چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 18, 2024
پارسانیا

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: معرفت بدون کتاب و انبیاء ممکن نبوده و سرشت پیامبری و نبوت و دلیل ضرورت بعثت رسل و انزال کتب، علم و تعلیم است و نیازی است که انسان به معرفت دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا امروز در نشست بصیرتی جهاد تبیین با موضوع "پیامبری و علم" که به صورت برخط و به همت سازمان بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد ضمن تبریک فرارسیدن ایام ولادت نبی مکرم اسلام و تقارن این ایام با آغاز سال تحصیلی جدید و هفته گرامیداشت دفاع مقدس اظهار داشت: در دوران هشت سال دفاع مقدس، جوانان و رزمندگان اسلام از مرزهای اسلام که در آن زمان به مرزهای ایران تعیّن پیدا می کرد دفاع کردند.

وی افزود: در آن دوران بلوک شرق و غرب وحدت راهبردی کرده بودند برای آن که امری که از نهاد تاریخی امت اسلام بر می‌خواست و نوید بروز فعال این تمدن را در عرصه جهان امروز نشان می داد از بین ببرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که اکنون بیش از 4 دهه از آن دوران گذشته است، حرکت و حضور ایران را در این کانون هم چنان فعال عنوان کرد و ادامه داد: صندلی هایی که اکنون بر آن نشسته ایم امتداد آن جبهه بوده و روح جمهوری اسلامی آگاهی و علم است و دانش و دانشگاه، مرز معرفتی امت اسلامی است.

وی اضافه کرد: روح در مکان و زمان بروز و ظهور می یابد، اما خود مکانی و زمانی نیست، لذا مرزهای آن همه جا قرار دارد و در وجود همه انسان ها و مومنان است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با تاکید بر هویت جهان اسلام بر مبنای معرفت تصریح کرد: در این میان جهان غرب نیز دنیای جغرافیایی را درنور دیده و صف بندی هایی به تناسب خود دارد و به شکل دیگری مرزهای معرفتی و بلکه هویت امت اسلامی را هدف قرار داده است.

وی خاطر نشان کرد: حوزه معرفت اقتضائات خود را دارد، در اینجا مداد و مرکب است که خداوند به آن سوگند یاد می کند و قلم کمتر از دماء شهدا نیست و دانشگاه و نظام رسمی علمی جبهه ای است که صحنه تفکر است و اینجا فریب دشمن به صورت شبهه بوده و تقابل، تعامل است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که نور معرفت، تیرگی جهل و مغالطه را از بین می برد گفت: هویت امت اسلامی به معنای اعم با حضور پیامبران رقم خورده است و پیامبر اسلام نقطه تکوین جهان اسلام است.

وی به بیان مقدمه ای در خصوص شرایط دوران بعثت نبی مکرم در شبه جزیره عربستان و کشورهای حاشیه آن پرداخت و افزود: چهل سال پس از بعثت جغرافیایی سیاسی تغییر کرده است و قطب های قدرت جابه جا شده اند و این انسجام انسانی نوین که همه تنوع های نژادی و زبانی را پوشش می داد، وحدت و یک هویت واحد را به وجود آورد که در پرتو درخشش کلمه توحید شکل گرفت.

وی خاطر نشان کرد: این بارقه توحید، علم و معرفت جدید بود که توانست چنین فرصت و قدرتی را بروز دهد و پیامبران همواره خود را با علم معرفی می کنند و مهم ترین وصف آنها وصف تعلیم است و امری است که خداوند از آن به عنوان یک منت یاد می کند.

وی با اشاره به آیات 164 سوره آل عمران و 151 سوره بقره عنوان کرد: اگر تعلیم و تعلم و تزکیه و تحول وجود انسان ها نباشد انسانیت در گمراهی آشکار است و خداوند به بشریت امری را آموخت که انسان به آن نیاز حیاتی دارد و آن امری است که انسان هرگز نمی توانست از نزد خود فراگیرد.

کارشناس دینی اضافه کرد: این به آن معنا است که انسان توان دانستن آن بدون حضور انبیاء را نداشته و اگر عالم با هدف آفریده شده است معرفت بدون کتاب و انبیاء ممکن نبوده و سرشت پیامبری و نبوت و دلیل ضرورت بعثت رسل و انزال کتب علم و تعلیم است و نیازی است که انسان به معرفت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان مفهوم علم به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی بشر آن را در کنار وحی و عقل به دلیل وجود توحید دارای قداست دانست و گفت: انبیاء آمده اند که این راه را هموار کنند و از خطرات آن خبر می دهند و علم چنین جایگاهی دارد و خود علم برای توحید است.

وی به منزلت علم و عالم در حوزه زیست و زندگی اجتماعی اشاره کرد و افزود: اگر علم در حاشیه امور دیگر قرار گیرد انسان سر به زیر محشور می شود، لذا اگر گفته شود که علم، عقل و وحی مفهوم کلیدی تمدن اسلامی است سخن درستی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: منزلت علم و عالم است که منزلت بقیه طبقات و گروه های اجتماعی را تعیین می کند و در هر سطحی از ولایت، فقاهت متناسب با خود باید باشد و دین امری است که با علم انسان عینیت می یابد.

وی در ادامه سخنان خود به مسئله شکل گیری نفاق و فاسق در جبهه حقیقت پرداخت و عنوان کرد:نفاق زمانی به وجود می آید که حقیقت بروز و ظهوری یابد و نفاق یک عنصر بیرونی است که ایمان نیاورده، اما تسلط حقیقت آن را ناگزیر به بروز می کند و منافق اصلا ایمان نیاورده و پوشش دارد، در مقابل فاسق ایمان دارد، اما از درون دارای مشکل است.

کارشناس دینی اضافه کرد: در مقابل مدینه فاضله که مدینه علم و عقل است، مدینه فاسقه وجود دارد و این مدینه فاسقه مدینه تحریف و فریب دادن بوده و زمانی که فریب تحکیم پیدا می کند مدینه ضالّه است و مدینه ضالّه میراث مدینه فاسقه و نفاق است ، اما زمانی که دولت حق باشد مدینه ضالّه بروز نمی یابد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: جبهه، حریم علم نگه داشتن است و جبهه در این معنا حفظ آن چه که هویت امت اسلامی بر آن قرار دارد بوده و اگر بخواهیم معنای تاریخی و قرآنی خود را بفهمیم باید بسیار زحمت بکشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha