جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
امام جمعه سلفچگان

حوزه/ امام جمعه سلفچگان گفت: ۱۲۰ هزار مدرسه کشور بزرگترین دارایی دولت جمهوری اسلامی ایران است و هر مدرسه‌ای یک ایران کوچک است و مدیر مدرسه راهبری‌ترین مدیر برای ساختن آینده هر کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام مهدی غروی در خطبه های امروز نماز جمعه سلفچگان اظهار داشت: امروز جمعه ۱۶ ربیع‌الاول مصادف است با سالروز اقامه‌ی اولین نمازجمعه به امامت رسول گرامی اسلام (ص) در مدینه منوره است و علاوه بر این ماه ربیع الاول، در تاریخ صدر اسلام، دارای مناسبت‌های گوناگونی است.

وی ادامه داد: در بین این مناسبت‌ها، دو مناسبت بسیار مهم نسبت به تاریخ حیات مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله است، یکی میلاد باسعادت حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله؛ دوم، رویداد بسیار مهم هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله از مکه به مدینه. در رویداد هجرت نیز دو اتفاق فوق‌العاده مهم وجود دارد: ساخت اولین مسجد در اسلام (تأسیس مسجد قبا در ۱۲ ربیع الاول)؛ اقامه اولین نماز جمعه در اسلام (۱۶ ربیع الاول).

حجت الاسلام غروی افزود: حضرت روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول بود که وارد مدینه شدند و مسجد قبا را بنیان نهادند، مسجدی که بنا به روایات فراوان، مصداق آیه ۱۰۸ سوره توبه است و اشاره دارد به اینکه این مسجد از روز نخست بر پایه تقوا ساخته شد و لذا سزاوار است تا رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در این مسجد نماز اقامه کند. پیامبر (صلی الله علیه و آله) بعد از چهار روز اقامت و انتظار در قبا با پیوستن حضرت علی علیه السلام به ایشان، روز جمعه به سوی مدینه حرکت کردند (فاصله میان قبا و مدینه بسیار کم است و امروز قبا یکی از محله‌های داخل مدینه است) و به هنگام نماز جمعه به محله "بنی سالم" رسیدند، و مراسم نماز جمعه را در آنجا برپا داشتند، و این اولین جمعه‌ای بود که رسول خدا صلی الله علیه و آله در اسلام بجا آوردند.

وی ابراز داشت: در سلسله‌ی قدرت نرم نظام اسلامی، نماز جمعه یک حلقه‌ی بسیار مهم است، چون امروز آن چیزی که راه‌گشا است و تأثیرگذار است قدرت نرم است؛ قدرت سخت، تیر و تفنگ و مانند اینها امروز در درجه‌ی بعد قرار گرفته. قدرت نرم، تأثیرگذاری بر دل‌ها و ذهن‌ها و روحیه‌ها، این مهم است، البته زنجیره‌ی قدرت نرم ما زنجیره‌ی طولانی و مفصلی است؛ نماز جمعه یکی از مهم‌ترین حلقه‌های این زنجیره‌ی قدرت نرم محسوب می‌شود. امروز میدان رزم میدان رزم قدرت نرم است.

امام جمعه سلفچگان به آغاز هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب بارها تأکید فرموده‌اند که هزاران اثر هنری را می‌توان با اقتباس از خاطرات دفاع مقدس ساخت.

وی افزود: معظم‌له گنجینه دفاع مقدس را معدن طلا و جواهر می‌دانند که این خاطرات رگه‌های طلایی است که امروز مکشوف گشته‌اند و می‌توان به عنوان یک فرصت، آن را غنیمت دانست و نهایت استفاده را از آن برد. رهبر معظم انقلاب موضوع دفاع مقدس و جلوگیری از فراموشی آن را بسیار با اهمیت می‌دانند. در واقع تقریظ‌های رهبری بر کتاب‌های دفاع مقدس، دلواپسی از یک فراموشی بزرگ است؛ اینکه حافظه ملی‌مان از یاد و نام قهرمانانمان خالی نشود و اسطوره‌های واقعی‌مان را برای ادامه درست مسیر، قدر بدانیم.

امام جمعه سلفچگان در ادامه به شروع سال تحصیلی از اول مهرماه اشاره و افزود: از محورهای مهم برنامه‌های اجرایی کشور در برنامه‌های توسعه و اسناد تحول بنیادین، موضوع بسیار مهم آموزش و پرورش است، موضوعی که به اعتقاد رهبر معظم انقلاب «برای آموزش و پرورش هرچه هزینه کنیم سرمایه‌گذاری است». به همین دلیل ایشان علاوه بر تاکید بر لزوم ثبات در مدیریت آموزش و پرورش و انتصابات بر پایه شایسته‌سالاری، بر اهمیت «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» بارها تأکید کردند و گفتند «در باب آموزش‌وپرورش، یک سرفصل که از همه مهم‌تر است، مسئله‌ی تحول است».

وی بیان داشت: ۱۲۰ هزار مدرسه کشور بزرگترین دارایی دولت جمهوری اسلامی ایران است و هر مدرسه‌ای یک ایران کوچک است و مدیر مدرسه راهبری‌ترین مدیر برای ساختن آینده هر کشور است، نباید از مدرسه غفلت کنیم و بازگشت به مدرسه را علاج حل مشکلات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور بدانیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha