یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 13, 2024
نشست انگیزشی

حوزه/ استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان گفت: مهم ترین موضوعات مرتبط با مهارت تحصیلی انگیزه است، داشتن انگیزه برای انجام هر کاری لازم است و هیچ یک از فعالیت های ارادی انسان بدون داشتن انگیزه رخ نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، ربابه کابوسی در جمع طلاب جدید الورود مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان در بحث از مهارت تحصیلی؛ مهارت را توانایی انجام کاری به نحو شایسته با استفاده از آگاهی، تجربه استادی دانست.

وی افزود: یادگیری و مطالعه هدفمند مثل بسیاری از فعالیت‌ها و امورجاری نیازمند فراگیری و مهارت لازم است، هم چنان که برای بهتر زیستن نیازمند کسب مهارت‌های زندگی اعم از تصمیم گیری، حل مساله و کنترل خشم هستیم؛ لذا برای بهتر و موثرتر آموختن نیز باید خود را به علوم و فنون مربوطه مجهز کنیم؛ زیرا بهترین ساعات زندگی ما صرف آموختن و یادگیری می‌شود.

استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان؛ مهارت ایجاد انگیزه، مهارت برنامه‌ریزی، مهارت مطالعه، مهارت تمرکز حواس، مهارت یادداشت برداری، مهارت خلاصه نویسی را از مهارت‌های تحصیلی برشمرد.

خانم کابوسی با بیان این مطلب که «مهم ترین موضوعات مرتبط با مهارت تحصیلی انگیزه است»، گفت: داشتن انگیزه برای انجام هر کاری لازم است و هیچ یک از فعالیت های ارادی انسان بدون داشتن انگیزه رخ نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: در واقع شما به دنبال انگیزه‌ای ‌هستید که بتوانید به‌واسطه آن، مسیر هدف خود را ادامه دهید؛ زیرا این انگیزه است که دائما شما را مشتاق برای رسیدن به هدف نگه ‌داشته و به شما انرژی لازم را ‌می‌دهد که سختی‌های مسیر را تحمل کرده و در مواجهه با موانع و مشکلات از رسیدن به هدفتان منصرف نشوید.

استاد حوزه گفت: نداشتن هدف مشخص و تنها تکیه‌کردن به انگیزه هم کار درستی نیست، شناخت هدف و انتخاب صحیح آن می‌تواند منجر به شناخت مسیر و مراحل مختلف آن و حتی پیش‌بینی مشکلات احتمالی شود به همین دلیل درک تفاوت دو مفهوم انگیزه و هدف بسیار اهمیت دارد.

خانم کابوسی ادامه داد: انسان برای تداوم موفقیت‌آمیز زندگی روزانه خود به مجموعه‌ای از مهارت‌ها نیاز دارد هرچه جامعه‌ای پیچیده‌تر شود، بر مجموعه مهارت‌های لازم برای گذراندن زندگی روزانه نیز افزوده خواهد شد، در گذشته های نه چندان دور مهارت‌هایی در حد خواندن، نوشتن، حساب کردن مهارت‌های اولیه زندگی به شمار آمده ولی امروزه این مهارت‌ها بسیار گسترده است.

وی تصریح کرد: شناخت خود و دنیا انگیزه ای است که انسان را به سوی مطالعه می کشاند، آدمی می خواهد خود و جهان هستی را در مطالعه ای منظم و هدایت شده کشف کند و از این طریق به رشد و تعالی برسد.

استاد حوزه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها؛ استفاده مفید از زمان یا همان «برنامه ریزی» است و هدف از برنامه ریزی؛ تحت کنترل درآوردن زمان و استفاده مفیدتر از آن است، فرد با برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند به میزان قابل توجهی در وقت صرفه جویی کرده و از وقت‌های اضافه نیز برای انجام کارهای مورد علاقه خود استفاده کند.

خانم کابوسی در ادامه خطاب به طلاب تاکید کرد: تصور تحصیل به عنوان یک کار تمام وقت و کاربرد ساعت‌های مربوط به یک کار تمام وقت برای آن احتمالا باعث می‌شود که مدیریت زمان خود را بهتر و به صورت موثرتر انجام دهید.

وی اظهار کرد: نکته مهم و اساسی در خواندن موفقیت آمیز؛ درگیرشدن فعالانه با موضوع است، موقع خواندن درباره موضوع مورد مطالعه سؤال هایی در ذهن بپرورانید یعنی شما هم سؤال می کنید و هم پاسخ می دهید، برای موفقیت در تحصیل باید مطلب را بفهمید نه آن که آن را حفظ کنید، مطالبی که به خوبی درک می شود بهتر در حافظه ثبت و بایگانی می گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha