شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 19, 2024
نهمین نمایشگاه کتاب

حوزه/ مدیر اخلاق و فرهنگ معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان، برنامه‌های مدارس علمیه این استان را، در هفته دفاع مقدس تشریح کرد.

حجت‌الاسلام اسدالله علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، با بیان اینکه هفته دفاع مقدس، فرصتی مغتنم برای تجدید پیمان با آرمان‌های والای انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر است، گفت: مدارس علمیه با برگزاری برنامه‌های متنوع و با کیفیت، می‌توانند نقش مؤثری در ترویج فرهنگ ایثار، شهادت، و حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی ایفا کنند.

وی اضافه کرد: با توجه‌ به اهمیت این موضوع، برنامه‌های مختلفی با هدف گرامیداشت هفته دفاع مقدس در مدارس علمیه برگزار خواهد شد که امید است با اجرای این برنامه‌ها و با توجه‌ به نیازها و علاقه‌مندی‌های طلاب، گرامیداشت هفته دفاع مقدس به شکل مناسبی در مدارس علمیه برگزار شود، تا فضایی پر از نشاط معنوی و روحانی برای طلاب فراهم گردد.

مدیر اخلاق و فرهنگ معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه برای بهتر اجرا شدن برنامه‌ها، می‌توان از ظرفیت‌ها و کارگروه‌های فرهنگی تبلیغی مدرسه، طلاب و اساتید و کادر آموزشی مدرسه برای ایده‌پردازی و اجرا استفاده نمود، به چند مورد از اجرای برنامه‌های متناسب با هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: برگزاری یادواره شهدای روحانی در مدرسه، که این یادواره با سخنرانی یکی از اساتید برجسته حوزه، روایتگری رزمندگان و خانواده شهدا، و نمایش کلیپی از زندگی و خاطرات شهدا، فضایی معنوی را برای طلاب رقم می‌زند.

وی بیان داشت: طلاب در این ایام با حضور در گلزار شهدا و غبارروبی مزار شهدای روحانی و سایر شهدا، یاد و خاطره آنان را گرامی می‌دارند، همچنین دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران و تجلیل از آنان با اهدای هدیه و صله و گوش سپردن به خاطرات و سخنان ارزشمند این عزیزان، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا، نشان از احترام و قدرشناسی طلاب نسبت به این قهرمانان و خانواده‌های این بزرگواران دارد.

وی یکی دیگر از برنامه‌های اجرایی در هفته دفاع مقدس را، برپایی نمایشگاه دانست و گفت: در این نمایشگاه آثار و وسایل شهدا و فعالیت‌های حوزویان در دوران دفاع مقدس، نمادها و نشانه‌های دفاع مقدس، تمثال شهدا و پیشینه دفاع مقدس به نمایش گذاشته می‌شود، همچنین با ساخت سنگرهای نمادین در درب ورودی مدرسه و تزیین مدرسه با تمثال شهدا و نمادهای دفاع مقدس، فضایی معنوی و جذاب برای طلاب و مراجعین ایجاد می‌شود.

مدیر اخلاق و فرهنگ معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان به بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی در این ایام اشاره کرد و افزود: با استفاده از ظرفیت فضای مجازی(شبکه‌های اجتماعی، وبگاه، و...) می‌توان تمثال شهدا، عکس‌نوشته‌ها، سیره شهدا، رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) را، پیرامون شهدا و خاطرات شهدا به‌صورت گسترده نشر داد، همچنین طلاب با ایده‌پردازی خلاقانه و استفاده از ظرفیت‌های هنری خود، می‌توانند محصولات فرهنگی و هنری مختلف مانند فیلم، مستند، پویانمایی، بازی، کلیپ، نماهنگ، عکس‌نوشته و... را، با موضوع شهدا و دفاع مقدس ایجاد کنند.

حجت‌الاسلام علیزاده آماده‌کردن کلیشه‌های هنری و ارسال پیام‌های کوتاه را از دیگر برنامه‌های متناسب با هفته دفاع مقدس خواند و افزود: تهیه کلیشه‌های هنری و زیبا از تمثال شهدا، جملات کوتاه وصیت‌نامه شهدا، جملات قصار از بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و... برای دیوارنویسی و ماشین‌نویسی می‌توان استفاده کرد و ارسال پیام‌های کوتاه با استفاده از بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به طلاب و کادر مدرسه، ضمن توجه دادن به اهمیت موضوع دفاع مقدس، زمینه‌ساز عمیق‌تر شدن بینش طلاب به ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌شود.

وی برگزاری محافل انس با قرآن کریم، قرائت ادعیه و مناجات و یادبود شهدای دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مدافعان حرم، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی با موضوع شهدا و وصیت‌نامه شهدا و ارائه جوایز تشویقی به شرکت‌کنندگان، معرفی طرح سیر مطالعاتی سیره شهدا و آشنایی طلاب با کتاب‌های دفاع مقدس را از جمله برنامه‌های فرهنگی این ایام برشمرد و گفت: جمع‌آوری تاریخ شفاهی پدر و مادرهای شهدای مدرسه (ویژه مدارس علمیه‌ای که شهید دارند) و شهدای روحانی شهرستان(ویژه مدارس شهرستان) و سبک زندگی و شیوه‌های تربیتی آنان و دعوت از ایثارگران، جانبازان و راویان دفاع مقدس، برگزاری حلقه‌های معرفتی در مورد شهدا و جمع‌خوانی برخی از کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس از دیگر برنامه‌هایی است که در هفته دفاع مقدس اجرا می‌شود.

مدیر اخلاق و فرهنگ معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان به چگونگی برنامه‌های تبلیغاتی در مدارس علمیه اشاره کرد و افزود: نصب تابلو نوشته‌های مرسوم در جبهه در ورودی و راهروها و حیاط مدرسه باعث ایجاد فضایی معنوی و یادآور دفاع مقدس می‌شود، همچنین پیگیری نصب تبلیغات متناسب با شهدا در محله‌ها و مناطق منتهی به مدرسه و سطح شهرستان، مناسب برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است.

وی افزود: تهیه فهرست و نقشه لوکیشن(موقعیت مکانی) از نشانی دقیق قبور مطهر شهدای روحانی شهرستان(ویژه مدارس علمیه شهرستان) و شهدای مدرسه(ویژه مدارس علمیه مشهد مقدس) با استفاده از نرم‌افزار مَپ، نشان و... برای طلاب و مراجعین بسیار کاربردی است.

حجت‌الاسلام علیزاده تأکید کرد: تشویق طلاب جهت گردآوری موضوعی خاطرات شهدا و ایثارگران باعث ایجاد فضایی الهام‌بخش و آموزنده برای طلاب می‌شود، همچنین برگزاری شب شعر حماسه‌سازان جاوید و اکران فیلم‌ها و مستندات دفاع مقدس و شهدا، روایت فتح و مصاحبه با مسئولان، اساتید و پیشکسوتان دفاع مقدس از برنامه‌های خلاقانه مدارس در هفته دفاع مقدس است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha