جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
نمازجمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم خطاب به معلمان و والدین گفت: قبل از اینکه دشمنان فرهنگی شما جوانان و نوجوانان را تحت تأثیر فرهنگ مبتذل خود قرار بدهند روحیه دینی، انقلابی، عفاف و پوشش اسلامی و تعهد نسبت به انقلاب را در آنان تقویت کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ که در مصلای قم برگزار شد، در رابطه با دفاع مقدس عنوان کرد: دفاع مقدس یکی از درخشان‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های تاریخ انقلاب اسلامی و نماد همبستگی و حماسه پرشکوه مقاومت ملت ایران است. دفاع مقدس علی‌رغم سختی‌ها و آسیب‌هایی که داشت سرشار از درس، عبرت، عزت و صبر است که ضامن استقلال برای کشور شد.

وی افزود: دوران دفاع مقدس نه‌ تنها کشور را از آسیب‌ها حفظ کرد؛ بلکه کشور عراق و عتبات را از چنگال حزب بعث نجات داد. مقاومت، دفاع مقدس و پیام نظام ما تبدیل به الگویی شده است که نیروی مقاومت در منطقه لرزه بر رژیم غاصب انداخته است تا عملیات جنون آمیز انجام دهد. به حول و قوه الهی شاهد سقوط رژیم جنایت‌کار و نجات مردم فلسطین خواهیم بود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) تأکید کرد: خانواده‌ها، مدارس، هیئات مذهبی و رسانه از دفاع مقدس فراوان، مستدل، شیرین و درس‌آموز یاد کنند جوانان که در جریان این حماسه بزرگ نبودند را در جریان قرار بدهند.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) در مسیر هدایت و تبلیغات دینی نسبت به نوجوان و جوانان توجه ویژه‌ای داشتند. امام صادق (ع) می‌فرماید: «به سراغ جوان‌ها بروید که جوان‌ها زودتر حرف حق را می‏پذیرند و به سوی خیر و نیکی می‏شتابند.»

امام جمعه قم خطاب به معلمان و والدین گفت: قبل از اینکه دشمنان فرهنگی شما جوانان و نوجوانان را تحت تأثیر فرهنگ مبتذل خود قرار بدهند روحیه دینی، مذهبی، عفاف و پوشش اسلامی و تعهد نسبت به انقلاب را در آنان تقویت کنید. فرزندانتان را نسبت به تحصیل و علم آموزی بیشتر تشویق کنید. اگر نقد و انتقاد دارید مقابل فرزندان مطرح نکنید. قدرت تحمل کودکان و نوجوانان را برای مواجهه با مشکلات افزایش دهید تا با مسائل به جای برخورد احساسی برخورد منطقی داشته باشند.

وی با بیان اینکه قبل از اینکه دشمنان برای جوانان و نوجوانان الگوپردازی کنند آن‌ها را با الگوهای رفتاری مطلوب آشنا کنید، ادامه داد: برای اینکه شاگردان و فرزندان شما در آینده شخصیت‌های ممتازی باشند از هرگونه تنبیه نابجا و تحقیر جلوگیری کنید.

خطیب جمعه قم بیان کرد: خداوند متعال پیامبر (ص) و ائمه (ع) را اسوه‌ای حسنه برای انسان‌ها قرار داده است. آیه ۲۱ سوره احزاب می‌فرماید: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا؛ البته شما را به رسول خدا (چه در صبر و مقاومت با دشمن و چه دیگر اوصاف و افعال نیکو) اقتدایی نیکوست، برای آن کس که به (ثواب) خدا و روز قیامت امیدوار باشد و یاد خدا بسیار کند.»

وی اضافه کرد: علت و حکمت اسوه پردازی در قرآن این است که انسان برای پیمودن صراط مستقیم علاوه بر موعظه و تذکر به سرمشق و پیشرو نیز نیاز دارد مشخص دارد. معرفی پیامبر (ص) که سمت «یُزَکِّیکُمْ وَ یُعَلِّمُکُمُ» دارد به عنوان اسوه برای مردم اثربخش و مهم است، زیرا همه مباحث نظری تربیت در وجود آن عینیت یافته است.

امام جمعه قم افزود: فرد برای ساخت شخصیت خود ابتدا باید با اسوه مطلوب خود هم زاد پنداری کند و سعی کند همانند او باشد به همین خاطر باید بخشی از شخصیت پیامبر (ص) که توصیه به تاسی شده است برای مردم قابل دسترسی باشد. نباید شخصیت پردازی صورت بگیرد که فرا انسانی و دور از دسترس مردم معرفی شود. در این جا تفاوت بین اسوه و اسطوره مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: پیامبر (ص) فرمودند: «نزدیک‌ترین شما به من در قیامت، آن کسی است که راست‌گوتر باشد، آن کسی که بیشتر از همه ادای امانت می‌کند، به پیمان‌ها و عهدهایش پایبندتر باشد، و خوش‌اخلاق‌تر باشد و مردمی‌تر باشد.»

نماینده ولی فقیه در قم ضمن گرامیداشت روز وقف اظهار کرد: امام خمینی (ره) در رابطه با وقف فرمودند موقوفات باید به حالت وقفیت باقی بمانند و قابل تبدیل و تغییر نیستند و باید عمل به وقف شود. در نظام جمهوری اسلامی این امر از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا دین مدار هستیم و برای احیای دین آمدیم.

آیت‌الله سعیدی در خطبه اول عنوان کرد: جایگاه تقوا در حجم عمل نیست، بلکه تقوا در انگیزه عمل جای دارد. انسان گاهی عملی که به ظاهر عبادی است را برای خلق خدا انجام می‌دهد تا مردم ببینند و تعریف کنند که این امر مصداق شرک خفیف است که خلق خدا را شریک خدا قرار می‌دهد.

امام جمعه قم ادامه داد: گاهی انسان کار خوب را برای خودش انجام می‌دهد تا وجدانش راحت باشد یا احساس و عواطفش تحریک می‌شود یا جو اجتماع او را به هیجان می‌آورد، گاهی نیز هوای نفس در مجرای عمل صالح قرار می‌گیرد و انسان به تحریک نفس کار خوب را انجام می‌دهد که در این مواقع کار برای خود انسان است و برای خدا نیست. اگر انسان کاری را برای خدا انجام دهد تقوای الهی است.

وی در رابطه با جریان شناسی عصر پیامبر (ص) بر اساس سوره توبه گفت: خداوند در آیه ۱۰۳ سوره توبه می‌فرماید: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ ۗ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ تو از اموال مؤمنان صدقات را دریافت دار که بدان صدقات نفوس آنها را پاک و پاکیزه می‌سازی و رشد و برکت می‌دهی، و آنها را به دعای خیر یاد کن که دعای تو در حق آنان موجب تسلّی خاطر آنها شود و خدا شنوا و داناست.»

خطیب جمعه قم تصریح کرد: این آیه به یکی از احکام مهم اسلام یعنی پرداخت زکات اشاره می‌کند. دراین آیه برای زکات دو فلسفه اخلاقی و اجتماعی بیان شده است. خداوند می‎فرماید که با گرفتن زکات آنها را از رذایل اخلاقی مثل بخل و مال دوستی پاک می‌کنی و نهال نوع دوستی را در آنها پرورش می‎دهد.

وی با بیان اینکه زکات پاک کننده فرد و اجتماع است، اضافه کرد: با پرداخت آلودگی‌ها و مفاسدی که به خاطر فقر و فاصله طبقاتی در جامعه به وجود آمده برداشته می‌شود و جامعه از آلودگی‌ها پاک می‌شود همچنین در اثر ارتباط مالی با بندگان همبستگی اجتماعی پیدا می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) در رابطه با پیام‌های این آیه گفت: یکی از وظایف حاکم اسلامی اخذ زکات است، پرداخت زکات نشان از صداقت عملی مسلمانان دارد، پرداخت زکات عامل پاکی روح از رذایل اخلاقی مانند بخل، دنیا دوستی و... رشد فضائل اخلاقی است، درود فرستادن پیامبر (ص) به موعدیان زکات برای بها و شخصیت دادن به مردم و قدردانی از عمل خیر آن‌ها است که موجب تشویق مردم برای عمل صالح می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha