جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
تقوی

حوزه/ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خراسان در سلسله نشست های نهمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی گفت: «خودشناسی، عزت نفس، خود باوری، تفکر مثبت، هدف گذاری، برنامه ریزی، توسعه فردی، آرامش» نقش مهمی در ارتقای عملکرد و مهارت های طلاب در طول دوران تحصیل و سال های طلبگی آنان دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام تقوی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خراسان در سلسله نشست های نهمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی به تبیین خودشناسی و راه های کسب آن پرداخت و عنوان کرد: «خودشناسی، عزت نفس، خود باوری، تفکر مثبت، هدف گذاری، برنامه ریزی، توسعه فردی، آرامش» نقش مهمی در ارتقای عملکرد و مهارت های طلاب در طول دوران تحصیل و سال های طلبگی آنان دارد.

وی به ارائه راه های کسب خودشناسی پرداخت و با تبیین انواع خودشناسی در روانشناسی از جمله دنیای فیزیکی، مقایسه های اجتماعی، بازتاب های دیگران، درون نگری و ادراک از خود، هر یک را تشریح و ابراز کرد: از آنجایی که خودشناسی شامل ارزیابی‌های صادقانه از خودمان است، می‌توانیم از آن برای ایجاد تغییرات مثبت و تسلط بر جنبه‌های مختلف زندگی خود استفاده کنیم و شناخت خودمان توانایی ما را برای داشتن یک زندگی منسجم و رضایت بخش افزایش می‌دهد.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خراسان در ادامه ضمن تبیین عزت نفس و بهترین راه های افزایش عزت نفس، خاطر نشان کرد: مفهوم عزت نفس غالبا شناختی بوده و به معنای باور به ارزش کلی خود است. عزت نفس تاثیرات قدرتمند درونی بر جا می‌گذارد که این تاثیرات می‌توانند افراد را در زندگی راهنمایی و تغذیه نموده و رفتارهای آنها را هدایت کنند.

حجت الاسلام تقوی در ادامه با تاکید بر اهمیت هدفگذاری برای طلبه، اظهار داشت: بدون تردید فرایند برنامه‌ریزی برای موفقیت ضروری است. بدون برنامه می‌توان به راحتی در هنگام مواجهه با موانع، منحرف یا دل سرد شد. با هدفگذاری می توان مسیری روشن برای موفقیت در مسیر طلبگی و انجام رسالت های خویش ترسیم نمود.

وی ادامه داد: هنگام هدف گذاری، مهم‌ترین اصول شامل تعیین یک هدف واقع گرایانه، تهیه‌ی نقشه‌ی راه و حفظ انگیزه و استمرار می‌شود. در هنگام هدف گزاری همواره یک هدف بلند مدت مناسب و قابل قبول برای خود انتخاب کنید. سپس چند هدف میان مدت برای رسیدن به آن تعیین و نهایتا برای رسیدن به هر یک از آنها تلاش کنید.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha