چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 11, 2024
کد خبر: 1182245
۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱
شجاعی

حوزه/ کارشناس دینی گفت: پیامبر می‌فرمایند هر وقت در دنیا مصیبتی شما را آزار داد، برای اینکه آن را فراموش کنید، به مصیبت نبود من فکر کنید، آیا مصیبتی  بالاتر از نبود پیامبر (ص) وجود دارد؟ اگر کسی این مصیبت را درک نکند، یعنی هنوز جنبه انسانی آن ثابت نشده و رشد نکرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد شجاعی صبح امروز در حرم مطهر حضرت زینب (س)، خواهر امام رضا (ع) در اصفهان با بیان اینکه همه انسان ها ظرفیت رشد نامحدود دارند، گفت: خداوند در قرآن 80 بار به انسان تذکر می دهد که جاودانه است و انتهایی ندارد؛ همانطور که بهشت و نعمت‌های بهشتی نیز نامحدود است. به همین علت است که خداوند هدف خلقت را عبودیت ذکر می‌کند؛ عبودیت نه به معنای بندگی بلکه به این معنا که انسان خلق شده است تا تربیت شود و به کمال نامحدود برسد.

وی با اشاره به اینکه خداوند انسان را آفرید و از روح خود در او دمید تا شبیه به او شود، بیان کرد: قرآن کریم هدف خلقت انسان را عبودیت می‌داند. از نظر امام صادق (ع)، باطن عبودیت تربیت و رشد نامحدود است. اگر بخواهیم میزان رشد انسانی را بسنجیم، باید ببینیم که او تا چه میزان شبیه به مربی خود و «الله» شده است.

کارشناس دینی خاطرنشان کرد: بنابراین، مهم‌ترین نیاز انسانی که به این بزرگی و برای رسیدن به این مقام والا آفریده شده است، داشتن مربی و امام است تا انسان را تربیت کند، به همین دلیل است که پیامبر (ص)، در روز عید غدیر خم به امام علی (ع) فرمودند که جانشین خود را انتخاب کند؛ چرا که در غیر این صورت رسالت خود را هدر داده است، دین برای این است که انسان‌ها زیر نظر متخصص معصوم و خلیفة الله تربیت شوند و این مصبیت بزرگی است که امام بالای سر ما نباشد.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند شیطان شما را وسوسه می‌کند تا غمگین باشید، مومن اگر شاد نباشد، رشد انسانی نمی‌کند، ایشان می‌فرمایند هر کس غصه دنیا را بخورد، به جهنم می‌رود، اما برای اینکه غصه نخوریم، چه باید کنیم؟

وی افزود: پیامبر می‌فرمایند هر وقت در دنیا مصیبتی شما را آزار داد، برای اینکه آن را فراموش کنید، به مصیبت نبود من فکر کنید، آیا مصیبتی بالاتر از نبود پیامبر (ص) وجود دارد؟ اگر کسی این مصیبت را درک نکند، یعنی هنوز جنبه انسانی آن ثابت نشده و رشد نکرده است.

حجت الاسلام شجاعی با اشاره به اینکه امام زمان (ع) برای اینکه جامعه به جامعه‌ای انسانی تبدیل شود، دعایی را در ماه مبارک رمضان انشا کرده‌اند، افزود: در این دعا امام اصولی را تعریف کرده‌اند که ما باید براساس آن رفتار کنیم، در این دعا آرزوها و شکایت ها گفته می شوند؛ چرا که قیمت هر انسانی به آرزوها و شکایت‌ها و موضوعاتی است که او را آزار می‌دهد.

وی اذعان کرد: اگر انسانی بزرگترین آرزوی خود را شبیه شدن به «الله» بداند، مومن است و چنانچه انسانی مصیبت خود را تلف شدن استعدادهای بی‌نهایت و نداشتن امام دانست انسان واقعی خواهد بود چرا که حق هر انسانی این است که خلیفة‌الله تربیت شود؛ همانطور که در زیارت عاشورا از خدا می‌خواهیم که ما را به مقامی برساند که اولیا نزد خداوند دارد. لیاقت ما این است؛ این درحالی است که متخصص بالای سرما نیست و مردم قدر خود را نمی‌دانند، امام حسن (ع) می‌فرمایند: ما پدران و مادران دینی و آخرتی شما هستیم و باید برای‌تان عزیزتر از پدر و مادرهای دنیوی باشیم. پس ما بدون داشتن امام چه رشدی می‌توانیم بکنیم؟ مردم هنوز این مساله را درک نکرده‌اند.

*چرا امام زمان (ع) غایب هستند؟

حجت الاسلام و المسلمین شجاعی با اشاره به دلیل غیبت امام مهدی (ع)، افزود: ایشان غایب هستند؛ چرا که امنیت جانی ندارند و زمانی ظهور می‌کنند که امنیت پیدا کنند، امام زمان (ع) به قدری غریب هستند که هزار سال پیش نامه‌ای به «شیخ مفید» نوشتند و گفتند اگر شیعیان وفادار و همدل من باشند، ظهور خواهم کرد.

وی عنوان کرد: پیغمبر (ص) می‌فرمایند هر کس می خواهد بالاترین دین داری و جهاد را داشته باشد، باید در راستای رفع موانع ظهور گام بردارد، پیامبر (ص) می فرمایند: تلاش کنید مهدی (ع) ظهور کند؛ چرا که دین من به واسطه او جهان را فرا می‌گیرید، اسلام دین جهانی است و با ظهور امام مهدی (ع) بر تمامی ادیان غلبه می‌کند و زمانی این اتفاق می‌افتد که جامعه جهانی خودش امام زمان (ع) را بخواهد؛ البته اطاعت از امام اختیاری است و نه اجباری.

کارشناس دینی خاطرنشان کرد: حضرت مهدی (عج)، صرفا امام کشورهای اسلامی نیستند بلکه امام کره زمین اند، امام زمان (ع) بارها به بزرگان گفته‌اند که به مردم بگویید برای ظهور من دعا بکنند، امام رضا (ع) نیز در دعایی می فرمایند: خداوندا! ما را از انصار مهدی (ع) در روز قیامت قرار بده.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه خداوند می فرماید زمین را بندگان صالح من آزاد می‌کنند، تصریح کرد: درحال حاضر، حاکم زمین استکبار جهانی است و زمانی که حضرت مهدی (ع) ظهور پیدا کنند، زمین را از دست آنها نجات می‌دهند.

حجت الاسلام و المسلمین شجاعی با اشاره به اینکه پیغمبر (ص) می‌فرمایند اهل بیت (ع) بعد از من دچار تبعید و آوارگی هستند تا مردمی از شرق قیام کنند و زمینه را برای سلطنت مهدی (ع) فراهم کنند، اکنون بعد از 40 سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، می‌توانیم بگوییم که به برکت این انقلاب، در دنیا صدها میلیون نفر حامی و سرباز امام زمان (ع) وجود دارد که جان خود را فدای ایشان می کنند.

وی در پایان گفت: وظیفه انقلاب اسلامی آماده کردن زمین برای ظهور حضرت مهدی (ع) بوده است و از این بابت باید به خودمان افتخار کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha