شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 28, 2024
سید محمد سعیدی

حوزه/ تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه یکی از راه‌های صدور انقلاب ارتقای شکلی و محتوایی گردشگری است، خاطرنشان کرد: ما نباید آثار و محوطه‌های باستانی را جدای از امروز ببینیم؛ بلکه باید نگاهمان به تاریخ و آثار باستانی به‌گونه‌ای باشد که ارتقای فکری و فرهنگی جامعه را نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید محمد سعیدی صبح امروز در دیدار ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان قم که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد با اشاره به حادثه غم‌باری که در لبنان رخ داد ابراز امیدواری کرد که این حوادث به پیروزی مقاومت بینجامد.

وی با اشاره به تفاوت اغراض و منافع در حوزه گردشگری گفت: برخی چون صرف گردشگری برایشان اهمیت دارد برای انجام آن تدابیری اندیشیده‌اند و برخی از جاذبه‌ها را احداث کرده‌اند؛ ولی در اسلام و به‌ویژه در جمهوری اسلامی گردشگری هدفمند است.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت افزود: وقتی پیامبر (ص) مکه را فتح کردند چند تا از بت‌های قدیمی در مکه بود که آنها را از یونان آورده بودند و بسیار گران‌قیمت بود؛ ولی پیامبر (ص) آن بت‌ها را به‌خاطر عوارضی که داشت دفن کردند و به‌عنوان آثار باستانی و میراثی نگه نداشتند؛ بنابراین در جمهوری اسلامی نیز باید با نگاه دینی به مسائل نگاه شود.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های صدور انقلاب ارتقای شکلی و محتوایی گردشگری است، خاطرنشان کرد: ما نباید آثار و محوطه‌های باستانی را جدای از امروز ببینیم؛ بلکه باید نگاهمان به تاریخ و آثار باستانی به‌گونه‌ای باشد که ارتقای فکری و فرهنگی جامعه را نشان دهد.


علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در ابتدای این دیدار با بیان اینکه به برکت حضرت معصومه (س) میلیون‌ها زائر را سالانه در استان قم پذیرا هستیم، اظهار داشت: امسال زائران استان قم نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته و باتوجه‌به لغو روادید برای ۳۲ کشور زائران خارجی به‌ویژه عرب‌زبانان و اخیراً هندی‌ها استقبال خوبی می‌کنند.

وی با اشاره به کمبود تخت برای اسکان زائران در شهر مقدس قم گفت: ما به‌صورت رسمی ۱۴ هزار تخت داریم که این ظرفیت پاسخگوی نیاز قم نیست و ضریب اشغال تخت‌های ما در سال گذشته ۸۵ درصد بوده است؛ ازاین‌رو ما ۲۲ هتل در حال ساخت داریم و در دو سال گذشته ۲ هزار تخت اضافه شده و به دنبال این هستیم که این پروژه‌ها خصوصاً در حوزه زائر سرایی گسترش پیدا کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با تشکر از حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران که در ایام پیک مسافر با اسکان زائران به اسکان زائران می‌پردازند گفت: ما در حال حاضر ۳ هتل ۵ ستاره در حال ساخت داریم و امیدواریم اولین هتل ۵ ستاره به‌زودی در استان قم افتتاح شود.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری ما ۲۰ هزار تخت رسمی در استان قم است، افزود: مکان‌های غیررسمی زیادی هم هست که مسافر می‌پذیرند و باید به سمتی برویم که زائر بتواند تخت مناسب خود را انتخاب کند .

ارجمندی با بیان اینکه ظرفیت‌های تاریخی در قم احیا نشده است افزود: هویت این استان، هویت ۷ هزارساله است و کاوش‌های ما در محوطه قلی درویش قم نشان می‌دهد که مردم ۷ هزار سال پیش این استان موحد بودند و اماکن مذهبی زیادی داشتند.

وی افزود: اشیایی که در محوطه‌های باستانی قم کشف شده بیش از ۶ هزار مورد است که نگهداری و نمایش این آثار نیازمند ساخت یک موزه در سطح موزه ملی است؛ دراین‌رابطه ما تعدادی موزه خصوصی در استان داریم و به دنبال توسعه موزه‌های خصوصی در استان هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم ادامه داد: ما در حوزه‌های طبیعی هم ظرفیت‌های از جمله حوض‌سلطان، دریاچه نمک، تالاب مره، کوه نمک و بسیاری از جاذبه‌های طبیعی دیگر را داریم که به دنبال این هستیم با آماده‌سازی و معرفی آن مورداستفاده زائران قرار گیرد.

گفتنی است در پایان این دیدار ارجمندی یک تابلو از عکس های قدیمی حرم مطهر حضرت معصومه(س) به آیت الله سعیدی اهدا کرد.

ارتقای شکلی و محتوایی گردشگری یکی از راه‌های صدور انقلاب است

ارتقای شکلی و محتوایی گردشگری یکی از راه‌های صدور انقلاب است

ارتقای شکلی و محتوایی گردشگری یکی از راه‌های صدور انقلاب است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha