شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 28, 2024
ماهنامه مبلغان 305

حوزه/ شماره ۳۰۵ ویژه ماه ربیع الاول ماهنامه علمی تخصّصی «مبلّغان» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، ماهنامه ربیع الاول نشریه علمی تخصصی مبلغان را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، این نشریه که بیست و شش سال است با هدف ارائه مقالات علمی و محتوایی به مبلغان سراسر کشور منتشر می‌شود در این شماره نیز به موضوعات مختلف از جمله مناسبت‌های ماه ربیع الاول پرداخته است.

حجت الاسلام محمود مهدی پور در سرمقاله شماره ۳۰۵ نشریه مبلغان با موضوع «راهی به سوی خورشید» تلاش کرده به مناسبت ولادت حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله در ربیع الاول، موضوع پیامبرشناسی را سرآغاز و حسن مطلع نشریه گرداند.

در این سرمقاله آمده که بدون ارتباط با پیام‌آوران الهی نه عقل انسان، قانع می‌گردد و نه قلب بشر، آرام می‌گیرد. آنگاه حفظ اسلام و اصلاح جامعه بشری را به چهار شناختِ خداشناسی، پیامبرشناسی، امام‌شناسی و دین‌شناسی، وابسته دانسته و با طرح این پرسش که درباره رسول اکرم چه می‌دانیم؟ شناخت ایشان را در آشنایی با کارنامه فرهنگی، سیاسی، تبلیغی، تربیتی، جهادی، اقتصادی، عبادی و عرفانی آن حضرت دانسته و اصولاً مراحل شناخت یک شخصیت بزرگ را در شناخت شناسنامه‌ای، شناخت کارنامه‌ای، شناخت برنامه‌ای و شناخت مبانی و اهداف، معرفی کرده است.

گردآوری و تبیین و ترویج گفتار گهربار آن حضرت از پیشنهادهای این سرمقاله است که در پایان به معرفی مبسوط ۱۰ اثر ارزشمند درباره سیره و سخنان پیامبر اعظم پرداخته است. مطالعه همین بخش از سرمقاله، اطلاعات مفیدی به خواننده ارائه خواهد داد.

* تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام

بخش نخست این نشریه به تاریخ و سیره اختصاص دارد و عنوان نخستین مقاله این شماره مبلغان « نکته‌هایی از زیارتنامه رسول خدا» است که حجت الاسلام محمد اسماعیل نوری زنجانی آن را به رشته تحریر درآورده است. نویسنده گفته که قرار است در هر ماه به زیارت یکی از ائمه اطهار علیهم السلام بپردازد و در اشاره مقاله خود، پنج نوع زیارت‌نامه را نام برده است. تأثیر زیارت در زائر و ثواب زیارت رسول خدا، از دیگر زیرموضوعات این مقاله است. این مقاله در پایان به فرازهایی از زیارت رسول خدا در روز ولادتش پرداخته و مفهوم «عارف به حق مزور» را با استناد به روایات، شرح داده است.

عنوان بعدی این نشریه که در ماه ربیع الاول به دست مخاطبان می‌رسد، «اندیشه‌های تفسیری امام حسن عسکری علیه السلام» است. نویسنده ابتدا به نقش ائمه اطهار علیهم السلام در فهم و تفسیر کلام وحی اشاره دارد سپس به روش‌های تفسیر امام عسکری توجه می‌دهد که تفسیر قرآن به قرآن، استفاده از قرائن عقلی، بهره‌گیری از روایات و تفسیر علمی و ادبی و تأویل و تطبیق آیات، از آن جمله روش‌ها است. حجت الاسلام عبدالکریم پاک‌نیا تبریزی، در متن اصلی مقاله خود، سه عنوان تفسیری از امام یازدهم را بازنویسی کرده است: آشکارترین نشانه توحید، آثار ذلت‌بار گناه و پاسداران صداقت. جالب این جا است که نویسنده در شرح و بسط مطالب تفسیری به روایات مختلف و اشعار گوناگون و داستان تاریخی نیز دست یازیده که از آن جمله داستان مفتضح شدن سفیرِ سلطان حسین بایقرا پادشاه خراسان و زابلستان، نزد سلطان یعقوب پادشاه آذربایجان و عراق است که خواندنی است.

«نکاتی درس آموز در هجرت نبوی صلی الله علیه و آله» عنوان بعدی مقاله مجله مبلغان است. حجت الاسلام عبدالله تبریزی، همان‌گونه که از نام مقاله پیدا است، مشاهده امدادهای غیبی، شکوفایی فضائل اخلاقی، پدیدار شدن اعجاز نبوی، جذب دل‌های مشتاق، اوج مدیریت سیاسی پیامبر، استقبال جوانان از رسول خدا و درسی برای سیاستمداران را از این نکات درس آموز معرفی کرده و در پایان مقاله به برکات هجرت پرداخته که نجات جان پیامبر و تشکیل هسته‌های اولیه دولت اسلامی در مدینه از آن جمله است.

* سوژه سخن

بخش بعدی این مجله سوژه سخن است.

مقاله «مذهب جعفری» اثر حجت الاسلام سید جواد حسینی، و «بوی خوش بهشتی» اثر حجت الاسلام حسین تربتی، دو مقاله این بخش را تشکیل داده‌اند. مقاله نخست به این پرسش پاسخ می‌دهد که چرا به مذهب تشیّع، مذهب جعفری می‌گویند.

نویسنده در این مقاله ابتدا به چهار عنوانِ شیعه، امامیه اثنی عشری، مذهب اهل بیت و مذهب جعفری، در نام‌گذاری شیعیان اشاره شده، آنگاه به علت نامگذاری مذهب جعفری به صورت مبسوط پرداخته شده است. نکته جالب در این بخش، تصریح خود حضرت امام صادق علیه السلام در شهرت شیعیان به جعفری است که کم‌تر بدان توجه شده است. انقلاب فرهنگی امام هفتم، ظهور عمده مبانی فقه و احکام در زمان ایشان و مناظرات امام جعفر صادق علیه السلام با اربابان دانش از جمله دلائل این نامگذاری یاد شده است.

موضوع مقاله بعدی هم در نوع خود جذاب است که به بوی خوش معنوی پرداخته و نمونه‌های جالبی را گردآوری کرده است: بوی پیراهن یوسف، بوی خوش رسول خدا، بوی بهشتی حضرت زهرا، بوی خوش امام حسین شهید،‌ شهیده مشاطه همسر فرعون، اویس قرنی و جُون غلام سیاه ابوذر. در پایان هم داستانی از مرحوم آخوند ملاعلی همدانی نقل می‌کند که باید خواند.

* سخنرانی مکتوب

مجله مبلغان در این شماره در بخش سخنرانی مکتوب، در ادامه شماره‌های قبل، متن مکتوب سخنرانی حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه؛ دبیر شورای انقلاب فرهنگی را آورده است که در این شماره به دو اصل «همسان همسری» و «غیرت‌ورزی» پرداخته. منظور از همسان همسری همان «هم‌کفو» بودن است. در بخش غیرت‌ورزی هم ضمن تقسیم آن به غیرت ملی و ناموسی،‌ غیرت‌ورزی افراطی و تفریطی و اعتدالی را شرح داده. در این متن می‌خوانیم: غیرت‌ورزی به معنای حافظ خانواده بودن، یک امر انسانی است و مخصوص مردها نیست. به شرطی که به افراط کشیده نشود. یعنی همان طور که غیرت‌ورزی افراطی مرد بد است اگر از ناحیه زن باشد نیز بد است.

* سیاست و اجتماع

بخش بعدی مجله مبلغان، سیاست و اجتماع است که شامل چند نوشتار است: «حجاب و عفاف در کلام ولایت» نوشته حجت الاسلام محمد حسین بخشیان،‌ «تحلیل مسائل سیاسی روز جامعه» نوشته حجت الاسلام مرتضی غرسباران روزبهانی و «شهید رئیسی سیاستمدار تراز» نوشته ابومصطفی اسماعیل‌زاده.

در مورد صفات و فعالیّت‌های شهید رئیسی از زبان رهبر معظم انقلاب، می‌خوانیم: دلداده خدا و محب اهل بیت علیهم السلام، شجاعت در فسادستیزی و عدالت‌مداری،‌ امیدوار کردن مردم به نظام اسلامی، تحمل زخم زبان‌ها و تواضع،‌ پی‌گیری حل مشکلات اقتصادی مردم، تعامل عزتمندانه با جهان.

گفتنی است صاحب امتیاز نشریه وزین مبلغان، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه و مدیر مسئول آن حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری و سردبیر آن حجت الاسلام محمد علی قربانی است. این شماره نشریه مبلغان در ۲۵۰۰ نسخه و به قیمت یک میلیون ریال چاپ شده و به صورت تصویری نیز در فضای مجازی قابل دسترسی است.

برای دانلود این شماره از ماهنامه مبلغان اینجا را کلیک نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha