جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
نهمین نمایشگاه کتاب

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان بر لزوم پژوهش‌های عمیق و مستند در زمینه اعتقادات تأکید کرد و از نیاز جامعه به پاسخ‌های منطقی و استدلالی به چالش‌های فکری جوانان سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام منصوری در نشست معرفی کتاب خود، در حاشیه نهمین نمایشگاه کتاب حوزوی و معارف اسلامی با عنوان «دین حق و معیار شناخت آن»؛ با اشاره به دغدغه‌های فکری جامعه، به اهمیت پژوهش‌های عمیق و مستدل در زمینه‌های اعتقادی پرداخت.

وی اظهار داشت: در جلسات متعددی که با دانشجویان، جوانان و افراد مختلف داشتم، یکی از مسائل مطرح، این بود که چگونه می‌توان دین حق را شناخت. این چالش که چرا اسلام را دین حق می‌دانیم، موضوعی است که باید به طور منطقی و مستند به آن پرداخته شود.

حجت‌الاسلام منصوری با اشاره به برخی از شبهات و پرسش‌هایی که در ذهن جوانان وجود دارد، افزود: اینکه ما در یک جامعه اسلامی و شیعی زندگی می‌کنیم و این دین را حق می‌دانیم، کافی نیست. جوانان امروز با پرسش‌هایی چون «اگر در جامعه دیگری متولد شده بودیم، آیا باز هم چنین ادعایی داشتیم؟» روبه‌رو هستند. و این شبهات نیازمند پاسخ‌های روشن و استدلالی است.

وی همچنین به لزوم ورود فضلا و اساتید حوزه به این مباحث اشاره کرد و گفت: جامعه امروز به پژوهش‌های نوین و کاربردی نیاز دارد. ما نمی‌توانیم تنها به مباحث نظری اکتفا کنیم، بلکه باید به نیازهای روز جامعه توجه کنیم و از طریق آثار مختلف مانند کتاب، مقاله و حتی یادداشت‌های کوتاه به این چالش‌ها پاسخ دهیم.

پژوهشگر حوزه علمیه خراسان با اشاره به جریانات انحرافی و شبه‌علم‌هایی که در فضای مجازی و رسانه‌ها در حال گسترش هستند، بیان کرد: امروز شاهد جذب افراد به جریاناتی هستیم که با پوشش‌های جذاب و بسته‌های فریبنده در حال ترویج افکار نادرست هستند. از جریاناتی مانند همجنس‌گرایی تا خرافاتی مانند قانون جذب و همچنین ورزش‌هایی چون یوگا، که با پوشش‌هایی غیرعلمی و بی‌پایه در جامعه توسعه یافته‌اند.

این استاد حوزه و پژوهشگر اسلامی اضافه کرد: همگی نشان می‌دهند که نیاز به پاسخ‌گویی به این چالش‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

حجت‌الاسلام منصوری در پایان از فضلای حوزه و طلاب خواست تا با ورود جدی‌تر و عمیق‌تر به این مباحث، به تقویت بنیه فرهنگی و اعتقادی جامعه کمک کنند، چراکه ورود به این عرصه نه تنها موجب رشد علمی می‌شود، بلکه به حفاظت از اعتقادات و ارزش‌های جامعه نیز کمک خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha