جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
کد خبر: 1185781
۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱
حسن ابوالقاسمی

حوزه/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله از تزریق موفق یک میلیون دوز واکسن نورا در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران،حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله در نشست خبری همایش درس آموخته‌های کرونا گفت: این واکسن توانست آنتی بادی مناسبی تولید کند، اما از آنجا که تولید آن همزمان با پایان همه‌گیری کرونا بود تزریق آن ادامه نیافت.

وی افزود: پلاسما درمانی در بیمارستان بقیة الله آغاز شد و در بیمارانی که پیش از گسترش بیماری در بدن پلاسما دریافت کرده بودند موفقیت آمیز بود البته مشروط به اینکه میزان آنتی بادی یا همان پادتن در پلاسما به اندازه کافی باشد.

وی افزود: در همایش دست آموخته‌های کرونا چالش‌ها و دستاوردها بررسی می‌شود.

ابوالقاسمی افزود: دانشگاه‌ها به سبب ارائه داروهای گیاهی متعدد برای درمان کرونا با چالش مواجه بودند.

وی گفت :تولید واکسن ۱۰ سال زمان نیاز دارد، اما در شرایط بحران امکان تولید واکسن در حدود ۲ سال فراهم آمد و ما توانستیم به دانش دانشمندان خود اطمینان کنیم.

ابوالقاسمی گفت: در تولید واکسن کرونا مشخص شد که تولید کنندگان ابتدا جمعیت خود را واکسینه می‌کنند و سپس مابقی تولیداتشان را به دیگر کشورها عرضه می‌کنند و نباید در این زمینه‌ها وابسته باشیم.

رئیس دانشگاه بقیة الله در ادامه گفت: رژیم صهیونیستی از تمام خطوط قرمز جهانی عبور کرده است و رژیمی که دستگاه‌های ارتباطی را با بمب آلوده کرده است زمینه آلوده کردن بیولوژیکی و حتی داروها را دارد.

وی افزود: هم اکنون در بیمارستان بقیة الله کودکان ۲ تا ۱۱ سال بستری هستند که بر اثر آلودگی وسایل ارتباطی به مواد منفجره چشمان و اعضای بدنشان را از دست داده‌اند.

ابوالقاسمی گفت: آلودگی فرآورده‌های بیولوژیک نیز به صورت بالقوه امکان‌پذیر است و جهان باید به منظور پیشگیری از آن تدبیری دسته جمعی اتخاذ کند.

وی افزود: در کنوانسیون‌های بین‌المللی غیرقانونی بودن این گونه امور را تدوین کرده است، اما کشورها باید در زمینه تشخیص و پیشگیری محتاط باشند.

رئیس دانشگاه بقیة الله گفت: کشور باید آمادگی شناسایی و تولید واکسن بر علیه آنها را داشته باشد و زیرساخت‌های مناسبی برای مقابله با این تهاجم‌های احتمالی فراهم آورد.

ابوالقاسمی گفت: بیمارستان بقیة الله ۸ شهید مدافع سلامت تقدیم کرده است که در این همایش از آن یاد و خاطره هر ۳۰۰ شهید مدافع سلامت در سراسر کشور گرامی می‌داریم.

وی افزود: با ظهور ویروس کرونا جامعه پزشکی غافلگیر و شگفت زده شد.

وی ادامه داد: این همه گیری با انواع مشابه گذشته متفاوت بود چرا که رفتار ویروسی ساده نبود و در بدن التهاب ایجاد می‌کرد.

ابوالقاسمی گفت: در روزهای ابتدایی در مورد روش‌های پیشگیری و درمان کرونا اختلاف نظر فراوان مشاهده می‌شد که ناشی از بی‌اطلاعی از رفتار ویروس بود.

وی افزود:خوشبختانه به تدریج در کشور ما پیشرفت‌های علمی صورت گرفت و ۶ مرکز به تولید واکسن پرداخت که دانشگاه بقیه الله یکی از آنها بود و واکسن نورا را تولید کرد.

رئیس دانشگاه بقیه الله گفت: بر اساس دستور مقام معظم رهبری تمام امکانات و بیمارستان‌های مستقر و صحرایی از جمله بیمارستان بقیه الله امکاناتش را در اختیار بیماران قرار داد.

ابوالقاسمی افزود: پژوهشگران موفق شدن دستاوردهایی همچون پلاسما درمانی را در بیمارستان بقیه الله اجرا کرد.

وی اظهار کرد: در دانشگاه بقیه الله ۸۰۰ مقاله و در کل کشور حدود ۱۰ هزار مقاله در زمینه پیشگیری و درمان کرونا تالیف شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha