزب الله را زده و دارد خودش را آماده می‌کند که یک حمله گسترده تری به جنوب لبنان انجام بدهد.

این جا نقش سوریه مهم می‌شود، این‌ها اساسا نمی‌توانند با جایی که بتواند خط امداد داشته باشد از پشت و به او کمک دائمی برسد مواجهه طولانی مدت داشته باشند این که در غزه دارند این طور فشار می‌آورند و این قدر فیلادلفیا برایش مهم است، قادر است که می‌گوید از معبر فلادلفیا کمک‌ها به غزه می‌رسیده و ما زمانی می‌توانیم این‌ها را بشکنیم که خط ورود امداد، کمک، تجهیزات، همه چیز بسته شود، سوریه هم در سال‌های اخیر همه می‌دانیم واقعیت این است که دچار بحران اقتصادی بسیار جدی است.

یعنی دارند با یک معادله چماق و هویج با سوریه برخورد می‌کنند اماراتی‌ها از این طرف می‌آیند پیشنهادات مالی و سرمایه گذاری می‌دهند، از این طرف رژیم صهیونیستی و آمریکا بعضی فشارها را روی آن می‌گذارند تحریم می‌گذارند حملات این طوری صورت می‌گیرد تا بتوانند از این مسیری که دارد اتفاق می‌افتد یعنی خط کمک را قطع کنند.

پس به نظر من می‌رسد که این دو تا نکته را که کنار هم بگذاریم احتمال این که نتانیاهو هر تهوری بکند که در این شرایط دیگر پایان فضای سیاسی او است بلافاصله آتش بس پذیرفته شود باید خداحافظی کند با عرصه سیاسی این روزها بزرگترین تظاهرات‌ها دارد انجام می‌شود با وجود دستگیری‌های گسترده، زندانی کردن معارضین، همه این‌ها دارد این اتفاقات می‌افتد علاوه بر این که به یک تنفسی احتیاج دارد و حرف درستی است ممکن است که بخواهد مقدمه‌ای برای حمله به لبنان باشد.

سوال: آقای فردوسی پور، ارتش رژیم صهیونیستی از سفر یکی از فرماندهان سنتکام به سرزمین‌های اشغالی و دیدارش با مقامات رژیم صهیونیستی و بررسی تحولات جنگ خبر داده این سفر در مقطع کنونی با توجه به حملات رژیم صهیونیستی به سوریه چه پیامی دارد؟

فردوسی پور: آن چیزی که حائز اهمیت است این است که بعد از عملیات طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی دچار یک شکست غیر جبران پذیر بنا به فرموده و فرمایش حضرت آقا، رهبری معظم انقلاب فرمودند شکست ترمیم ناپذیر، شکست ترمیم ناپذیر به این مفهوم است که وقتی که اسرائیل عملیات طوفان الاقصی را پذیرفت در واقع دچار یک اصل غافلگیری شد، چون ما می‌دانیم بر اساس اصول بن گوریون اسرائیل تمام حوزه تخاصمش را در حوزه عمق استراتژیک قرار میدهد اقدام پیش دستانه می‌کند مثلا الان در رابطه با انفجاراتی که در سوریه شده اسرائیلی‌ها تعبیرشان اقدام پیش دستانه است می‌گویند ما یک اقدام پیش دستانه کردیم برای این که حزب الله دچار وضعیت بازخورد برای گام دوم خونخواهی آقای فوآد شکر اقدام نکند لذا در آنجا وقتی که اسرائیلی‌ها بعد از یک هفته دچار سردرگمی و گیجی شدند و سه لایه، لایه حفاظت اطلاعات تقریبا می‌شود گفت از هم پاشید، لایه ارتش روحیه و روان خودش را از دست داد، سیستم‌های پدافندی اسرائیل دچار آسیب جدی شد سنتکام وارد معاملات شد و اساسا عمود خیام عملیاتی اسرائیل رفت زیرشاخه اش شد ایالات متحده آمریکا، یعنی خود آمریکا مستقیما وارد عرصه و کارزار شد و اگر آمریکایی‌ها ورود نمی‌کردند چه بسا وضعیت اسرائیل امروزه اینگونه نبود.

در تمام این مراحل چه ورود روسای جمهور کشورهای اتحادیه اروپای غربی که به عنوان عضو اصلی و عضو اساسی ناتو هستند که به صورت مستقل آمدند در تل آویو با نتانیاهو ملاقات کردند چه اقدامی که ایالات متحده کرد و چه سنتکامی که ورود مستقیم به منطقه کرد تقریبا می‌شود گفت این‌ها داده‌هایی است برای این که اسرائیل را بتوانند صیانت کنند این‌ها در این فتنه اخیر مخصوصا بعد از اقدام حزب الله به این داده رسیدند که احتمالا ایران بخواهد اقدامی علیه اسرائیل کند این ترددها، اعم از ورود شناورهای هواپیمابر، ناوهای هواپیمابر ایالات متحده آمریکا به آب‌های منطقه‌ای، دریای سرخ، حوزه خلیج فارس، رفت و آمد فرماندهان سنتکام در واقع بر اساس نوع داده‌هایی است که این‌ها از خوف و هراس واکنش ایران مسئله خونخواهی هنیه بر اساس فرمایش حضرت آقا است، چون این‌ها در یک خوف و حذر قرار گرفتند.

البته ایران دارد از این صبر استراتژیک بهره اساسی و ویژه می‌برد و به اعتقاد من آن چکاد و قله یا سطح نهایی را در رابطه با وضعیت استراتژیک زیر داده جنگ در حوزه منطقه‌ای مدیریت کرده و من معتقدم که به نوبه خودش ایران واکنش نشان خواهد داد و اقدام خواهد کرد، این رفت و آمدها هم آمد و شدهای سنتکام و فرماندهان عالی آمریکا یا ناوهای آمریکایی به صورت منطقه‌ای کارایی خودش را دیگر از دست داده، خود آمریکایی‌ها امروز اقرار می‌کنند می‌گویند یمنی‌ها با وضعیتی که برای آمریکا در دریای سرخ ایجاد کردند یمن را باید جزء اعداد ۱۲ کشور قدرتمند دنیا قرار بدهیم، چه برسد به این که بخواهند در مقابل جمهوری اسلامی ایران قد علم کنند یا واکنشی از خودشان بخواهند نشان بدهند.

این‌ها اولا در خوف و هراس اقدام ثانوی یعنی گام دو حزب الله هستند، چون حزب الله، آقا سید در سخنرانی اش وعده داد که این کاری که ما کردیم اقدام اول است گام نخست است و در گام دوم ما از وضعیت به مراتب سلاح‌های استراتژیک برخوردار خواهیم بود و اقدام خواهیم کرد در آن چارچوب ضمن این که اقدام ایران به نوبه خودش وحشت برای اسرائیل ایجاد کرده که این تبادل رایزنی‌ها را با سنتکام و آمریکایی‌ها در حوزه صیانت از امنیت اسرائیل داشته باشد.

سوال: آقای کمیلی می‌خواهم با شما راجع به سکوت مجامع بین المللی در مقابل حملات به سوریه صحبت کنم نکته‌ای که در بیانیه وزارت امور خارجه سوریه هم آمده، اما قبل از آن اجازه بدهید که یک ارتباط بگیریم با آقای هلالی خبرنگار صدا و سیما در دمشق و در سوریه و آخرین اطلاعات و جزئیات بیشتر از حمله رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف سوریه را جویا بشویم.

آقای هلالی آخرین خبرها و آخرین وضعیت سوریه را برای بینندگان گفتگوی ویژه خبری تشریح بفرمایید.

هلالی: آخرین آمار که در سوریه اعلام شده این حمله دشمن صهیونیستی ۱۸ شهید و ۳۷ زخمی در پی داشته البته از میان شهدا ۴ نفر نظامی هستند. بنا به اعلام ارتش و بقیه شهروندان عادی یعنی اهالی آن منطقه محیط شهر صافیتا است که یک فضای روستایی دارد و بیشتر زمین‌های کشاورزی است این نشان می‌دهد که دشمن صهیونیستی علاوه بر این که ضعف اطلاعاتی داشته در گزینش هدف‌های خودش و به دقت نمی‌توانسته هدف مورد نظرش که همان مرکز تحقیقاتی باشد مورد حمله قرار بدهد یک سری اهداف یا نقاط بی هدفی را انتخاب کرده بوده به خاطر این که در سه ساعت دشمن صهیونیستی ۱۵ نقطه را انتخاب کرده که فقط به یک مرکز نظامی ارتش توانسته حمله کند آن هم بخشی از مرکز تحقیقاتی و پژوهش‌های علمی شهر مصیاف، اما بقیه موشک‌های آن‌ها به محیط شهر مصیاف اصابت کرده جایی که اراضی زراعی بوده که به آتش سوزی کشیده شده یا این که خانه‌های مردم، برای مثال از ۱۸ شهیدی که در این حمله دشمن به شهادت رسیدند عرض کردم ۴ نفر نظامی بودند.

دشمن یک خودرو را در جاده اصلی خروجی شهر هدف قرار داده که دراین خودرو یک خانواده ۴ نفره بودند پدر و مادر و دو فرزند، همچنین یک خانه روستایی را هدف قرار داده که معلوم شد ۵ نفر در این خانه بودند این‌ها اصلا در روستایشان زندگی نمی‌کنند برای گذراندن تعطیلات به این منطقه آمده بودند.

فکر می‌کنم رژیم صهیونیستی دو پیام را داشته، یک به دولت سوریه بگوید که من می‌توانم حمله کنم و این که طبق پیام‌هایی که از مجاری دیپلماسی اعلام کرده این که سوریه از درگیری و ورود به نبرد الاقصی و فعال کردن جبهه جولان خودداری کند. فکر می‌کنم هدف قراردادن مردم عادی عامدانه بوده به این معنا که یک پیامی بوده که مردم سوریه حسابشان را از مقاومت جدا کنند که قطعا این طور نیست بالاخره مردم سوریه همیشه ثابت کردند که در کنار مقاومت بودند و در مصاحبه‌ها و نظرسنجی‌هایی که ما داشتیم به مردم این مسئله را تاکید می‌کردند.

سوال: آقای کمیلی برویم سراغ نکته‌ای که آقای هلالی به آن اشاره کردند، ناظران در سوریه حمله سه ساعته رژیم صهیونیستی که پراکنده هم بود را ناشی از ضعف اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و البته قدرت پدافندی ارتش سوریه در رهگیری و انهدام موشک‌ها عنوان می‌کنند.

کمیلی: این مهم است که بدانیم در این ۱۰ دوازده سالی که رژیم صهیونیستی دارد جدی‌تر سوریه ونقاط مختلف را هدف قرار می‌دهد که امروز هم نقشه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که نقشه حملات بعد از طوفان الاقصی را نشان می‌داد این یکی از بزرگترین حملات بود در حجم گسترده و اتفاقا نقطه وجه تمایز شاید همین بود که پدافند سوریه به خوبی عمل کرده بود و بسیاری از نقاط را پاسخ داده و دشمن هم این را متوجه می‌شود که سوریه در حال تقویت زیرساخت‌های نظامی امنیتی خودش است، زمانی هر اقدام تروری که می‌خواستند در خاک سوریه را انجام بدهند نشان دادند.

نشان دهنده باگ‌های امنیتی بود این ماجرا دارد دوباره تقویت می‌شود یعنی سوریه در عین این که به خاطر ضعف‌های اقتصادی و مشکلات دیگری که درگیرش است شاید نمی‌توانسته نقش مستقیم فعالی در این حوزه بازی کند در شرایط فعلی ولی دارد نقش حمایتی خودش را به خوبی ایفا می‌کند و فکر می‌کنم این حمله ثمره خاصی برای رژیم صهیونیستی نداشت و این طور نیست که این حمله مثلا منجر شود به این که خط امداد حزب الله ضربه بخورد، موشک رسانی آسیب ببیند یا این که بعدا بتواند مقدمه جنگ را فراهم کند همه این‌ها منتفی است و یک نوع حمله کور محسوب می‌شود.

سوال: آقای فردوسی پور در بیانیه وزارت خارجه سوریه یک نکته آمده و روی آن تاکید شده که حمله صهیونیست‌ها به سوریه می‌تواند منطقه را به نقطه خطرناکی سوق دهد و عواقب خطرناک و غیرقابل پیش بینی را به همراه داشته باشد.

اگر حملات جنایتکارانه و تجاوزهای رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کند پیش فرض‌هایی که در مقابل این حملات و تجاوزها قرار می‌گیرد چیست؟

فردوسی پور: کاملا درست است، من توجه بینندگان عزیز را گسیل می‌دارم به وضعیت الکرامه در کرانه باختری و رود اردن، اتفاقی که در گذرگاه الکرامه افتاد ظرف دیروز یک افسر اخراجی ارتش اردن این اقدام را انجام داد و این بیان گر این است که شرایط غزه دارد می‌آید به سمت کرانه باختری و به شدت نتانیاهو و دولتش در خوف و هراس از این هستند که مبادا انتفاضه مسلحانه کرانه باختری کلید بخورد.

نکته حائز اهمیت این است که برای این که عرض کردم فرار رو به جلو بکند بلافاصله بیانیه صادر کرده نتانیاهو به تمام کابینه اش و وزرایش دستور داده که هتک حرمت مسجد الاقصی را انجام ندهند وارد مسجد الاقصی نشوند و این موجبات تحریک مردم اردن نشود.

حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد ساکنان اردن را فلسطینی تبارها تشکیل می‌دهند که اگر این پیوستار کرانه غربی فلسطین شوند یک ظرفیت خیلی بزرگی به مراتب از طوفان الاقصی و هفت اکتبری که جنبش حماس و جهاد اسلامی انجام دادند بالاتر خواهد بود. نکته حائز اهمیت این است که همین وضعیت در رابطه با لبنان بود، دبیرکل حزب الله لبنان این هشدار را داد که بیروت و لبنان برای ما خطر قرمز است، سه سناریو برای لبنان مطرح می‌شد می‌گفتند اسرائیل همین وضعیت کج دار مریض را پیش ببرد.. جنگ و گریزی که فعلا است یا این که یک اقدام فراگیری را علیه لبنان بکند جنگ گسترده‌ای که این اصلا در وضعیت رژیم صهیونیستی نمی‌گنجد برای این که تمام سیستم‌های پدافندی و آفندی رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی مخصوصا شهرک‌های کریات شمونه نابود شده با اقداماتی که حزب الله انجام داد، سناریوی سوم این بود که مثلا علیه لبنان یک اقدام فراگیر گسترده و خروج آنی انجام دهد، دستش را بالا ببرد بگوید ما داعیه جنگ با لبنان نداریم ولی یک ضربه آنی مهلک به لبنان وارد کند تا به الان هیچ یک از این سه سناریو اقدام نشده، علا اصلی اش این است که دچار یک التهاب عظیم می‌کند یعنی وضعیتی که در بیانیه وزارت خارجه سوریه منعکس است که این احتمال وجود دارد که ما الان اتاق عملیات مشترک داریم و اتاق مشترک اقدام جبهه مقاومت داریم یعنی جبهه‌های سوریه، لبنان، عراق، یمن و ما اقدام وعده صادق مستقیم داشتیم به سرزمین‌های اشغالی فلسطین از طرف جمهوری اسلامی ایران لذا این ظرفیت اگر در کنار ظرفیت داخلی فلسطین قرار بگیرد وضعیت اضمحلال رژیم صهیونیستی را به مراتب شدت خواهد بخشید، اسرائیلی‌ها الان در یک شکاف شدید سیاسی قرار گرفتند و انفجار داخلی که اگر بخواهیم قریب به ذهن متبادر بگوییم وضعیت گلدن مایر بعد از ۱۹۷۳ جنگی است که در اسرائیل بود سبب کناره گیری گلدن مایر از نخست وزیری اسرائیل شد.

در جنگ ۱۹۸۲ لبنان ببینید سبب خروج مناخیم بگین از نخست وزیری شد، در جنگ تابستان سال ۲۰۰۶ سبب اخراج اولمرت از نخست وزیری شد الان وضعیت نتانیاهو هم مشابه همان وضعیت است یا باید بپذیرد گستردگی جنگ را در سطح منطقه براساس بیانیه‌ای که شما به آن اشاره کردید یا این که بپذیرد این انفجار سیاسی را با خروج خودش بتواند سرپوش بگذارد، اسرائیل ترمیم نخواهد پذیرفت و این شکست را باید بپذیرد و نهایتا چیزی که باید در تعامل و تعادل بین اسرائیل و طرف مقابل صورت بگیرد جبهه مقاومت تنها انتخاب است که براساس شروط حماس، میز مذاکره تعیین خواهد کرد.

سوال: آقای کمیلی سکوت قابل تامل کشورهای غربی، اما سکوت مجامع بین المللی در مقابل جنایت و تجاوزگری‌ها نسبت به خاک سوریه چیز جدیدی نیست، ما در غزه در جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین بارها و بارها در مقاطع زمانی مختلف دیدیم.

کمیلی: به نظرم بعد از طوفان الاقصی ما وارد معادلات جدیدی شدیم یعنی امروز مردم منطقه ما مخصوصا خیلی بهتر از گذشته متوجه شدند که معادله استقلال و عزت یک معادله جدی شده در منطقه یعنی اگر قبلا کسی از خطر رژیم صهیونیستی صحبت می‌کرد شاید آن قدر باورپذیر نبود که الان جدی است خصوصا با حمایت‌های وقیحانه‌ای که آمریکایی‌ها انجام دادند و بدون هیچ محدودیتی حمایت تسلیحاتی که از آن انجام دادند مردم منطقه را در این زمینه هوشیار کرده که یا باید ملت‌ها و دولت‌ها به فکر استقلال و عزت خودشان باشند در مقابل این جرثومه یا منتظر کسی نمی‌توانند بمانند یعنی این که گوترش برود تا رفح و به او بخندند و نتواند چیزی وارد رفح کند، این که تلاش‌های تمام کشورها بیایند رای دهند ۱۴۰ کشور، تلاش‌هایی که آفریقای جنوبی در دادگاه کرده همه این‌ها به دیوار بخورد با حمایتی که آمریکایی‌ها دارند وقیحانه از رژیم صهیونیستی می‌کنند یعنی چراغ سبز دادند به اسرائیل که هرکار دلت می‌خواهد بکن، جاهایی فشارهایی رویش ایجاد می‌کنند ولی در کشتار مردم محدودیتی نداشتند و صراحتا خودشان می‌گویند چیزی که اسمش را می‌گذارند کشتار حماس، در کشتار حماس محدودیت نداریم لذا تمام سلاح‌هایی که دارند می‌فرستند ادامه پیدا کرد.

ما باید به این معادله جدید فکر کنیم سازمان‌های بین المللی در عین این که باید شکایت‌ها و بحث‌های حقوقی پیگیری شود، خاصیت خودش را از دست داده ملت‌ها دارند به این فکر می‌افتند شاید عملیات دیروز کرانه یک گوشه‌ای از همین جوشش ملت‌ها است، مصر، اردن کشورهای بسیار استراتژیکی هستند، همسایه فلسطین اشغالی هستند کوچکترین تحرک عشایر اردنی می‌تواند رژیم صهیونیستی را با یک بحران روبرو کند، این که صراحتا ترامپ می‌گوید، نتانیاهو مجددا اشاره می‌کند که ما در یک موقعیت جغرافیایی کوچک هستیم شاید علت این که سناریوهای رژیم صهیونیستی این بوده که ما باید در مبدا با رقیب برخورد کنیم این است که در یک جغرافیای بسیار کوچک قرار دارند و بسیار ضربه پذیر هستند یعنی کرانه باختری از هر طرفش چند کیلومتر بروند می‌رسند به مناطقی که صهیونیست‌ها دارند زندگی می‌کنند، مرز فاصله خود عمان تا قدس فاصله بسیار اندکی است، تحرک جزئی کشورهای همسایه که متاسفانه تا الان همراهی با رژیم صهیونیستی داشتند که امروز داریم تحرک مردم را می‌بینیم می‌تواند یک بحران امنیتی برایشان ایجاد کند.

سوال: جمع بندی و پیش بینی وضعیت پیش رو.

فردوسی پور: اعتقاد من بر این است که اسرائیل راه به جایی نمی‌برد، تحت فشار افکار عمومی بین المللی است از یک طرف ایالات متحده آمریکا از یک طرف دیگر به خاطر اسرایی که در وضعیت جنبش حماس دارند.

از طرف دیگر عرض کردم وضعیت انفجار داخلی و سیاسی در وضعیت رژیم صهیونیستی است با توجه به تجربه‌ها این داده مشخص می‌کند که اسرائیلی‌ها چاره‌ای جز نشستن پای میز مذاکره و پذیرش شروط حماس نخواهند داشت و این جا دست برتر پیروزی را در عرصه میدان دارد.

نکته مهم بحث ثقل توازنی است که ما باید رعایت کنیم، احساس من این را می‌گوید که ما باید به این ثقل متوازن منطقه‌ای و ژئوپلتیک بتوانیم دست پیدا کنیم و باید با خرد و عقلانیت در مقابل دشمن نابخرد دقت، هوشمندی و آن ذکاوت خاص خودمان را در مدیریت و کنترل شرایط امنیت منطقه‌ای با حوزه منافع و مصالح جمهوری اسلامی ایران اجرا کنیم و این جزو اصول و داده‌ها و حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است که به این دستاورد دست پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha